داوران بخش مسابقه نمایشنامه نویسی تئاتر فجر، آثار ارسالی به دبیرخانه را طی جلسه‌ای تحلیل کردند.

آغاز جلسه تحلیل آثار مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجربه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برای اولین بار در تاریخ جشنواره تئاتر فجر، داوران بخش مسابقه نمایشنامه نویسی آثار ارسالی به دبیرخانه را طی جلسه‌ای با عنوان «بررسی اجمالی آثار ارسالی به بخش مسابقه‌ی نمایش نامه نویسی» تحلیل کردند.

اولین جلسه از مجموعه نشست‌های تخصصی بخش نمایشنامه نویسی سی و هفتمین جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر امروز سه شنبه (۴ دی ماه) با حضور داوران این بخش (محمد چرمشیر، شهرام زرگر و ریما رامین فر)، سلما سلامتی (مدیر بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی)، نادر برهانی مرند (دبیر جشنواره)، امین عظیمی (دبیر جلسه)، هنرمندان، مدیران فرهنگی و اصحاب رسانه برگزار شد.

سلما سلامتی در ابتدای این نشست گفت: برنامه نشست‌ها و نمایشنامه خوانی ۷ اثر برگزیده نمایشنامه نویسی از امروز شروع می‌شود و در سه‌شنبه ها به صورت متوالی ادامه خواهد یافت. از ۲۰ مهر که آثار را دریافت کردیم، داوران انتخاب شدند و بعد از آن جلسات داوری را برگزار کردیم. داوران تا دو ماه گذشته آثار را مطالعه می‌کردند. قرار شد جلسات بررسی آثار را و با حضور مخاطبان برگزار کنیم. دلیل اصلی برگزاری این نشست‌ها، پرداخت به اصل مسابقه در کنار نمایشنامه‌خوانی‌هاست. آ«چه برای ما اهمیت دارد، بررسی محتوایی آثار است.

وی در خصوص آثار رسیده به دبیرخانه گفت: از ۴۶۹ اثری که رسیده، ۲۷۹ اثر از تهران و ۲۵۸ اثر از شهر‌های دیگر است. از این آثار، ۱۴۰ اثر برای بانوان و ۳۹۷ اثر برای آقایان است. امیدوارم خروجی قابل توجهی داشته باشیم.

در ادامه، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره تئاتر فجر روی صحنه آمد و گفت: قرار است جوایز این بخش در مراسم اختتامیه اصلی جشنواره اهدا شود. با تدبیر آقای کرمی و مرکز هنر‌های نمایشی توانستیم، بخش نمایشنامه نویسی را سر پا نگه داریم. نمایشنامه نویسی جزو ۷ رکن اصلی تئاتر است. پارسال ۱۸۰ اثر در این بخش شرکت کرده بودند که امسال به ۴۶۹ اثر افزایش یافت. امسال ۴۶۹ نفر دست به قلم بردند و نمایشنامه نوشتند؛ آن هم در دورانی که نمایشنامه نویسی وضع خوبی ندارد. فردا آرای هیئت داوران اعلام خواهد شد و برگزیدگان اصلی در اختتامیه معرفی خواهند شد.

سپس شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی با حضور روی صحنه بیان کرد: همیشه این نگرانی را داشتم که در کنار رویداد‌های زیادی که به عرصه‌های کارگردانی و بازیگری می‌پردازد؛ جریان موثری برای ادبیات نمایشنامه نویسی شکل نگیرد. یکی از معضلات هنر‌های نمایشی فقدان جریان فعال نمایشنامه نویسی ایرانی است.

وی افزود: متاسفانه شاهد رونق نمایشنامه‌های خارجی هستیم. نزدیک ۴۰ درصد نمایش‌هایی که اجرا می‌شود، از نمایشنامه نویس‌های خارجی است. البته نمی‌گویم که از نمایشنامه‌های خارجی فاصله بگیریم اما نمایشنامه می‌تواند یک بنیان فرهنگی را آغاز کند. امیدوارم این برنامه آغازی برای فعالیت مستمر در عرصه ادبیات نمایشی ایران شود.

سپس داوران بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر روی صحنه حاضر شدند و هریک چند کلمه ای صحبت کردند.

محمد چرمشیر گفت: باور داشته باشیم تئاتر ما با تمام سابقه‌ای که دارد، نسبت به تئاتر جهان جوان است. تئاتر ایران تئاتری است در حال تجربه و آموختن که در هر شرایطی تجربه‌های خود را مجدد تکرار می‌کند. بعد از خواندن نمایشنامه‌ها به این نتیجه رسیدم که داریم دوره بازگشت را دوباره تجربه می‌کنیم.

وی افزود: شرایط اجتماعی، سیاسی و ... دست به دست هم دادند تا این بازگشت دوباره صورت بگیرد. این تجربه قطعا هم ثمرات خود را دارد و هم اشکالات. تئاتر و آموختنی‌های آن در همه جا غایب هستند. این تعداد بالای نمایشنامه نویس‌ها، هم جای خوشبختی دارد و هم نگران کننده است. این ها علاقه‌مند هستند، اما خوراک خوبی ندارند.

ریما رامین فر هم بیان کرد: از اینکه ۴۶۹ نفر نمایشنامه نوشتند، شگفت زده شدم. فقدان فضای آموزشی را قبول دارم، اما از آن‌ها توقع داشتم حداقل متن‌های گذشته را بشناسند که اینطور نبود. خواندن نمایشنامه‌ها برای ما آسان نبود.

شهرام زرگر نیز گفت: انتظارمان از کسی که در این مسابقه شرکت می‌کند، این است که اشتباه‌های اولیه را تکرار نکند. تیراژ‌ نمایشنامه‌های ما به طرز چشمگیری پایین آمده است. در نمایشنامه‌های رسیده شاهد آن بودم که نویسنده‌های ما به شدت غلط املایی دارند و دلیل آن هم این است که مطالعه نمی کنند.

گفتنی است؛ نامزد‌های این مسابقه فردا از طریق رسانه‌ها معرفی می شوند و ۷ اثر نمایشنامه‌خوانی خواهند شد.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: تئاتر ، جشنواره فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار