یک مقام مسئول گفت: با توجه به اجرای واکسیناسیون هدفمند در واحدهای مرغداری، بیماری آنفلوانزا در کشور تحت کنترل است.

بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در کشور تحت کنترل استعلیرضا اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت آنفلوانزای حاد پرندگان اظهار کرد: براساس آخرین آمار در آذرماه یک واحد صنعتی در استان اصفهان و یک واحد بومی در روستا‌های مازندران شناسایی شد و دیگر مورد جدیدی در این ماه گزارش نشده بود.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا در استان اصفهان تحت کنترل است، افزود: هر چند که در استان اصفهان کانون‌های موردی از بیماری در ماه‌های اخیر گزارش شده، اما تاکنون وضعیت بیماری در حد انفجار و خارج از برنامه نبوده است.

اکبرشاهی ادامه داد: با وجود آنکه بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در کشور تحت کنترل است، اما کوچک‌ترین سهل انگاری مرغداران و عدم رعایت مسائل امنیت زیستی ناشی از چرخش ویروس در کشور می‌تواند ورود بیماری در مرغداری‌ها را به همراه داشته باشد.


بیشتر بخوانید: واکسن تولید داخل تا 6 ماه آینده بین مرغداران عرضه می‌شود/ توصیه‌های مهم برای پیشگیری از آنفلوانزای حاد پرندگان


مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور ادامه داد: بنابر آخرین آمار در آذرماه یک کانون ۲۰ هزار قطعه‌ای پولت در استان اصفهان و دو واحد طیور بومی در مازندران معدوم سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در آبان ماه ۱۷ کانون بوقلمون در استان اصفهان و تعدادی واحد تخم گذار در مازندران معدوم سازی شده است، بیان کرد:  در مهر ماه سال جاری پنج کانون در استان اصفهان معدوم سازی شد.

اکبرشاهی با بیان اینکه روند بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان با سال گذشته قابل قیاس نیست، اظهار کرد: در مهر ماه سال گذشته ۳۵ کانون، آبان ۱۰۴ کانون و آذر ۹۴ کانون بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در کشور گزارش شده بود در حالیکه امسال این رقم در مهرماه به پنج کانون، آبان ۱۷ کانون و آذر ۳ کانون رسیده بود.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون طیور علیه بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان گفت: در ۴ ماه اخیر با ۲۰ میلیون دوز واکسن حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار پرنده در استان‌های قزوین، تهران، البرز، قم و اصفهان واکسینه شدند و در هفته‌های اخیر مصرف ۱۰ میلیون دوز دیگر واکسن در استان‌های تهران، قم، البرز، قزوین، اصفهان، آذربایجان شرقی و مازندران آغاز شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای واردات واکسن کماکان ادامه دارد، تصریح کرد: هم اکنون مجوز‌های لازم برای واردات واکسن اخذ شده تا با ورود آن به کشور، طیور در برابر بیماری واکسینه شوند.

انتهای پیام/

 برنامه واردات واکسن آنفلوانزای حاد پرندگان ادامه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار