درستی گفت: در شرایط فعلی بایستی حس رقابت را در تولیدکنندگان داخلی احیاء کنیم.

لزوم احیای حس رقابت در تولیدکنندگان داخلی/تولیدکننده کفش امروز در تهیه مواد اولیه مشکل داردبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز نشستی با عنوان حمایت از کالای ایرانی با حضور ابراهیم درستی  نائب رئیس اول اتاق اصناف تهران، سید محمد عبدالهی رئیس اتحادیه صنایع دستی و اشیاء قدیمی و رئیس کارگروه تخصصی صنایع دستی و گردشگری کشور، رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز، نیکزاد دبیر شورای عالی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور و قدیری زاده صادرکننده برتر کشوری در مجموعه چهلسرای مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

 

لزوم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی

در ابتدای این نشست ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق اصناف تهران درباره اینکه برای حمایت از کالای ایرانی چه باید کرد، گفت: در شرایط فعلی بایستی حس رقابت را در تولیدکنندگان داخلی احیاء کنیم، که این موضوع با تغییرات در بدنه دولت در حوزه صنعت واقتصاد در حال انجام است.


بیشتر بخوانید: انجمن صنایع پوشاک خواستار رد لایحه افزایش مناطق آزاد اقتصادی شد


درستی افزود: دولت باید کمک کند تا تولید رونق یابد بعنوان بخش خصوصی انتظار داریم دولت اعتماد مردم را جلب کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای تولیدکننده بستر و مواد اولیه را فراهم نکرده و برای محدود کردن مبادی ورود کالای قاچاق از مرز‌ها کاری نشده است.

 نایب رئیس اتاق اصناف تهران ابراز کرد: ترکیه در حال حاضر با وام‌های یک تا سه درصدی که به تولیدکنندگان داده شرایطی خوبی را فراهم کرده تا تولیدکننده‌ها برای بهره مندی از نیروهای جوان و افزایش اشتغالزایی رغبت زیادی داشته باشند.

نگرانی تولیدکنندگان داخلی از فضای کسب و کار

در ادامه این نشست رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز با اشاره به نابسامانی‌های دولت در سال‌های ۹۶ و ۹۷ گفت: نابسامانی ارزی در کشور و جابجایی‌های انجام شده  در وزارت صنعت موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی نقطه امنی برای سرمایه گذاری در ۵ سال آینده خود متصور نباشند.

رسول شجری افزود: چرم، کالای استراتژیک است و متاسفانه بصورت قانونی و قاچاق با قیمت ۲ دلار، درگیر خام فروشی شده است در حالیکه می‌توان محصول نهایی چرم را با ۲۰ دلار صادر کرد.

وی تصریح کرد: ترکیه در حوزه کفش، موفقیت بالایی داشته است. با حمایت‌هایی که دولت ترکیه از تولیدکنندگان کفش کرده، ۵۰ درصد هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی  را بعهده گرفته و همین موضوع باعث شده تا در این حوزه رغبت زیادی برای صادرات وجود داشته باشد.

شجری خاطر نشان کرد: ما در دوره سه سال  پسابرجا، فرصت داشتیم تا کارخانه‌ها را بازسازی کنیم. امروزه تهیه مواد اولیه کفش داخلی در بازار بشدت کمیاب است.

وی ادامه داد: تولیدکننده کفش امروز در تهیه مواد اولیه مشکل دارد، دولت بایستی زیر ساخت‌های لازم را برای ارائه بسته‌های حمایتی به تولید در ۵ سال آینده  فراهم کند تا واحد‌های تولیدی کفش بتوانند سرپا شوند، تولید کننده ما نمی‌تواند در شرایط کنونی سرمایه گذاری کلان داشته باشد.

احداث بزرگترین کارخانه تولید اولیه کاغذ در شهرستان زنجان

نیکزاد دبیر شورای عالی بسیج تجار و فعالان اقتصادی کشور در این نشست خبری با اشاره به تمامی ایرادات حوزه تولید و دولت افزود: یکی از اتفاقات خوب در  دوران پساتحریم ایجاد بزرگترین کارخانه تولید اولیه کاغذ در شهرستان زنجان بود و توانستیم به چین که یکی از بزرگترین مصرف کننده‌های کاغذ در دنیاست، صادرات داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه  بایستی در ابتدا نگاه به ظرفیت‌های داخلی کشورمان داشته باشیم، گفت: ما بعنوان متولی حوزه کفش ضعیف عمل کرده ایم. برای مثال به آفریقا صادرات کفش‌ داشتیم در حالیکه صادرات به آفریقا بازار هدف خوبی برای ما نبود.

نیکزاد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری راجع به شرکت‌های دانش بنیان، بومی سازی و مهندسی معکوس افزود: ما با بازسازی چرخ بال ها، هلی کوپتر و کشتی‌های ساخت خارج توانستیم تکنولوژی ساخت آن را در کشور پیاده کنیم.

همچنین محمد جعفربیگی دبیر اجرایی نمایشگاه جهیزیه ایرانی در این نشست درباره هدف از برگزاری این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه تلاش کردیم تا بهترین نشان های تجاری و کالا‌های ایرانی  با تاکید بر سخنان رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه با حمایت رئیس کارگروه بسیج اصناف کشور تمام تمرکز را بر این گذاشتیم تا این نمایشگاه با تکیه بر توانمندی‌های ایرانی شکل بگیرد، گفت: در این نمایشگاه غرفه‌ای با پویش نذر جهیزیه برپا می‌شود که در آن غرفه داران، تولیدکنندگان و حتی بازدیدکنندگان؛ وسایل نویی که در منزل دارند را به جوانان نیازمند برای شروع زندگی اهدا کنند.

دبیر اجرایی نمایشگاه جهیزیه ایران ادامه داد: در این نمایشگاه تلاش کردیم تا حضور صد در صدی و مستقیم کالا‌های ایرانی، کارخانجات و تولیدکننده‌ها را با تخفیف ۳۰ درصدی شاهد باشیم.

وی به حضور ۲۰۰ شرکت داخلی در این نمایشگاه اشاره و افزود: در این نمایشگاه تمامی لوازم و محصولات از جمله خدمات، تشریفات مجالس و آتلیه با قیمت‌های مناسب با هدف فرهنگ سازی و ایجاد تعصب در مردم برای خرید و حمایت از کالای ایرانی برپا می‌شود.

مقابله با قاچاق در راستای حمایت از کالای داخلی

سید محمد عبدالهی رئیس اتحادیه صنایع دستی و اشیا قدیمی کشور در ادامه این نشست به اعتمادسازی در مصرف کننده و ایجاد عرق ملی نسبت به حمایت از تولیدکننده و ترغیب ایرانیان به خرید کالای ایرانی به جای خرید کالای بی کیفیت چینی اشاره کرد و گفت: متولیان تولید، باید مواد اولیه خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان با کیفیت بالا تهیه کنند، همچنین بایستی بیمه و خدمات رفاهی پرداخت شده به کارگران  افزایش یابد تا کالای با کیفیت تری تولید شود.

 عبدالهی با تاکید بر اینکه دولت باید دکترینی داشته باشد تا با تغییر یک وزیر اتفاقی رخ ندهد و تولیدکننده و سرمایه گذار در اقتصاد امن فعالیت کنند، افزود: یکی از راه‌های حمایت از کالای ایرانی برداشتن بروکراسی اداری، کنترل مبادی قاچاق، ایجاد فضای رقابتی تولیدکنندگان با کالا‌های خارجی و انجام بازاریابی علمی است تا کالا‌های ایرانی استاندارد لازم را احراز و راحتتر عرضه شوند.

رئیس کارگروه تخصصی صنایع دستی و گردشکری کشور از دولت خواست تا به میدان بیایند و امکانات و تسهیلات ایجاد کنند.

عبدالهی خاطر نشان کرد: ما در حوزه تولیدات صنایع دستی نیاز داریم تا سلیقه بازار هدف را دنبال کنیم. با توجه به هزینه‌های بالای ارزی، دولت باید به میدان بیاید و امکانات و تسهیلات ایجاد کند.

در پایان رضا قدیری زاده صادرکننده برتر افزود: صنعتگر ایرانی ما امروز توانسته در حوزه کشور‌های سی آی اس یعنی از ازبکستان گرفته تا تاجیکستان و از غرب روسیه تا  بلاروس، جمعیت ۴۰۰ میلیونی جذب کند و مصرف کننده و طالب پوشاک، کالا‌هایی تزئینی مثل لوستر، مبلمان و صنایع غذایی را پوشش دهد.

چهاردهمین نمایشگاه جهیزیه ایرانی ۱۷ تا ۲۱ دی ۹۷ در مصلی امام خمینی (ره) با هدف حمایت از کالای ایرانی و فراهم آوردن کالایی با کیفیت ایرانی با قیمت مناسب برای زوج‌های جوان ایرانی آغاز به کار می‌کند. در این نمایشگاه امسال حضور مستقیم کارخانجات و تولیدکنندگان ایرانی را شاهد هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار