مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد گفت: با اجرای آبیاری تیپ موضعی در مزارع برنج این شهرستان، بیش از ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شد.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در برنج در فارسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ایرج دهقانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد گفت: برای نخستین بار با اجرای آبیاری تیپ موضعی در مزارع برنج این شهرستان، بیش از ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شد.

وی افزود: برنج از دیرباز کشت غالب این شهرستان بوده، سالانه بیش از ۲۵۰ هزار نفر روز در قالب مالک و کارگر به این کار می‌پرداختند و ۱۱ واحد شالی کوبی هم در این باره در چرخه تولید و فرآوری نقش آفرینی می‌کنند، از این رو حذف کامل برنج از الگوی زراعی منطقه به سختی امکان پذیر است.

دهقانی ادامه داد: از سال ۸۴ تحقیق در این زمینه صورت گرفت و اکنون نتایج نشان می‌دهد، در مزارع برنج در این روش به ازاء هر هکتار ۱۰ هزار مترمکعب آب مصرف شده و این در حالی است که در روش غرقابی بالغ بر ۲۲ هزار مترمکعب آب به ازاءی هر هکتار مصرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد تصریح کرد: میزان تولید در واحد سطح در دو شیوه آبیاری سنتی و تیپ موضعی تقریبا یکسان بوده، بنابراین در مناطقی که با توجه به سیاست‌های وزارتخانه، برنج کشت می‌شود، استفاده از این روش مصرف آب را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

شهرستان فیروزآباد به دلیل موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و آب و هوائی از دیر باز یکی از قطب‌های تولید انواع محصولات کشاورزی بوده و شغل حدود ۹۰ درصد مردم به طور مستقیم و ۱۰ درصد دیگر به طور غیر مستقیم به کشاورزی و صنایع آن وابسته است.

فیروزآباد در ۹۵ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
انتهای پیام/م

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در برنج  فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار