موهبتی گفت: ۵۰۰ میلیون یورو هنوز پرداخت نشده است، اگر محدودیت منابع داریم انتظار می‌رود مصارف مورد نیاز تعریف شود.

هنوز ٥٠٠ میلیون یورو پرداخت نشده است/ بیمه نشدگان ٣٥٠٠ میلیارد بار مالی خواهند داشت

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، طاهر موهبتی مدیرعامل بیمه سلامت در نشست خبری هم اندیشی که صبح امروز در ساختمان بیمه سلامت برگزار شد، اظهار کرد: جلسه ای برگزار شد که در آن بحث بودجه تقدیم مجلس شده است؛ آخرین گزارش این بود که باید مشکل بودجه ای بیمه سلامت برای یک‌بار حل شود، باید بدهی را پرداخت کنیم و از ایجاد بدهی جدید جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: باید بودجه را واقعی ببینیم، به سطح بندی خدمات و رفع هم پوشانی توجه کنیم؛ اگر تمام این توجهات را نادیده بگیریم و بودجه بخش سلامت را نادیده بگیریم بدهی جدید ایجاد می شود؛ در سال های قبل در گزارشات بیان شده بود که بدهی سازمان سلامت پرداخت شده است اما چون بودجه را واقعی نمی‌بینیم بدهی جدید ایجاد می شود.

موهبتی ادامه داد: اگر بودجه کشور توان پاسخگویی به بیمه سلامت را ندارد باید راهکار جدید پیدا کنیم؛ اگر بودجه را واقعی نبینیم برخی خدمات از بسته های خدماتی سلامت حذف خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت افزود: ٤٩٠٠ خدمت تحت پوشش بیمه است، ٢٤٠٠ قلم دارو و ٤٧٠٠ لوازم مصرف تحت پوشش بیمه سلامت هستند، لذا توصیه نمی‌کنیم خدمات کاهش پیدا کند اما نباید این خدمات طوری باشد که دور از توان و وسع ما باشد، باید دستگاه‌های تأمین کننده منابع کمک کنند تا بازنگری صورت بگیرد.

موهبتی گفت: ٥٠٠ میلیون یورو هنوز پرداخت نشده است و بار مالی بیمه نشدگان حدود ٣٥٠٠ میلیارد خواهد بود. اگر محدودیت منابع داریم انتظار می رود مصارف مورد نیاز تعریف شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته و در برخى مقاطع، بدهی‌های بیمه سلامت پرداخت شد، اما چون بودجه واقعی دیده نشده بود، باز هم شاهد ‏ایجاد بدهی‌های جدید بودیم، البته در این بین شرایط کشور و محدودیت‌های منابع را نیز باید درک کنیم.

موهبتى گفت: اگر منابعی دیگر وجود ‏دارد، باید اعلام شود تا در صورت نبود امکان تامین بودجه، برخی بسته‌های خدمتی را حذف کنیم.‏

وی با تاكيد بر اينكه نبايد خدمات را كاهش داد، ادامه داد: کاهش پوشش خدمت را توصیه نمی‌کنیم؛ سازمان بیمه سلامت اعتقاد دارد باید در بخش‌های خدمت و دارو و غیره همین پوشش خدمات ادامه پیدا کند، اما اگر محدودیت منابع وجود ‏داشته باشد، انتظار می‌رود منابع تأمین شده بر اساس منابع تعریف شود.

مديركل بيمه سلامت افزود: رفع هم‌پوشانی انجام شده است و باید به دنبال راهکاری باشیم تا بیمه ‏رایگان به گروه‌های نیازمند اختصاص پیدا کند،‌هر چند در بخش‌هایی قابل توجه این کار انجام گرفته است.

موهبتى با اشاره به اينكه بيمه سلامت به دنبال اجرای راهنماهای بالینی است، گفت: باید به اجراى بالينى توجه كرد چرا كه قوانين مشخصی دارند؛ تاکنون حدود ۵ هزار میلیارد تومان نسبت به آنچه نیاز داشتیم و بر اساس نظرات کارشناسی ‏سازمان برنامه و بودجه کسری خواهیم داشت.

وى گفت: آنچه ما به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم ۷ هزار میلیارد تومان کسری است و سازمان بیمه سلامت آخرین جایی است که باید به دنبال اعمال محدودیت مالی آن باشیم.‏

موهبتی با اشاره به اينكه مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو پرداخت نشده است، بیان کرد: هنوز مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو به حساب سازمان بیمه سلامت واریز نشده است و به محض واریز مبلغ، به علت انجام فرآیندهای بانکی ظرف یک هفته تا 10 روز بدهی‌ها پرداخت می‌شود.

وی با تاكيد بر اينكه در شورای عالی سران 3 قوه در زمینه نبود وجود نقدینگی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نگرانی وجود دارد، افزود: این مبلغ برای پرداخت این بدهی‌ها از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد و مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت.

موهبتی اظهار كرد: روز گذشته سازمان برنامه و بودجه دستور داد مبلغ ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان به حساب سازمان بیمه سلامت واریز شود؛ امیدواریم قسمت بعدی این مبلغ نیز به سرعت در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار بگیرد، البته با وجود این پرداخت پول بدهی‌ها صفر نمی‌شود زیرا حدود ۸ هزار میلیارد تومان بدهی در این سازمان وجود دارد.

وى يادآورى كرد: بر اساس مصوبه شوراى عالى 3 قوه، معادل ریالی ٥٠٠ ميليون يورو برای پرداخت بدهی سازمان بیمه سلامت بابت محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی تولید داخل و خدمات درمانی اختصاص می‌یابد؛ این مبلغ تنها ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود و این در حالی است که بدهی سازمان بیمه سلامت حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

برای مشاهده تصاویر نشست خبری مدیرعامل بیمه سلامت اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار