باقریان گفت: ارائه یارانه سوخت به حامل‌های انرژی، باعث افزایش قاچاق شده است و دولت باید قدم‌هایی در زمینه واقعی سازی سوخت بردارد.

خاموش کردن رادار کشتی برای فرار از تحریم‌ها جوابگو نیست/کارخانجات قیر کشور تعطیل شده‌اندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، احسان باقریان سخنگوی هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در نشست خبری با اشاره به میزان صادرات پتروشیمی توسط اتحادیه اظهار کرد: میزان صادرات پتروشیمی در سال ۹۶، ۶.۵ میلیارد دلار بود که ۴.۵ میلیارد آن سهم اتحادیه است و آمار‌های ارائه شده نشان از بازگشت مناسب ارز توسط پتروشیمی‌ها به سامانه نیما است.

سخنگوی هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه واحد‌های تولیدی عضو اتحادیه در تامین خوراک از ارز دولتی و نرخ نیمایی استفاده نکرده اند بیان کرد: اینکه توقع داشته باشیم یک واحد تولیدی که ارز را با نرخ آزاد تهیه می‌کند، ارز حاصله از آن را با نرخ سامانه نیما بازگردانند یک توقع اشتباه است.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید فراورده‌های نفتی بعد از تحریم بیان کرد: هزینه صادرات شامل، حمل و نقل، کارمزد بانکی افزایش چشمگیری داشته است و دسته بندی بانک مرکزی مبنی بر معافیت های ارزی برای صادرات زیر ۱۰ میلیون یورو، مشکلات فراوانی را برای شرکت‌های بزرگی که میزان صادرات آن‌ها بالای ۱۰ میلیون یورو می‌شود، به وجود آورده است.

باقریان ادامه داد: برای عبور از شرایط تحریم باید روش‌های جدید و متنوع را به کار بگیریم و دیگر خاموش کردن رادار‌های کشتی و تغییر پرچم آن جوابگوی این شرایط نیست.

وی افزود: افزایش کارمزد بانک چینی برای مبادلات بانکی مشکلات فراوانی را به وجود آورده و هزینه‌های تجارت را افزایش داده است.

به گفته وی؛ بحث توسعه صادرات خود تبدیل به معضل شده، اگر بتوانیم صادرات را حفظ کنیم و به عقب برنگردیم خود توسعه است.

وی افزود: وقتی سقف رقابت در عرضه خوراک در بورس باز می‌شود باید تفکیکی بین محصولات عرضه شده و بورس و مواد اولیه در نظر بگیریم، سقف باز برای خوراک مواد اولیه منجر به افزایش موانع تولید و هزینه‌های  آن می‌شود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی با اشاره به نیاز به تکمیل زنجیره ارزش افزوده در پتروشیمی بیان کرد: طرح اتاق بازرگانی ایران مبنی بر معافیت صادرات مواد اولیه‌ای که در کشور خواهان دارد، می‌تواند باعث افزایش اشتغال و بالارفتن ارزش افزوده کالای صادراتی است.

وی با اشاره به قاچاق سوخت در کشور اظهار کرد: ارائه یارانه سوخت به حامل‌های انرژی در کشور، زمینه را برای افزایش قاچاق فراهم کرده است و نیاز است دولت قدم‌هایی در زمینه واقعی سازی سوخت بردارد.

باقریان افزود: با توجه به گازرسانی به ۹۲ درصد کشور می‌توان یارانه نفت کوره را قطع یا تعدیل کرد، محدود کردن فرآورده‌های یارانه‌ای در حوزه نفت کوره و نفت سفید یک راهکار است صرفا دنبال کاهش فاصله قیمت جهانی نباشیم.

افزایش نرخ فراورده‌های نفتی باعث از دست رفتن بازار‌های داخلی شده است

وحید شیخی عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در نشستی خبری با اشاره به عدم ثبات نرخ ارز در کشور بیان کرد: بخش خصوصی امروز به دنبال ایجاد ثبات در نرخ ارز است و این عدم ثبات، صدمات زیادی به فعالیت بخش خصوصی زده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به افزایش تقاضا برای قیر تصریح کرد: در ماه گذشته ۱۵۵۰۰ تن عرضه عمومی وکیوم باتوم صورت گرفت در حالی‌که ۵۰ هزار تن درخواست وجود داشت، اما در هفته گذشته ۴۵ هزار تن عرضه عمومی این ماده صورت گرفت، اما درخواست برای آن فقط ۱۰ درصد این میزان بود.

شیخی با بیان اینکه افزایش نرخ فراورده‌های نفتی باعث از دست رفتن بازار‌های داخلی شده است بیان کرد: به دلیل افزایش قیمت تمام شده، بازار‌های سنتی و مشریان وفادارمان را در بخش صادرات قیر از دست دادیم به طور مثال قطر که یکی از مشتریان وفادار قیر ایرانی بود، اخیراً یک کشتی ۳۷ هزار تنی قیر از یونان و یک کشتی ۳۶ هزار تنی قیر از امریکا دریافت کرده است و شاهد پهلوگیری کشتی ۱۷ هزار تنی قیر از یونان از بنادر امارات هستیم.

وی ادامه داد: محصولی که سهم ۱۰ درصدی در بازار‌های جهانی داشت امروز بازار‌های سنتی خود را از دست داده و شاهد هستیم که وکیوم باتوم در مخازن پالایشگاه‌ها پر شده و به فروش نمی‌رسد؛ برای مثال خروجی روزانه وکیوم باتوم از پالایشگاه تهران ۵۰۰۰ تن بود که این رقم در دو روز گذشته به روزی ۲۵ تن رسیده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه کارخانجات قیر کشور تعطیل شده‌اند و صادرکنندگان قیر بلاتکلیف هستند، گفت: وزارت نفت مصوبه جدیدی را در تاریخ بیستم آذرماه صادر کرده که بر مبنای آن نرخ تسعیر ارز وکیوم باتوم از آبان ماه با نرخ تسعیر ارز نیما محاسبه می‌شود و با صدور این مصوبه، مابه‌التفاوتی که نسبت به نرخ تسعیر ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت پرداخت می‌شد دیگر پرداخت نمی‌شود و پالایشگاه‌ها برای تولیدکنندگان قیر برای آبان و آذر فاکتور مابه‌التفاوت صادر کرده‌اند در حالی که این مصوبه نباید عطف به‌ماسبق می‌شد.

شیخان در پایان گفت: از سوی دیگر وکیوم باتوم، یک ماده اولیه و خوراک تولید قیر است، پس نباید روی آن سقف رقابت را برداریم، در صورتی که برای خوراک در بورس بخواهد سقف رقابت باز باشد، میزان کالا و قیمت آن برای تولیدکننده‌ای که از این ماده به عنوان خوراک اولیه استفاده می‌کند نامشخص می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار