مدیر برنامه ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: جزو اولین مراکزی هستیم که توسعه ناحیه نوآوری شهری را پیگیری می‌کند.

احسان عظیم زاده مدیر برنامه ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ماهیت پارک علم و فناوری گفت: موضوعی که همزمان با تاسیس پارک علم و فناوری در راس کار قرار گرفته توسعه ناحیه نوآوری شهری است؛ امروزه ماهیت پارک‌های علم و فناوری در حال تغییر و عوض شدن، یعنی خارج شدن از محدوده‌ها و گرایش به سمت نواحی و مناطق شهری است‌‌.

وی افزود: در حال حاضر پارک علم و فناوری تنها شامل چند ساختمان و دارای تعداد محدودی شرکت نیست، بلکه تشکیل شده از یک ناحیه شهری است که در کوچه پس کوچه‌های آن شرکت‌های فناور مستقر هستند، همچنین مدیریت آنجا برای توسعه فناوری، مناسب سازی و امکانات لازم فراهم شده است.

احداث اولین برج فناوری کشور تا سال ۹۹/ توسعه ناحیه نوآوری شهری مهم‌ترین هدف پارک علم و فناوری است

فعالیت 90 شرکت در پارک علم و فناوری

عظیم زاده بیان کرد: پارک علم و فناوری از 3 بخش استارتاپ‌ها، شرکت‌های نوپا و شرکت‌های پارکی تشکیل شده است و مجموعا 90 شرکت و موسسه فناوری در آن فعالیت می‌کند و از خدمات پارک بهره‌مند می‌شوند؛ ولی در حال توسعه آن هستیم تا تعداد شرکت‌ها افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: در منطقه شهری اطراف دانشگاه به نام ناحیه نوآوری شهری، که محدود به خیابان‌های آزادی، یادگار امام (ره)، شیخ فضل الله و جناح و دارای مساحت حدود 250 هکتار است، 450 شرکت در حال فعالیت هستند که 300 شرکت آن در حوزه فناوری و دانش بنیان فعالیت می‌کنند.

توسعه ناحیه نوآوری شعهری در  پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

مدیر برنامه ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: آخرین فعالیت پارک توسعه ناحیه نوآوری شهری از همه ابعاد و مهم‌ترین کار توسعه زیر ساختی آن است؛ یعنی باید فضای مناسب، آپارتمان‌ها و برج‌هایی احداث شود که شرکت‌ها بتوانند در آنجا مستقر شوند.

وی افزود: در همین راستا به تازگی با بخش خصوصی تعاملی برقرار کرده‌ایم تا یک برج فناوری در قالب یک ساختمان 10 طبقه راه‌اندازی کنیم‌؛ در حال حاضر بخش خصوصی در حال ساخت آن است که به صورت پیش فروش در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می گیرد و تا کنون نیمی از آن به شرکت ها واگذار شده است.

عظیم زاده اظهار کرد: ساخت این برج تا سال 1399 به پایان می‌رسد و شرکت‌ها می‌توانند در آنجا مستقر شوند، به جرات می‌توان گفت با راه‌اندازی این برج، اولین برج فناوری کشور راه‌اندازی می‌شود که 15 هزار متر مربع زیربنا دارد.

اجرای ایده‌های فناورانه در پارک علم و فناوری

مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: به تازگی برای یک رویداد جدید فراخوان داده‌ایم و از همه دعوت کردیم که طرح‌ها و ایده‌های فناورانه خود را به پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف ارائه دهند تا آن را در برج اجرا کنیم، این برج هم به معنای واقعی کلمه فناورانه و هم نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشگران در این راستا باشد.

وی افزود: تلاش ها در راستای فراهم کردن شرایطی در منطقه است تا استارتاپ‌ها، صنایع و بنگاه‌های اقتصادی که در تولید فناوری نقش دارند، در این منطقه حضور پیدا کنند تا هم در مجاورت یکدیگر قرار بگیرند و هم بستر لازم برای توسعه شرکت‌ها در این منطقه فراهم شده باشد.

احداث اولین برج فناوری کشور تا سال ۹۹/ توسعه ناحیه نوآوری شهری مهم‌ترین هدف پارک علم و فناوری است

عظیم زاده اظهار کرد: در پارک علم و فناوری علاوه بر اینکه نامش برج فناوری است، از محصولات فناورانه و دانش بنیان از جمله مصالح، سازه، تصفیه آب، گرمایش، تهویه، تولید برق و سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود.

اقدامات پارک در جهت گسترش تعاملات بین المللی

مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: یکی از ماموریت‌های پارک علم و فناوری، فراهم کردن شرایطی است تا شرکت‌های مشغول در پارک بتوانند فعالیت‌های بین المللی داشته باشند، در حال حاضر تعداد شرکت‌هایی که صادرات دارند و انتقال فناوری به خارج از کشور را پیگیری می‌کنند انگشت شمار است و این در حد کفایت نیست.

وی اظهار کرد: یکی از کارهایی که از ابتدای تاسیس پارک علم و فناوری در دستور کار قرار گرفت، ارائه آموزش های لازم به شرکت‌ها و برطرف کردن مشکلات حقوقی آنها است تا بتوان تفاهماتی را ایجاد کرد و ارتباطات بین المللی را افزایش داد.

دستاوردهای به تولید رسیده پارک علم و فناوری

عظیم زاده گفت: فعالیت‌های دانش بنیان دانشگاه سابقه چند ساله دارد و از زمان تاسیس مرکز کارآفرینی در دانشگاه، شرکت‌ها و کسب و کارهایی از این دست در دانشگاه شکل گرفته‌اند به طور مثال یکی از شرکت‌های بزرگ که در تولید مواد پلیمری فعالیت دارد با یک شرکت خودروسازی در خارج از کشور در تعامل بوده است و محصولات پلیمری برای آنها تولید می‌کند.

مدیر برنامه ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف افزود: شرکت دیگر در بحث‌های مواد و متالوژی کار می‌کند و تهیه پایلوت‌های مورد استفاده در تولید آلیاژهای مختلف را بر عهده دارد.

وی اظهار کرد: در حوزه فناوری اطلاعات، شرکتی برای پخش زنده برنامه‌های تلویزیونی به وسیله دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده و در حال فعالیت است.

عظیم زاده بیان کرد: موتور جستجویی برای خریدهای آنلاین توسط دانشجویان المپیادی دانشگاه صنعتی شریف به نتیجه رسیده است و در پارک مستقر هستند؛ همچنین طراحی تجهیزات و پنل های خورشیدی از دیگر دستاوردهای به تولید رسیده است.

برقراری تعامل و تفاهم با صنایع

مدیر برنامه‌ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف درباره تامین هزینه‌های پارک گفت: پارک علم و فناوری یک دستگاه دولتی است و هزینه‌ها را دولت تامین می‌کند؛ بخشی از منابع اعتباری هر سال توسط دولت در اختیار دانشگاه و پارک قرار می‌گیرد.

احداث اولین برج فناوری کشور تا سال ۹۹/ توسعه ناحیه نوآوری شهری مهم‌ترین هدف پارک علم و فناوری است

وی افزود: محورهای دیگری هم برای تامین اعتبار مالی وجود دارد؛ با ایجاد تفاهم و تعامل با صنایع، می‌توانیم رابطه 2 طرفه‌ای را برقرار کنیم، یعنی شرکت‌ها و استعدادها را به صنایع معرفی کرده و برای ایجاد این ساختار از صنایع و بخش خصوصی کمک گرفته‌ایم؛ راه‌اندازی یک مرکز نوآوری که می‌تواند طرح‌ها و ایده‌ها را به نتیجه برساند و بخش خصوصی هزینه‌های آن را تامین کند.

محصولات آماده ارائه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

عظیم‌زاده بیان کرد: دانشگاه صنعتی شریف و پارک علم و فناوری هر سال در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حضور دارند و محصولات و دستاوردهای خود را ارائه می‌دهند؛ امسال هم در نمایشگاه غرفه داریم و قرار است شرکت‌هایی که در هر 3 مرحله یعنی پیش رشد، رشد و پسارشد فعالیت می ‌کنند دستاوردهایشان را ارائه دهند.

مدیر برنامه ریزی پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: شرکت‌های پارکی مواد، الیاف و تجهیزاتی را تولید می‌کنند که از انسان در مقابل تشعشعات مضر محافظت می‌کند، این الیاف را می‌توان در پوشاک استفاده کرد، محصول دیگر آنها تولید مواد نانویی در دیوار است که از ورود تشعشعات جلوگیری می‌کند.

وی افزود: سنسورهای بلوتوثی محصول دیگری است که تولید شده و قرار است در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی ارائه شود. سنسورهای بلوتوثی اطلاعات خودروها را جمع آوری می‌کند و می‌توانند اطلاعات ترافیکی شهر را مانیتور و تحلیل کنند. این‌ها بخشی از محصولات آماده ارائه در نمایشگاه است.

عظیم زاده گفت: در حال حاضر تابلوهایی که در سطح شهر وجود دارند و ترافیک را گزارش می‌کنند، دستاورد شرکتی است که در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر است.

وی در پایان اظهار کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف جزو اولین پارک‌ها و موسسه‌هایی است که در حال پیگیری بحث ناحیه نوآوری است؛ در حال فراهم کردن فضایی هستیم تا به جای اینکه دولت هزینه کند، بخش خصوصی ورود پیدا کرده و به حمایت از شرکت‌ها بپردازد و این مکان به یک منطقه شهری تبدیل شود که همه در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار