قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور گفت: حوزه علمیه و روحانیت خاستگاه و خط مقدم انقلاب اسلامی هستند.

حوزه علمیه قم و روحانیت خاستگاه و خط مقدم انقلاب اسلامی هستندبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نصرت الله لطفی در جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که صبح امروز (دوشنبه سوم دی ماه) با حضور آیت الله اعرافی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در شهر مقدس قم برگزار شد، گفت: حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب اسلامی است، انقلابی که با محوریت روحانیت و هدایت و رهبری حضرت امام خمینی (ره) محقق شد و روحانیت در خط مقدم این انقلاب بودند.

وی یادآور شد: از این منظر، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شهر مقدس قم و علما و روحانیون جایگاه منحصر به فردی دارند.

نصرت الله لطفی در ادامه ضمن تشریح فعالیت‌ها و وظایف کارگروه‌های ۲۱ گانه ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار داشت: این کارگروه‌ها علاوه بر وظایف تخصصی که در حوزه فعالیت خود دارند، وظایف مشترکی را دنبال می‌کنند.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور اضافه کرد: وظایف مشترک همه کارگروهها، تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی، ارائه کارنامه ۴۰ ساله نظام مقدس برآمده از انقلاب اسلامی و احصاء و پاسخ منطقی و مستدل به این شبهات است و در ذیل این فعالیت ها، تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، بازخوانی شعار‌ها و آرمان‌های انقلاب را نیز در کنار سایر وظایف خود عهده دار هستند.

برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در سراسر کشور

نصرت الله لطفی در ادامه به برپایی نمایشگاه‌های دستاورد‌های انقلاب اسلامی در همه استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی دستاورد‌های انقلاب اسلامی به همه استان‌ها ابلاغیه ارسال شده و این نمایشگاه‌های عظیم در سراسر کشور و در کل استان‌ها برپا خواهد شد.

وی افزود: در تهران هم شاهد برگزاری چندین نمایشگاه با موضوع انقلاب اسلامی و دستاورد‌های ۴۰ ساله نظام خواهیم بود و مقدمات آن فراهم شده که در روز‌ها و ماه‌های آتی در این خصوص اطلاع رسانی کامل توسط دست اندکاران برگزاری آن صورت می‌گیرد.

نصرت الله لطفی اضافه کرد: یکی از این نمایشگاه‌های اختصاصی در محل باغ موزه دفاع مقدس تهران با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی کشور و با محوریت بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود و همه دستگاه‌های اجرایی در آن حضور و مشارکت دارند.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور عنوان داشت: در استان‌های مختلف کشور نیز همه ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی خودشان را برای همکاری با این نمایشگاه‌های عظیم که در کشور بی سابقه بوده است، آماده می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به لزوم تبیین دستاورد‌های نظام و انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور اشاره کرد و افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، بخشی از خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور از این پس به بیان دستاورد‌های انقلاب اختصاص می‌یابد. به همین منظور، کارگروه‌های تخصصی باید دستاورد‌های حوزه‌های خود را تهیه و جمع بندی کنند و به صورت مدون و تکمیل شده در اختیار ائمه جمعه سراسر کشور و ستاد‌های اجرایی قرار دهند و در رسانه‌های مکتوب و مجازی نیز انعکاس یابد.

نصرت الله لطفی با اشاره به این که باید از ظرفیت فضای مجازی برای انعکاس و پوشش فراگیر دستاور‌های انقلاب اسلامی بهره برداری کافی و حداکثری به عمل آید، ادامه داد: کارگروه فضای مجازی برنامه‌های خوبی برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده است. این کارگروه آماده همکاری با همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها است و لازم است کارگروه‌های مختلف نیز حداکثر همکاری را با کارگروه فضای مجازی داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که دستاورد‌های انقلاب اسلامی با گذشته قابل مقایسه نیست، تاکید کرد:این دستاورد‌ها محدود به مرز‌های جغرافیایی ایران نیست. دشمن امروز با سیاه نمایی به دنبال کاهش امید مردم است و از آنجایی که حدود ۸۰ درصد جمعیت کشور شرایط قبل از انقلاب را درک نکرده اند، در صدد است از این شرایط سوء استفاده نماید؛ بنابراین وظیفه ما تبیین شرایط و واقعیات موجود است و باید به این وظیفه و مسئولیت به عنوان حضور در عرصه دفاع مقدس و حضور در یک جنگ واقعی نگاه کنیم و اجازه ندهیم با تحریف و عادی جلوه دادن دستاورد‌های انقلاب اسلامی میان مردم و نظام شکاف ایجاد شود.

انقلاب اسلامی محدود به مرز‌های جغرافیایی ایران نیست

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در ادامه با بیان این که انقلاب اسلامی محدود به مرز‌های جغرافیایی ایران نیست، افزود: امروز آنچه در فرانسه اتفاق افتاده الهام گرفته از انقلاب ایران است و سخنگوی جلیقه زرد‌ها نیز در فرانسه این مطلب را عنوان کرد. ما در چنین وضعیتی باید فرصت را مغتنم شمرده و دین خود را نسبت یه انقلاب اسلامی و دستاورد‌های عظیم آن ادا کنیم.

آیت الله اعرافی: دستاورد‌های انقلاب در لایه‌ها و سطوح مختلف قابل تبیین و بازخوانی است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی نیازمند مهندسی تبلیغی و روانشناختی عمیق و جامعی است گفت: این دستاورد‌ها در لایه‌ها و سطوح مختلف قابل تبیین و بازخوانی است.

در ادامه جلسه آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی دوره بلوغ و اشاعه انقلاب اسلامی در جهان است و از طرفی با پرسش‌ها و ابهاماتی در نسل جوان مواجه هستیم گفت:باید به این پرسش‌ها و ابهامات پاسخ داده شود.

وی افزود: وجود این پرسش‌ها امری طبیعی است، چرا که فاصله زمانی و نسلی حوادث را کم فروغ می‌کند. همچنین شرایط قبل از انقلاب برای جوانان امروز ملموس و قابل درک نیست و وابستگی‌ها و سختی‌های آن سال‌ها را تجربه نکرده اند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: میزان تحقیری که ابن ملت در دوران پهلوی متحمل می‌شد، برای این نسل قابل تصور نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به لزوم هوشیاری در برابر تحریف‌هایی که در اندیشه امام راحل و آرمان‌های انقلاب رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: برخی تبلیغات گسترده و منفی از سوی معاندان نسبت به انقلاب اسلامی در جریان است و منجر به ایجاد ابهاماتی در میان نسل جوان می‌شود که باید این موانع را از سر راه نسل جدید که در میان آن‌ها رویش‌های بسیاری بزرگی نیز وجود دارد، برداریم.

آیت الله اعرافی اذعان داشت: معرفی انقلاب نباید به درون کشور منحصر باشد و باید جامعه بزرگ بین الملل را در نظر داشت.

وی گفت: دستاورد‌های انقلاب در ۳ طبقه دسته بندی می‌شود. دستاورد گفتمانی و تمدنی که بیشتر در میان اندیشمندان حوزه انقلاب مطرح است و تبیین آن‌ها ما را از پیچ تاریخی عبور می‌دهد و عمق و اهمیت آن بسیار بالاست و می‌تواند، گفتمان انقلاب اسلامی را در عرصه معرفتی و علوم جهانی مطرح کند.

دستاورد دوم، دستاورد‌های نرم است که عمومی است، ولی نخبگان بیشتر می‌توانند با آن ارتباط برقرا کنند؛ که دستاورد‌های انقلاب در حوزه‌های استقلال، آزادی و حوزه‌های معرفتی و علمی را شامل می‌شود.

بخش سوم دستاورد‌هایی است که در حوزه سخت افزار به دست آمده و زیرساخت‌های آموزش و پرورش، آموزش عالی و خدمات عمومی از قبیل: آب، برق، گاز و شهرسازی و ... را در برمی گیرد و برای عموم قابل لمس است و باید برای عموم مردم بیان گردد.

آیت الله اعرافی یادآور شد: توجه به همه این ابعاد، دارای اهمیت است و نیاز به یک مهندسی کلان تبلیغی و روانشناختی عمیق و جامع دارد و به ویژه با یک نگاه راهبردی برای نسل جوان باید بازخوانی و تشریح شود.

گفتی است، تعدادی از اعضای و رؤسای کارگروه‌های تخصصی ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برخی مدیران و مسئولین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور صبح امروز با حضور در شهر مقدس قم با تعدادی از مراجع عظام دیدار و گفتگو کردند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
رحمن
۲۲:۴۲ ۰۳ دی ۱۳۹۷
کسی منکر اثر گذاری روحانیت در انقلاب اسلامی نیست و حتی در خط مقدم بودن روحانیت
آخرین اخبار