برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع خروج آمریکا از سوریه و دورنمای تحولات منطقه برگزار شد.

اکبری: حضور آمریکا در سوریه باعث توسعه بحران شده است/کوثرخواه: سیاست ترامپ نسبت به جنگ سودگرایانه استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (یکشنبه، ۲ دی ماه) با موضوع خروج آمریکا از سوریه و دورنمای تحولات منطقه با حضور حسین اکبری، کارشناس مسائل منطقه و محسن کوثرخواه، کارشناس روابط بین‌الملل برگزار شد.

اکبری کارشناس مسائل منطقه در ابتدای برنامه با اشاره به خروج آمریکا از سوریه اظهار کرد: ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۷ موضوع خروج نیرو‌های خود از سوریه را به طور جدی اعلام کرده بود، اما تحلیل دیگری وجود داشت که ترامپ خروج آمریکا از کشور سوریه را بهانه‌ای برای کنار گذاشتن هزینه‌های اقتصادی می‌دانست که این هزینه را به عربستان و شرکای دیگر تحمیل کند.

وی با بیان اینکه ترامپ می‌دانست که حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه دستاوردی ندارد، افزود: اگر نیرو‌های نظامی آمریکایی امروزه از خود این سوال را داشته باشند از ابتدای سال ۲۰۱۳ تاکنون پاسخ روشنی را در این رابطه ندارند و دستاورد خاصی را در این زمینه شاهد نبودند.

اکبری با اشاره به اینکه حضور آمریکایی‌ها در سوریه باعث توسعه بحران شده است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها با حضور در سوریه جمعی از تروریست‌ها و هم پیمانان منطقه را وارد این صحنه کردند.  طبق پیش بینی‌هایی که داشتند فکر می‌کردند حداکثر تا ۲ ماه آینده بشار اسد کناره گیری کرده و حکومت سوریه سقوط می‌کند.

این کارشناس منطقه ادامه داد: آمریکایی‌ها حضور سوریه را تهدید برای اسرائیل دانسته و تصمیم گرفتند که تهدید را تبدیل به فرصت کنند، اما در حال حاضر بعد از گذشت ۷ سال هیچ دستاوردی نداشته و به اهداف حداقلی خود هم دست پیدا نکردند.

محسن کوثرخواه ،کارشناس روابط بین الملل گفت: ما باید ۲ تحلیل درباره آمریکا را مطرح کنیم، آمریکای بعد از کلینتون، بوش پسر و اوباما و آمریکای دیگری آمریکا زمان ترامپ. البته ترامپ یک پدیده‌ی متفاوت حتی در جهان آمریکا به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: اگر نگاهی به مطالعات جامعه شناسان و تحلیلگران آمریکایی توجه کنیم، بنابر اظهارات فرانسیس فوکویاما فیلسوف آمریکایی که گفته بود اگر الگوی نظام سرمایه داری و کاپیتالیستی ترامپ بوده این شخص الگوی خوبی نیست و پایان نظام سرمایه داری فرا رسیده است.

وی ادامه داد: موضع ترامپ نسبت به مسائل کشور نگاه صرفا کاپیتالیستی است و حزب دموکرات در یک بیانیه‌ای اعلام می‌کند که ترامپ با تصمیم گیری‌های خود نظام سرمایه داری و بوروکراسی را با تضعیف روبه رو می‌کند.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه سیاست ترامپ نسبت به جنگ سودگرایانه است، گفت: بعنوان مثال دخالت ترامپ در یمن به علت فروش سلاح‌ است. ضمن اینکه این رئیس جمهور توجهی بسیار کمی به جامعه خود دارد و طبق آمار رهبرانی که کمترین توجه را به مردمان خود داشته باشند با مشکلات و آسیب‌های فراوانی مواجه هستند.

اکبری تصریح کرد:برخی از سناتور‌های آمریکایی بعد از خروج ترامپ از سوریه اعلام کردند که این تصمیم عاقلانه‌ای نیست و از طرفی ترامپ در شرایطی مسئولیت را بر عهده گرفت که آمریکا با شکست‌های متعددی روبه شده بود.

وی ادامه داد: ممکن نیست ترکیه جای آمریکا را در سوریه بگیرد، زیرا شرایط ادلب و مسائل بین عربستان و ترکیه و احتمال سرازیر شدن آوارگان به ترکیه با آغاز عملیات ارتش سوریه به ادلب اجازه این کار را به ترکیه نمی‌دهد.

اکبری افزود: ترامپ فهم نظامی ندارد و نظامیان آمریکایی معتقدند با ناشی‌گری‌های ترامپ هیمنه آمریکا فرو می‌ریزد و ممکن است کشور‌هایی که تاکنون به آمریکایی‌ها باج می‌دادند دیگر به این کشور پول ندهند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد جغرافیای افغانستان در اختیار طالبان است، گفت: سال‌ها پس از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان اکنون به طور میانگین هزار و ۵۰۰ نفر در این کشور کشته می‌شوند و آمریکایی‌ها در مذاکره با طالبان می‌گویند می‌خواهند دولت افغانستان را به دست آن‌ها بدهند.

اکبری افزود: آمریکایی‌ها در افغانستان از داعش حمایت می‌کنند و اگر به داد این گروه نمی‌رسیدند طالبان داعش را در افغانستان جمع می‌کرد. آمریکا در سوریه، افغاستان و عراق بازنده صحنه است.

سرتیپ محمدعباس، معاون دانشگاه علوم نظامی سوریه نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه غافلگیرانه است، اظهار کرد: آمریکا از تروریست‌ها بهره‌برداری می‌کند و می‌خواهد دیگران به جای او در سوریه بجنگند.

وی افزود: آمریکا با خروج از سوریه می‌خواهد از نیرو‌های مورد حمایتش مانند داعش و النصره پشتیبانی کند.

سرتیپ محمدعباس ادامه داد: آمریکا می‌خواهد به ترکیه نقش برجسته‌ای در سوریه بدهد تا این کشور مناطق گسترده تری را در سوریه اشغال کند.

معاون دانشگاه علوم نظامی سوریه افزود: آمریکا لقمه آماده‌ای را در شمال شرق فرات به ترکیه می‌دهد و ترکیه نیز می‌خواهد طرح‌های آمریکایی‌ها را اجرا کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند از سوریه خارج شوند به این دلیل است که نمی‌خواهند مستقیم بجنگند و می‌خواهند پول‌های بیشتری از کشور‌های حوزه جنوبی خلیج فارس بگیرند تا در قدرت بمانند.

سرتیپ محمدعباس با بیان اینکه هدف آمریکایی‌ها از ایجاد بحران در سوریه و عراق ناامنی در ایران بود، یادآور شد: همه تلاش‌های آمریکا برای محاصره ایران و فشار بر روسیه است.

معاون دانشگاه علوم نظامی سوریه گفت: خروج آمریکایی‌ها تاثیری در معادلات سوریه ندارد، زیرا ارتش سوریه می‌خواهد به سمت ادلب حرکت و سپس شرق سوریه را آزاد کند.

کوثرخواه تصریح کرد: ترامپ متوجه شد که رشد اقتصادی چین که ۶/۶ دهم درصد است در مقابل رشد اقتصادی ۴/۱ دهم درصدی آمریکا می‌تواند تعادل قدرت را در جهان به هم بزند و خروج آمریکایی‌ها از سوریه و افغانستان به این دلیل است.

کارشناس روابط بین الملل افزود: آمریکا نمی‌تواند پدیده نوظهوری چین را فراموش کند.

وی گفت: چین بیش از سه تریلیون از اوراق آمریکا را در وال استریت خریده است و می‌تواند به آسانی در آن اختلال ایجاد کند و آمریکایی‌ها این را متوجه شده اند.

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: استعفا‌ها در دولت آمریکا به دلیل تک بعدی بودن و مشاوره نکردن ترامپ با مقامات دیگر آمریکایی است.

حسین اکبری، کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه خروج آمریکا از سوریه بیشتر از موضع انفعال است، خاطرنشان کرد: آمریکا قدرتی توخالی است و از فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکا اگر قدرت نداشته باشد نمی‌تواند از در دیگری وارد سوریه شود، افزود: امروز آمریکا تنها تصمیم گیرنده در جهان نیست و باید واقعیت دنیا را بپذیرد، خروج آمریکا نمی‌تواند تهدید ترکیه را جایگزین آمریکا کند بلکه ترکیه به دنبال حل مسائل خود با سوریه است، کشور‌های خلیج فارس امروز تلاش می‌کنند از طریق راه‌حل‌های مختلف بتوانند سوریه را به جامعه اتحادیه عرب بازگردانند تا با این کشور روابطی را برقرار کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ترامپ به دنبال این موضع است که بگوید با پیروزی بر داعش به دنبال ترک سوریه است، افزود: آمریکا در شرق فرات حضور دارد و در آنجا بخشی از داعش نیز مستقر است، آمریکا مدت‌ها بود که می‌خواست به داعشیان آن منطقه حمله کند اما این امر هیچ وقت محقق نشد، تنها مجموعه باقی مانده از داعش در حوزه جغرافیایی آمریکا در سوریه واقع شده است.

سرتیپ محمد عباس معاون دانشگاه علوم نظامی سوریه با اشاره به اینکه خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه و آثار آن بر شرق فرات بسیار زیاد خواهد بود، خاطرنشان کرد: گروه‌هایی که در شرق فرات خود را به آمریکا فروختند الان فکر می‌کنند که از پشت خنجر خورده اند و امروز به سوی فرانسه حرکت کرده اند و خواستار حمایت مکرون هستند.

وی با اشاره به اینکه ترکیه به دنبال واکنش ایران و روسیه است، گفت: ایران و روسیه دو کشور تضمین کننده طرح آستانه هستند، ترکیه به لحاظ جغرافیایی در منطقه تاثیرگذار است و اردوغان می‌خواهد از موقعیت به وجود آمده استفاده کند، ترکیه امروزه طمع‌ورزی‌هایی دارد و می‌خواهد مناطق جغرافیایی سوریه را اشغال کند و این نشانه خطرناکی است، ترکیه در برخی از مناطق ادلب آموزش زبان ترکی را در دستور کار خود قرار داده است.

کوثرخواه کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه ترامپ با تصمیم‌گیری‌های خود نظام سرمایه داری و بوروکراسی را به سوی تضعیف می‌برد، ادامه داد: ترامپ می‌خواهد از خود چهره موفق بسازد، او کاسب است و به بازسازی سوریه فکر می‌کند تا سهمی در این کشور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ترامپ تفکر نظامی و چیدمان نظامی ندارد، گفت: او شطرنج باز نظامی نیست بلکه شطرنج باز سرمایه طلب و منفعت گراست، هرجا احساس منفعت کند به آنجا می‌رود لذا او رهبر این گونه تفکرات و معاملات کوتاه مدت است.

کوثر خواه با اشاره به اینکه ترامپ هر جا که احساس کند در آنجا سود کوتاه مدت وجود دارد اقدام به فعالیت می‌کند، گفت: جامعه آمریکا ضعیف شده است لذا سیاه‌پوستان همچنان به عنوان بزرگترین قربانیان نژادپرست در آمریکا محسوب می‌شوند به طوری که نارضایتی نژادی در این کشور به وضوح دیده می‌شود.

وی با اشاره به درگیری‌های داخل حزبی و تیراندازی‌ها و کشتار‌هایی که با اسلحه در این کشور صورت می‌گیرد، افزود: یورش آمریکا به عراق، افغانستان و سوریه نشان از رفتار‌های نامتناسب آمریکا با فرهنگ این کشور دارد لذا مردم آمریکا دیگر خسته شده اند و توان جنگ مجدد را ندارند.

ابراهیم فراهانی، کارشناس مسائل ترکیه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه آمریکا دچار سردرگمی استراتژیک است و می‌خواهد این سردرگمی را به سایر بازیگران منطقه سرایت دهد، گفت: ترامپ استراتژی مشخصی برای سوریه ندارد.

وی با اشاره به اقدام ناگهانی ترامپ گفت: رئیس جمهور آمریکا به صورت یکجانبه خروج نیرو‌های خودش را که بالغ بر ۲۰۰۰ نفر هستند، از سوریه اعلام کرده است و با پایان جنگ بر علیه داعش می‌خواهد از سوریه خارج شود، ترکیه بیشترین مرز را با سوریه دارد در قسمتی که ائتلاف به رهبری آمریکا بر آن‌ها مسلط شده منطقه‌ای در غرب فرات است که با نیرو‌های آمریکایی به صورت مشترک بازرسی را انجام می‌دادند لذا خروج آمریکا از این منطقه باعث نمی‌شود که تهدیدات ترکیه قبل از اعلام این خروج عملی شود لذا ترکیه باید با احتیاط رفتار کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار