روایتی مستند از تاریخ سیاسی و اجتماعی دوران حکومت محمدرضا شاه از امروز به روی آنتن شبکه افق می رود.

روایت حکومت محمدرضا شاه پهلوی در شبکه افقبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مجموعه «در برابر طوفان» روایتی مستند از تاریخ سیاسی و اجتماعی دوران حکومت محمدرضا شاه، از شنبه یکم دی ماه روی آنتن شبکه افق می‌رود.

تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در دوران معاصر دارای فراز و نشیب‌های فراوانی است، در واقع از زمانی که سلسله پهلوی بنیان نهاده شد تا زمان سقوط محمدرضا شاه و سرنگونی پهلوی، ایران آنقدر دستخوش تغییرات فراوان شد که صد‌ها جلد کتاب می‌توان در این رابطه به رشته تحریر در آورد.

فیلمسازان و مستندسازان بسیاری طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب سعی کرده اند بخشی از این تاریخ را به تصویر بکشند، برخی با داستان گویی و بعضی با تصاویر مستند و اینک، مجموعه مستند «در برابر طوفان» روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی به مناسبت دهه فجربه روی آنتن شبکه افق می رود.

در این مجموعه تصاویر و صدا‌های دیده و شنیده نشده‌ای از تاریخ معاصر کشورمان گردآوری شده که در کنار هر یک، توضیحاتی نیز به فراخور ارائه می‌شود.

استفاده از تصاویر آرشیوی رادیو و تلویزیون ملی ایران در زمان رژیم سابق و شبکه‌های خارجی و نیز گفتار متن ناصر طهماسب از جمله ویژگی‌های این مجموعه مستند به شمار می‌رود که خود، تاریخی مستند و تصویری از دوران حکومت چند ده ساله محمدرضا شاه محسوب می‌شود.

مهدی نقویان کارگردانی «در برابر طوفان» را بر عهده داشته که از شنبه یکم دی ماه هر روز ساعت ۲۰:۲۰ از شبکه افق پخش می‌شود و تکرار آن  روز بعد ساعت ۸:۰۰ است.

«تهران تقاطع سئول» از شبکه افق پخش می شود

نخستین قسمت مجموعه مستند «تهران تقاطع سئول» با موضوع صنعت خودرو در ایران و مقایسه آن کره جنوبی، امشب به روی آنتن شبکه افق می رود.

این جمله را بارها شنیده ایم که صنعت خودروسازی در ایران و کره جنوبی با هم آغاز شده ولی امروز پیشرفت کره جنوبی در این زمینه قابل مقایسه با ایران نیست.

کسی تا بحال به این پرسش پاسخ نداده که مسیری که ایران و کره در خودروسازی طی کره اند چه تفاوتی با یکدیگر داشته و چرا آنها توانسته اند سهمی از بازار جهانی خودرو را در اختیار بگیرند.

مجموعه «تهران تقاطع سئول» می کوشد به این پرسش و مسائلی از این دست پاسخ دهد.

در نخستین قسمت بیان می شود که آغاز صنعت خودرو در کره جنوبی به مردادماه سال ۱۳۳۴ باز می گردد؛ در آن زمان بازرگانی کره ای به همراه دو برادرش با استفاده از موتور جیب های کهنه آمریکایی یک اتومبیل ساختند.

بخش اول به گفت وگو با مدیران و دست اندرکاران صنعت خودرو در کره اختصاص دارد و سپس تاریخچه صنعت اتومبیل سازی در ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

این آغاز راهی بود که هر دو کشور در آن گام نهادند اما در ادامه هر یک مسیری جدا را در پیش گرفتند و به نتیجه ای که امروز شاهد آن هستیم رسیدند.

مجید عزیزی تهیه کنندگی و سیاوش سرمدی نویسندگی و کارگردانی مجموعه «تهران تقاطع سئول» را بر عهده دارد.

این مستند شنبه تا دوشنبه ساعت ۱۹:۴۰ و تکرار آن ساعت ۲۳:۰۰ و همچنین ۱۵:۳۰ روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار