معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: سهم دانشگاه آزاد از تمام تولیدات علمی کشور درچند سال اخیر ۲۰ درصد بوده است.

سهم ۲۰ درصدی دانشگاه آزاد اسلامی از تولیدات علمی کشوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مهرداد چراغی،  معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری که با حضور جمعی از پژوهشگران در محل دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد، گفت: بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، دستیابی به این جایگاه برای سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده بود که خوشبختانه جامعه دانشگاهی در سال ۱۳۹۴ یعنی ۱۰ سال زودتر از زمان سند چشم‌انداز به این هدف دست یافت.

وی با بیان اینکه کشور ایران در زمینه تولید علم و فناوری در رتبه ۱۶ جهان قرار گرفته است، عنوان کرد: با این وجود در حوزه صنعت رتبه ۹۷، حوزه اقتصاد رتبه ۷۴، حوزه نوآوری رتبه ۱۲۰ و در حوزه کسب‌وکار رتبه ۱۱۸ را داریم.

چراغی با ابراز خرسندی از جایگاه ممتاز ایران در زمینه تولید علم، گفت: متأسفانه رتبه‌های ایران در حوزه‌های دیگر به‌هیچ‌وجه زیبنده این کشور نیست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاداسلامی همدان خاطرنشان کرد: پژوهشگران باید به سوی مباحث کاربردی و تأمین‌کننده نیازهای جامعه حرکت کنند.

وی با اشاره  به رشد وافزایش تولید علم در دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: سهم دانشگاه آزاد از تمام تولیدات علمی کشور در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ حدود ۲۰ درصد بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اشاره به وجود برخی سخنان مبنی بر کمی بودن تولیدات دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: تعداد مقالات پراستناد کل کشور یک‌هزار و ۵۴۳ مقاله بوده که حدود ۲۲ درصد آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

چراغی با اشاره به روند افزایشی رتبه این دانشگاه در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه ۱۱۱ جهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه رتبه ‌بندی بر اساس تعداد مقالات و میزان استناد به آنها انجام می‌شود، اظهار داشت: در دانشگاه‌های استان همدان، بوعلی‌سینا با انتشار ۶ هزار و ۱۰۰ مقاله در رتبه نخست و دانشگاه علوم پزشکی در رتبه دوم قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، جایگاه این دانشگاه را در رتبه سوم برشمرد و اضافه کرد: از آنجایی که بخش عمده مقالات در رشته‌های خوش‌تولید ایجاد می‌شوند، بنابراین این دانشگاه برای ارتقای رتبه باید بر روی این رشته‌ها متمرکز شود.

چراغی اضافه کرد: با وجود کاهش بودجه خوشبختانه در سال جاری تعداد و کیفیت مقالات منتشرشده رشد خوبی داشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان از وجود ۱۴۴ مرکز رشد در دانشگاه‌های آزاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: ۵۹۴ هسته فناور، ۴۷۶ واحد فناور و ۷۰ شرکت دانش‌بنیان زیر نظر این دانشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی سهم دانشگاه آزاد اسلامی همدان را ۱۰ هسته و دو واحد فناور بیان کرد وگفت:  خوشبختانه سه تفاهمنامه با دستگاه‌های اجرایی استان منعقد شده است.

چراغی با تأکید بر ثبت ۱۲ مورد اختراع از این دانشگاه، مطرح کرد: با توجه به دغدغه‌های مالی پژوهش به طرح‌های برون‌دانشگاهی وابسته بوده، بنابراین توجه به این مسئله الزامی است.

وی یادآور شد: ۱۴ قرارداد اجرای طرح‌های برون‌دانشگاهی با ارزشی بالغ‌بر ۳۷۰ میلیون تومان در این دانشگاه منعقد شده است.

انتهای پیام/ج

سهم ۲۰ درصدی دانشگاه آزاد اسلامی از تولیدات علمی کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار