یک متخصص اطفال گفت: معمولا بچه‌ها تا ۱۸ ماهگی می‌توانند ۶ تا هشت کلمه ادا کنند و از ۱۸ ماهگی به بعد دامنه لغات آن‌ها بیشتر می‌شود.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کودکان معمولا از 6 ماهگی به بعد استفاده از کلمات تک‌سیلابی مثل دا، با، ما، قا و... را شروع می‌کنند که گاهی هیچ مفهوم خاصی ندارد و گاهی هم برای به کار بردن یک اسم خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این متخصص اطفال بیان کرد: بین هشت تا ده ماهگی کودک می‌تواند از کلمات دو سیلابی مثل ماما، بابا، دادا و... استفاده کند، اما لزوما همه این کلمات به کار برده شده از سوی او معانی مشخصی ندارند، از ۱۱ ماهگی تا یک سالگی انتظار می‌رود کودک کلماتی مثل ماما و بابا را با مفهوم مشخصی ادا کند و از یک سالگی به بعد، کلمات مامان و بابا باید به صورت اختصاصی برای پدر و مادر استفاده شود.


بیشتر بخوانید: کودک چه زمانی شروع به حرف زدن می‌كند؟+ علت تاخیر کلا‌می


روند صحبت کردن کودکان چگونه است؟محتمشی ادامه داد: معمولا بچه‌ها تا ۱۸ ماهگی می‌توانند شش تا هشت کلمه ادا کنند و از ۱۸ ماهگی به بعد دامنه لغات آن‌ها بیشتر می‌شود، به طوری که تا 2 سالگی به ۳۰ تا ۵۰ کلمه می‌رسد، اما این در حالی است که اغلب آن‌ها قادر به جمله‌سازی نیستند، از دو سالگی به بعد استفاده از جملات 2 کلمه‌ای شروع می‌شود و کودک در سه سالگی به راحتی جملات سه تا چهار کلمه‌ای هرچند با بیان کودکانه می‌سازد و حرف زدنش هم به مراتب روان‌تر و قابل فهم‌تر خواهد بود.

وی افزود: به طور کلی این روند در بیشتر بچه‌ها دیده می‌شود، اما یک قانون مشخص و از قبل نوشته شده نیست، چراکه در برخی خانواده‌ها کودک با تاخیر شروع به حرف زدن می‌کند و در برخی خانواده‌ها زود به حرف افتادن کودک باعث تعجب اطرافیان می‌شود.

این متخصص اطفال اظهار کرد: شاید جالب باشد بدانید کودکانی که در خانواده‌های پرجمعیت زندگی می‌کنند و خواهر یا برادر دارند، زودتر شروع به حرف‌زدن می‌کنند، اما کودکان تک‌فرزند که در خانواده‌های کم‌جمعیت زندگی می‌کنند، دیرتر شروع به حرف زدن می کنند.

روند صحبت کردن کودکان چگونه است؟


بیشتر بخوانید: خطرات جدی حرف زدن بچگانه با نوزادان


لغات و عبارات را تکرار کنید

محتشمی یادآوری کرد: تکرار لغات و عبارات برای کودک‌تان، به آن‌ها کمک می‌کند تا با صدا‌ها ارتباط برقرار کند؛ جالب است بدانید برای بزرگسالان باید حداقل ۲۸ بار چیزی را تکرار کرد تا در خاطرشان بماند، تصور کنید چقدر بیشتر طول می‌کشد تا به یک انسان نوپا موضوع جدیدی آموخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار