شهردار کاشان گفت: لزوم رعایت تناسب و هویت اجتماعی میراث فرهنگی کالبد شهر دو شاخصه اصلی و رمز موفقیت در حفظ ، مرمت و بازسازی آثار و ابنیه تاریخی میراث فرهنگی است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان،در هفتاد و سومین جلسه رسمی این شورا با حضور رئیس و مدیران میراث و شهرداری ضمن ابراز خشنودی از هوشمندی اعضای شورا در برگزاری این نشست گفت: موضوعات مرتبط با شهرداری و میراث به درازای تاریخ می رسد و مسائل مبتلا به و مباحث آن تداخل زیادی با هم دارد.

وی، با تاکید بر نیاز به تشکیل یک کارگروه ویژه شهرداری و میراث فرهنگی در شورا که از قدرت قانون گذاری شورای شهر به عنوان مجلس قانون گذار محلی برخوردار است گفت: شورا باید در این کارگروه ورود جدی و از همه ابزارهای قانونی خود استفاده کند.

شهردار کاشان با تقدیر از تعامل و همکاری میراث با شهرداری افزود: کاشان بواسطه میراث فرهنگی آن «کاشان» است و اگر افتخاری و ظرفیتی برای توسعه در آینده داریم مبتنی بر ظرفیت های میراث فرهنگی، تاریخ، هویت و اصالت این شهر است.

 تاریخ تمدن کاشان منبع لایزال تغذیه برای توسعه این شهر است

ابریشمی راد، با اشاره به اینکه شهر کاشان به تاریخ تمدن آن به عنوان یک منبع لایزال تغذیه برای توسعه وصل است که نباید فراموش شود گفت: بعد از همه تعریف های ما از یکدیگر امروز نیازمند ارائه گفتمان جدیدی که در حوزه میراث فرهنگی و شهرداری که در کاشان هر دو در امتداد و کنار هم هستند ضروری است تا با هم شهر را بسازند و توسعه شهر را تعریف کنند.

وی، وجود مباحث واژه های فراوانی از لحاظ موضوعی در ادبیات اجرایی میراث فرهنگی و شهرداری از جمله مرمت، احیا، بازپیرایی و بازآفرینی طی این سال ها مطرح شده است که اگر چه همه این واژگان معنا متفاوتی دارد به یک دیالوگ واحد و ادبیات مشترک بین صاحبان شهر یعنی مردم و متولیان امور علاوه بر میراث و شهرداری نیازمند است.

به گفته وی، جای تاسف است که این ادبیات آنجا که ما و شما می گوییم و هیچ بحثی در آن نداریم برای صاحبان اصلی شهر که می خواهیم توسعه و رشد شهر را برایشان فراهم کنیم قبل قبول نیست و هیچ دخالت و وجه اشتراکی با آن ندارند.

شهردار کاشان، تصریح کرد: اگر ما اقداماتی را برای مردم به عنوان صاحبان اصلی شهر انجام بدهیم که هیچ دخالت و وجه اشتراکی در آن ندارند این پروژه ها، پروژه های شکست خورده ای است.

ابریشمی راد، ساختارشکنی در حوزه موضوعات میراث را تاکیدکرد و گفت: ما خودمان را به عنوان حافظ میراث فرهنگی ارزیابی کنیم که میراث قابل نگهداری چیست و تاکنون آنرا چگونه نگهداری کردیم.

میراث مُشتی خشت و گِل نیست و میراث ارزشی است که در دل این خشت و گِل قرار دارد

وی با تاکید بر اینکه میراث مُشتی خشت و گِل نیست و میراث ارزشی است که در دل این خشت و گِل قرار دارد و میراث، ارزشی در نظام شهرسازی شهر کاشان است گفت: این ارزش را باید با دو شاخصه تناسب و هویت اجتماعی را به عنوان دو عنصر اصلی در حفظ میراث کالبد شهر درک کرد.

به گفته وی، رعایت این تناسب باید بگونه ای باشد که وقتی در بافت قدیمی شهر حرکت می کنید آنرا در شکل، فرم، متریال، اقلیم، آب و هوا و تمام اجزای تشکیل دهنده بافت مشاهده کنید.

شهردار کاشان، گفت: اگر قراراست توسعه شهر کاشان را تعریف کنیم باید این میراث را رعایت کنیم چون هر جا که این تناسب رعایت نشده است کار زشت و بدمنظر بوده و در واقع هویت محلات اصیل و قدیمی ما را از بین برده است.

ابریشمی راد، در خصوص رعایت هویت اجتماعی بافت تاریخی میراث فرهنگی شهر نیز گفت: آن چیزی که امروزه شاخص محلات کاشان است و حتی در خارج از کشور به عنوان ساختار شهری قدیم کاشان در دانشگاه ها تدریس می شود اینست که اصلا شهر بر اساس هویت اجتماعی و تعاملات آنها شکل گرفته و حول محور آن جمع شدند.

وی، تصریح کرد: مردم ابتدا یکجا جمع شدند و حاصل تعاملات اجتماعی خود برای ارتقای زندگیشان در محلات قدیم اعم از گذرها، آب انبارها و مساجد توسعه و بافت را تشکیل دادند.

 میراثی که از پیشینیان به ما رسیده است دارای تناسب و هویت اجتماعی است

به گفته وی، میراثی که از پیشینیان به ما رسیده است اول تناسب و دوم هویت اجتماعی است که باید همانطور حفظ و نگهداری کنیم.

شهردار کاشان گفت: اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم ببینیم در این 20 سال کدامیک از ضوابطی که برای حفظ این میراث گذاشتیم این دو عنصر و شاخصه را تضمین و حفظ کرده است بلکه اصلا نکرده است.

ابریشمی راد، با طرح این پرسش که آیا شما و ضوابط ما میراث را حفظ کرده است اظهارداشت: بدلیل سخت گیری ها و ضوابط غیر متناسب با شرایط محلی، محلات ما را از هویت اجتماعی خالی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه «هویت اجتماعی» اصلی ترین میراث ما است که از دست دادیم و فقط خشت و گل آن را نگه داشتیم گفت: شورا با جایگاه قانونی آن در کنار ستاد بازآفرینی که دارای کمیته هایی از جمله کمیته حقوقی و تدوین ضوابط است می تواند بر رعایت این تناسب و هویت اجتماعی نظارت کند.

به گفته وی، هرگز قبول ندارد که تعدادی از متخصصان که برای آنها احترام قائل است در تهران و اصفهان برای زندگی اجتماعی در کاشان تصمیم گیری کنند.

 طرح های تفصیلی و جامع 70 سال است که آمده و ما با تاخیر 50 ساله انجام می دهیم

شهردار کاشان، بحثی در نظام برنامه ریزی شهری که 20 سال است در دنیا تجربه شده است یادآورشد وگفت: در این نظام دیدند هر برنامه ریزی که در شهرها از جمله بر اساس طرح های تفصیلی و جامع که 70 ساله آمده و ما با تاخیر 50 ساله انجام می دهیم اغلب به شکست انجامیده است یا درصد تحقق آن پایین بوده است.

ابریشمی راد، دلیل این شکست را نادیده شدن منافع ذی‌نفعان شهر که همان مردم هستند دانست و گفت: نظام برنامه ریزی شهری مبتنی بر تامین منافع مشترک ذی نفعان است.

وی، تحقق پذیری و موفقیت طرح ها در برنامه ریزی برای منافع مشترک ذی نفعان تاکیدکرد و گفت: ما چگونه به خود اجازه می دهیم که بنشینیم و برای سرمایه ها و ثروت مردم با در نظر گرفتن یک حریم بی حد و حصر که حتی با چشم غیر مسلح قابل دید نیست تصمیم گیری کنیم.

به گفته وی، به جای برخوردهای سلبی و ایجاد ضوابطی در محدودیت و تضاد و تقابل با منافع ذی نفعان شهر کاری کنیم که خودشان راغب به حفظ و نگهدارنده میراثشان شوند اگر امروز این تفکر را نهادینه کنیم و حریمی با قابلیت اجرایی را بگذاریم قابل تحقق و دفاع و عملیاتی خواهد بود.

 هزینه هایی بازدارندگی در شهر اگر در ساخت هزینه می می شد شهر متحول شده بود

شهردار کاشان، با تاکید بر اینکه حریمی آنچنان بزرگ را متصور می شویم که قابل اجرا نیست و افرادی در آن تخلف می کنند گفت: اگر ما هزینه هایی را که برای بازدارندگی انجام دادیم برای ساخت هزینه می کردیم امروز اوضاع شهر کاشان بهتر بود.

ابریشمی راد، گفت: اگر انجام هزینه های مادی، معنوی، انرژی، وقت و زمان را برای بازدارندگی ها و تقابل با مردم را در مسیر درست آن هدایت می کردیم اکنون باغ فین ما یک حریم زیبایی داشت و مثل نگین جواهرنشان در شهر می درخشید.

وی، گفت: ما فقط با وضع ضوابط اشتباه و بزرگتر کردن روز به روز حرایم و ضوابط جریان عادی زندگی را در بافت تاریخی مشکل کردیم بطوریکه نتوانند متناسب زندگی امروزشان در این بافت زندگی کنند.

به گفته وی، وقت آن رسیده است که ما در گفتمان نظام برنامه ریزی شهری با اصلاح ضوابط اشتباه و بازنگری حرایم علاوه بر حفظ امانتداری میراث به مردم شهر آرامش و آسایش دهیم و به آنها ظلم نکنیم.

شهردار کاشان، گفت: در حفظ منافع مشترک ذی نفعان کاری کنیم صاحبان اصلی شهر با میل و رغبت و علاقه خود از طرح ما استقبال کنند و خودشان پیش قدم شوند.

ابریشمی راد، گفت: وقتی منافعی برای صاحبان بناهای تاریخی تعریف شد آنها از ما سبقت گرفتند و با سرعت و کمیت و کیفیت بهتر و جلوتر از ما حرکت کردند.

وی در پایان، تشکیل کارگروه ویژه شهرداری و میراث را خواستارشد و گفت: یک کارگروه جدی و فنی که بتوان از ضوابط ستاد بازآفرینی که بافت های تاریخی با یک ادبیات جدید بخشی از این ستاد هستند قوانین و مقرارت جدید را تصویب کنیم.

شهردار کاشان در پایان با تقدیر مجدد از همه زحمات میراث گفت: برای مردم متناسب با شرایط روز در محله ضوابط ایجاد کنیم تا آنها دست به ساخت و ساز بدون مجوز یا انجام تخلفات نزنند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.