به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده از بهمن سال ۱۳۹۴ طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانکهای عامل، وزارت کشور و گمرک آغاز شد.
در این طرح ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسیهای فرسوده و ۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی ۲ گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت میشد.
همچنین ۵۰ میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ شده و به عبارتی حدود ۲۵ میلیون تومان تسهیلات در اختیار صاحبان خودرو فرسوده قرار میگرفت و بقیه وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت میکرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر شود.
این طرح از زمان اجرای خود چند مرتبه متوقف شد و دوباره به کارش ادامه داد، اما اوج توقف این طرح بهمن سال ۱۳۹۶ بود که دلیل آن طلبکاری ۱۱۰ میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد و طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد امسال با حرکتی کند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانسته و گفته این موضوع باعث شده تا گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند و در حقیقت میتوان گفت: اعتباری که هرساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاکسیها تخصیص داده میشود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمیدهد.
سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی در چندماهه اخیر پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل میتوان گفت، طرح نوسازی تاکسیها دوباره متوقف شده است.
همچنین قرار بود با اجرای طرح جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس فرسوده دیزلی درون شهری معادل هشت هزارو ۶۰۰ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت مایع گازوییل، کاهش انتشار ۶/۴ میلیون تن گازهای گلخانه ای، و کاهش هزینههای اجتماعی انتشار کربن معادل ۶۵/۲ میلیون دلار، حاصل شود که این طرح نیز شهریور ۹۳ به تصویب شورای اقتصاد رسید، اما به نظر میرسد در شهرهایی همچون خرم آباد به دلایل اعتباری و عدم توان بازپرداخت تسهیلات توسط رانندگان، طرحهای نوسازی ناوگان تاکسی و اتوبوس چندان موفق نبوده است.
از طرفی وجود تاکسیهای فرسوده موجب جولان مسافربرهای شخصی شده و اگرچه وجود مسافربرهای شخصی در برخی مسیرهایی که فاقد خط تاکسی هستند باعث سهولت دسترسی مردم به هسته مرکزی شهر شده، اما نباید از کنار مشکلاتی که هم که ممکن است از طرف برخی خودروهای شخصی برای شهروندان اتفاق بیفتد به سادگی گذشت.
در این بین نباید این نکته را فراموش کرد که امنیت شغلی و حق و حقوق رانندگان تاکسی با کار مسافربرهای شخصی نادیده گرفته شده و هرج و مرج ترافیکی در ایستگاههای پرمسافر نیز به وضوح مشاهده میشود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد در خصوص سن ناوگان تاکسی خرم آباد گفت: از ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی درون شهری، یکهزار و ۲۵۰ دستگاه قبل از سال ۸۶ ساخته شده اند و بر اساس قانون، با گذشت ۱۰ سال از سن تولید، ناوگان فرسوده حساب میشود.
محمد فتحی بیرانوند بیان کرد: افزایش خودروهای شخصی و کم شدن توان خرید که نتیجه آن کاهش رفت و آمد درون شهری است، موجب کاهش درآمد رانندگان تاکسی شده که همین امر موجب شده این افراد توان بازپرداخت تسهیلات نوسازی را نداشته باشند.
وی تصریح کرد: برخی رانندگان تاکسی نیز به صورت مداوم و مرتب فعالیت نمیکنند که برای این مهم و ساماندهی به وضعیت عمومی تاکسی ها، طرح هوشمند سازی در دستور کار است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد اضافه کرد: در این طرح، تاکسیها حضور و غیاب و ردیابی میشوند.
فتحی بیرانوند گفت: برخی رانندگان تاکسی نیز سالهای گذشته به صورت غیرقانونی مجوز دریافت کرده اند و برخی نیز علیرغم جذب امتیاز تاکسی، رغبت چندانی به فعالیت مستمر ندارند که تمامی این موارد و صدور و تمدید کارتهای شهری نیز قابل طرح در هوشمندسازی ساماندهی خواهد شد.
وی با بیان اینکه مقدمات اجرای این طرح فراهم شده، اظهار کرد: در صورت فعالیت منظم ۲ هزار و ۳۰۰ تاکسی در سطح شهر، نیازی به حضور مسافربرهای شخصی نیست، اما برای ساماندهی این خودروها نیز طرح خط دار کردن آنها توسط شرکت خصوصی طرف قرارداد اجرا خواهد شد.
به گفته فتحی بیرانوند طرحی به شهرداری خرم آباد برای ارجاع به شورای اسلامی شهر ارائه شده که در صورت تصویب، پرداخت کرایه تاکسیها به صورت الکترونیکی انجام میشود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی رانندگان، استقبال چندانی برای نوسازی ناوگان صورت نمیگیرد.
فتحی بیرانوند تصریح کرد: از طرفی برخی افراد که برای نوسازی تاکسی خود مراجعه میکنند در بانکها با مشکل مواجه میشوند به نحوی که برخی از تاکسی داران از ۲ سال گذشته تاکنون در انتظار دریافت وام نوسازی هستند.
وی ادامه داد: شرایط نوسازی ناوگان بر اساس پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی توسط بانک با نرخ ۱۶ درصد و در بازپرداخت ۶۰ ماهه است.
وی گفت: همچنین خودروی فرسوده به قیمت ۵۰ میلیون ریال از تاکسی دار خریداری شده و مابقی هزینه خرید خودرو باید به صورت نقدی توسط متقاضی پرداخت شود.
فتحی بیرانوند با تاکید بر اینکه سهم پرداختی رانندگان نقش بسزایی در طرح نوسازی ناوگان دارد گفت: متاسفانه با افزایش ناگهانی قیمت خودرو و شرایط نه چندان مناسب رانندگان از نظر مالی، سهم پرداختی رانندگان افزایش یافته و استقبال از طرح کم شده است.
وی ادامه داد: امسال حدود ۴۰ نفر برای نوسازی تاکسی خود مراجعه کرده اند، اما تاکنون هیچکدام موفق به دریافت تسهیلات نشده اند.
وی افزود: مسئولان باید در این راستا طرح افزایش تسهیلات را در دستور کار قرار دهند تا سهم آورده مالک کمتر شود و طرح نوسازی ادامه داشته باشد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد گفت: نام نویسی رانندگان تاکسی در طرح جامع یکپارچه تامین اجتماعی به منظور دریافت خدمات این طرح ضروری است.
فتحی بیرانوند افزود: از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ راننده تاکسی یکهزار و ۴۰۰ نفر تاکنون در این طرح نام نویسی نکرده اند.
وی اظهار داشت: حداکثر عمر مفید ناوگان حمل و نقل عمومی ۱۰ سال برآورد میشود، اما چنانچه تاکسی موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شود، مدارک خودرو و راننده برای ثبت در این طرح پذیرفته میشود.
وی تصریح کرد: دولت برنامه دارد بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی را بر اساس اطلاعات ثبت شده در این طرح جامع انجام دهد و علاوه بر این احتمال در نظرگرفتن سهمیه سوخت بر اساس این طرح وجود دارد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم آباد در خصوص ناوگان اتوبوس این شهر نیز گفت: ۱۰۳ دستگاه اتوبوس بین شهری در خرم آباد وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد این تعداد فرسوده هستند.
فتحی بیرانوند ادامه داد: اتوبوسهای بالاتر از ۱۰ سال فرسوده محسوب میشوند و متقاضیان میتوانند با مراجعه به سایت نوسازی ناوگان اتحادیه اتوبوسرانی برای تعویض وسیله نقلیه اقدام کنند.
وی تصریح کرد: تا پیش از این ۸۲.۵ درصد هزینه نوسازی را دولت با پرداخت یارانه تقبل میکرد، اما اکنون این یارانه حذف شده و با توجه به قیمت ۶ تا ۷ میلیارد ریالی اتوبوس، تامین سهم آورده رانندگان بسیار سخت شده است.
وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ از نوسازی ناوگان اتوبوس استقبال میشود، اما در خرم آباد به دلیل مساعد نبودن شرایط بهره برداران و نبود سهم آورده، نوسازی اتوبوسهای درون شهری عملا راکد است.
فتحی بیرانوند اظهار داشت: در شرایط کنونی چنانچه تسهیلات نوسازی ناوگان اتوبوس پرداخت شود هر متقاضی باید در ماه ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال قسط پرداخت کند که به دلیل نبود درآمد بالا، استقبال نه چندان گسترده مردم از این ناوگان و هزینههای جانبی، تامین این مبلغ برای رانندگان اتوبوس امکانپذیر نیست.
انتهای پیام /پ