ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به دنبال هرج و مرج سیاسی در واشنگتن، به پایین‌ترین میزان در چهار ماه گذشته رسید.

کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن رکورد زدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، امروز سه شنبه روند کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر ین ژاپن ادامه یافت و به پایین‌ترین میزان خود در چهار ماه گذشته رسید. به دنبال تعطیلی دولت ترامپ و درگیری کاخ سفید با بانک مرکزی آمریکا سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند کمتر سراغ دارایی‌هایی بروند که ریسک بالایی دارد.

در معاملات صبح سه شنبه هر دلار آمریکا با کاهش 0.27 درصدی 110.12 ین ژاپن معامله شد. این پایین‌ترین سطح ارزش دلار در برابر ین از ماه اوت گذشته است. در هفت روز گذشته ارزش دلار در برابر ین با روندی نزولی مواجه بود.

در معاملات دوشنبه که به دلیل تعطیلات سال نو میلادی در مدت زمان کوتاه‌تری برگزار شد و در حالی که تحولات واشنگتن به نگرانی‌های سرمایه‌گزاران درباره کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال آینده افزوده است، سهام آمریکا بیش از 2 درصد کاهش یافت و بهای نفت با کاهش بیش از 6 درصدی روبرو شد.

شاخص نوسانات وال استریت (VIX)، که میزان نوسانات ضمنی سهام را اندازه گیری می‌کند و اغلب به عنوان ترس سنج سرمایه گذاران در نظر گرفته می‌شود به 36.10 افزایش یافته است، بالاترین نرخ از 6 فوریه، زمانی که تا 50.30، افزایش یافت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه، تنها چند روز پس از آنکه در گزارشی فاش شد او در مورد اخراجِ «جروم پاول»، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، با مشاوران خود مذاکره‌ای داشته است، فدرال رزرو را به باد انتقاد گرفت و آن را «تنها مشکل» اقتصادِ آمریکا توصیف کرد.

«کمیته بازار باز فدرال» روز چهارشنبه هفته گذشته به افزایش 2.25 تا 2.5 درصدی نرخ بهره رأی مثبت داد. تصمیمی که با مخالفت شدید ترامپ روبرو شد؛ زیرا رئیس جمهور آمریکا از ماه های گذشته تاکنون همچنان تأکید دارد که نرخ بهره در آمریکا نباید افزایش یابد.

دونالد ترامپ از جمله مخالفان سرسخت افزایش نرخ بهره در آمریکا است. وی پیش از این هم در ماه اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرده بود ممکن است از انتخاب جروم پاول به عنوان جانشین «جنت یلن»، رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا پشیمان شود. جنت یلن اوایل سال 2018 میلادی از سمت خود به عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا کناره گیری کرد.

به نوشته بلومبرگ، تعدادی از مشاوران ترامپ اعلام کردند امیدوارند خشم رئیس جمهور آمریکا در تعطیلات کریسمس از بین برود و او جروم پاول را اخراج نکند. برخی از مشاوران ترامپ هم به او هشدار داده اند که اخراج پاول یک حرکت فاجعه بار خواهد بود.

دو نفر از مشاوران ترامپ که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند رئیس جمهور آمریکا به صورت خصوصی در چند روز اخیر چندین بار درباره اخراج جروم پاول به گفتگو نشسته است.

بلومبرگ نوشـت: هرگونه تلاش از سوی دونالد ترامپ برای اخراج پاول در نهایت اثراتی زیان بار بر بازارهای مالی خواهد گذاشت و اعتماد سرمایه گذاران را به توانایی بانک مرکزی برای هدایت اقتصاد کشور بدون دخالت سیاسی تضعیف خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار