پیوندی گفت: کمتر از ۱۰ درصد مردم آمادگی لازم برای مواجهه با خطرات در زمان وقوع حوادث دارند.

موزش کم‌هزینه‌ترین راه برای مقابله با حوادث استبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه طرح امداد و نجات زمستانه جمعیت هلال‌احمر امسال با توجه به شرایط جوی کشور، به تازگی آغاز شده است، گفت: وظیفه هلال‌احمر در طرح زمستانه، ارائه خدمات امدادی، اسکان و تغذیه اضطراری، رهاسازی خودرو‌ها و انتقال آسیب‌دیدگان به مراکز درمانی است.

وی با توصیه به هموطنان در زمینه پرهیز از سفر‌های غیرضرور در زمستان، اظهار کرد: اگر هموطنان ناچار به سفر در این ایام هستند، در صورت لزوم به پیش‌بینی‌های هواشناسی توجه کرده و حتما زنجیر چرخ همراه خود داشته باشند.

دکتر پیوندی با تاکید بر ضرورت تعامل، همفکری و همکاری سایر دستگاه‌های همکار در طرح امداد زمستانه برای ارائه خدمات مطلوب به هموطنان، گفت: قطعا یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند از عهده ارائه خدمات امدادی مناسب به هموطنان برآید و جا دارد در این زمینه از همکاری تمامی نهاد‌ها و همچنین امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر که همواره خود را برای نجات جان افراد دیگر به خطر انداخته و خالصانه تلاش و کوشش می‌کنند، تشکر کنم.

وی در پاسخ به کمک هلال‌احمر به تجهیز مدارس پیش‌دبستان و دبستان سیستان و بلوچستان به سیستم گرمایشی استاندارد، توضیح داد: هلال احمر همواره در حوادث تلاش کرده است تا با تمام توان وارد شده و در کنار مردم باشد، در این حادثه نیز با توجه به جریحه‌دار شدن احساسات مردم و به‌منظور رفع بخشی از مشکلات مردم سیستان و بلوچستان تصمیم گرفتیم با توجه به نیاز استان، تجهیزات استاندارد گرمایشی را برای پیش‌دبستان‌ها و دبستان‌ها تامین کنیم. در این زمینه نیازسنجی‌ها و کارشناسی‌های لازم انجام شده و در چند روز آینده، تفاهم نامه‌ای را به همین منظور با آموزش و پرورش و استانداری سیستان و بلوچستان امضاء و اجرایی خواهیم کرد؛ البته ما تمایل داریم تا در سایر استان‌ها نیز چنین اقداماتی انجام دهیم، اما هم توان ما به این اندازه نیست و هم بودجه و وظیفه مستقیمی در این زمینه نداریم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه کمتر از ۱۰ درصد مردم آمادگی لازم برای ماجهه با خطرات در زمان وقوع حوادث دارند، گفت: آمادگی برای مواجهه با حوادث موضوع بسیار مهمی است که چندان به آن پرداخته نشده است.

پیوندی افزود: هیچ نقطه‌ای از ایران در مقابل زلزله مصونیت ندارد، چراکه از ۴۲ حادثه طبیعی دنیا ۳۰ تا ۳۲ مورد احتمال وقوع در ایران را دارد و زلزله بدترین نوع آن است، بنابراین امیدواریم با آموزش‌های فراگیر، آمادگی مقابله با حوادث و از جمله زلزله روز به روز افزایش یابد. البته هلال‌احمر به تنهایی در این زمینه مسئولیت ندارد و جزو ۲۰ دستگاه متولی مدیریت بحران هستیم و تلاش می‌کنیم بهترین پاسخ‌ها را با افزایش توانمندی‌ها و آموزش‌های مردم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ جمعیت هلال‌احمر برتر در میان جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ است، اظهار کرد: هلال‌احمر ایران توانمندی‌های مناسبی دارد و انبار‌ها و تجهیزات آن با کمک مردم و دولت تجهیز شده است، اما آموزش عمومی و همگانی کم هزینه‌ترین م. موثرترین راه برای مقابله با حوادث است و هلال‌احمر در سال‌های اخیر تلاش بسیاری در این باره با زمینه سازی برای ارائه آموزش‌ها به سربازان، اجرای طرح دادرس در مدارس، برنامه‌های رسانه‌ای، کارگاه‌های آموزشی و … برای توسعه آموزش‌های همگانی کرده، اما با توجه به فاصله زیادی که با حد استاندارد داریم، باید همگی از جمله صدا و سیما، رسانه‌ها و سایر دستگاه‌ها به این موضوع اساسی توجه ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار