حاج رسولی‌ها، گفت: عمر برخی از سازه‌های سدهای کشور بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال رسیده است که نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

عمر سد‌های ایران به بیش از ۴۰ سال رسید/ مجبوریم از منابع آب‌های نامتعارف برای تأمین آب استفاده کنیمبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حاج رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت آب ایران با بیان اینکه کشور ایران همانند کشورهای در حال توسعه در بخش‌ ساخت و ساز و محورهای مرتبط با آب، توانسته تونل منابع ذخیره آب و سایر تأسیسات را با استفاده از بتن مقاوم‌سازی کند، گفت: عملکرد بتن در بهره‌وری و افزایش راندمان بخش‌های ذخیره آب بسیار اثر بخش بوده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی ایران و همچنین  افزایش جمعیت و کاهش بارندگی‌ها، لزوم تأمین آب و انتقال آن به مناطق کم‌آب مواجه هستیم و باید اقدامات پیشگیرانه نسبت به کمبود منابع آبی در برخی از مناطق انجام دهیم و در این بین استفاده از منابع سازه‌ای بتنی نقش بسیار موثری دارد.

وی با بیان اینکه آمارهای موجود حاکی از آن است که در دنیا برای هر نفر یک تن بتن تولید می‌شود، گفت: در کشور ما اختلاف چندانی وجود دارد و کارخانه‌ها سالانه ۷۰ میلیون تن سیمان تولید می‌کنند و در مقایسه با کشورهای پیشرفته فاصله بسیار زیادی دارد و ما باید با استفاده از این منابع بهره‌وری خود را افزایش دهیم.

حاج رسولی‌ها توضیح داد: در ایران ۱۷۲ سد ملی بزرگ مخزنی در کشور وجود دارد که سد‌هایی که به بهره‌برداری رسیده است، به صورت تعدادی ۴۰ سد بتنی هستند، یعنی ۲۳ درصد سد‌های بزرگ کشور بتنی هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تأکید کرد: حجم مخازن سد‌های بتنی ۱۵۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد است که نشان می‌دهد، حجم مصالح به کار گرفته شده در کل سد‌های کشور ۳ تا ۴ درصد بتن بوده است که این رقم حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب بتن در سد برآورد شده است.

وی با تأکید بر اینکه ساختگاه‌های سدی به سمت سد‌های بتنی در حال افزایش است، گفت: ساختگاه‌های سدسازی در کشور بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است، نتوانسته‌ایم از سد‌های بتنی و قوسی کمتر استفاده کنیم، چرا که به لحاظ اقتصادی از این ۱۷۲ سد شاید در حدود ۴۰ سد از بتن و کمتر از ۵ درصد از سد‌های RCC از بتن استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد:  عمر برخی از سازه‌های سدهای کشور بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال رسیده است که نیاز به مرمت و بازسازی دارند و مسئولان باید در این خصوص هرچه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهند.

وی یادآوری کرد: به دلیل محدودیت منابع آب در سال‌های اخیر، در دهه ۹۰ مجبور هستیم از آب‌های نامتعارف از جمله پساب‌ها و انتقال آب‌ دریا استفاده کنیم و باتوجه به موضوع این کنفرانس باید مسئولان دولتی به فکر راهکارهای دیگری برای تأمین منابع آب کشور باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار