مدیر پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۰ درصد سرقت‌های استان منجر به کشف شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،غلامرضا باغ شیرین مدیر پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به ۸ هزار فقره سرقت در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده که با تلاش نیروی انتظامی ۹۰ درصد سرقت‌های استان منجر به کشف شده است.

مدیر پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۱۵۰ مجرم به واسطه خرید و فروش یا نگهداری اموال مسروقه، مالخری و اوراق کردن اموال مسروقه روانه زندان شده اند که بیش از ۳۴ درصد این مجرمین به شهر زاهدان مربوط هستند.

دبیر کارگروه پیشگیری از سرقت سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این مدت، سرقت به عنف کاهش ۲۳ درصدی و سرقت‌های مسلحانه در استان کاهش ۳۳ درصدی داشته است.

وی یکی از مهم‌ترین عوامل گرایش به سرقت را اطمینان سارقین از تبدیل کالای مسروقه به وجه نقد یا مواد مخدر عنوان کرد و افزود: این رویکرد بر افزایش آمار‌های سرقت از سوی سارقین حرفه‌ای و سرقت‌های خرد که اغلب از سوی معتادین متجاهر رخ می‌دهد تأثیر داشته است.

وی با بیان اینکه طرح جامع پیشگیری و مبارزه با مالخری طی سال جاری با رویکرد‌های امنیتی –انتظامی، اطلاع رسانی و مشارکت‌های مردمی مدنظر قرار گرفته است تصریح کرد: در این مدت علاوه بر عملیات روانی –ترویجی، اکیپ‌های بازرسی و نظارت، سامانه جامع اطلاعات مردمی، سرفصل‌های وضعی و انتظامی نیز مد نظر قرار گرفته و ساماندهی صنوف کهنه فروشی، توسعه کمّی مدیریت پسماند، انجام طرح‌های ناامن سازی بازار‌های مالخری از طریق پلیس آگاهی و تهیه بانک جامع مالخران استان عملیاتی شده است.

باغ شیرین تفکیک زباله از مبداء را یکی از راهکار‌های موثر پیشگیری از سرقت توسط معتادین متجاهر دانست و افزود: دادگاه‌های درمان استان و جمع‌آوری این گروه از سوء مصرف کنندگان مواد مخدر در طرح اخیر سهم موثری در کاهش سرقت داشته است.

وی گفت: به دنبال محقق سازی این امر منطقه یک شهر زاهدان به عنوان منطقه ممنوعه حضور واحد‌های ضایعات فروشی تعریف شده بود که طی این مدت بیش از ۸۳ واحد صنفی متخلف پلمپ شد.

وی یکی از خلاء‌های عمده پیشگیری از خرید و فروش اموال مسروقه را بستر اینترنت و بازار‌های مجازی دانست و اظهارداشت: گمنامی، دشواری رصد اصالت کالا و پایین بودن سواد رسانه‌ای مخاطبان منجر شده بخشی از بازار‌های عرضه و تقاضای کالا‌های مسروقه به این فضا منتقل شود.

انتهای پیام/پ

شناسایی سارقین در سیستان و بلوچستان

برچسب ها: سرقت ، نیروی انتظامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار