فناوری‌های شارژ بیسیم حال حاضر اساسا راهکار‌های شارژ سیمی با کاربرد آسان هستند که نیازی به اتصال مستقیم گوشی و تبلت به کابل شارژ ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید تا مدتی پیش تنها تصور ما از شارژر، کابلی بود که یک سر آن به دوشاخه وصل شده است، این کابل‌ها علاوه بر دردسر‌هایی مثل قطع شدن و وجود شارژر‌های تقلبی در بازار محدودیت حرکت زیادی برای ما بوجود می‌آورد و کار را به استفاده از سیم‌های خیلی بلند کشید.

احتمالا همه شما با کابل پاوربانک‌هایتان به اندازه کافی دردسر داشته‌اید؛ استفاده فعلی از اصطلاح «شارژ بی‌سیم» تا حدی عنوان اشتباهی است، زیرا بر خلاف اینترنت بی‌سیم که بدون نیاز به هیچ سیمی کار می‌کند، سیستم شارژ کنونی چندان هم وایرلس نیست و اگر بخواهید گوشی هوشمند خود را شارژ کنید لازم است به جای استفاده از کابل، گوشی را بر روی صفحه بشقاب مانندی قرار دهید تا شارژ شود.

فناوری‌های شارژ بی‌سیم حال حاضر اساسا راهکار‌های شارژ سیمی با کاربرد آسان هستند که نیازی به اتصال مستقیم گوشی و تبلت به کابل شارژ ندارند.

///

اما همین فناوری مشکلات دیگری هم دارند مثلا نمی‌توان به‌ راحتی از گوشی در حال شارژ استفاده کرد و سرعت شارژ در این روش پایین‌تر از شارژ کابلی است.

با همه این شرایط بدون سیم بودن؛ در شرایط کنونی و با وجود انبوهی از کابل‌های مختلف که در اطرافمان وجود دارند، حتی حذف یکی از آن‌ها هم لذت‌بخش خواهد بود حتی اگر مجبور به گذاشتن گوشی روی صفحه شارژر باشید.

شارژر بی‌سیمی که  تمام دستتگاه‌های نزدیک خود را شارژ می‌کند

سهولت استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم باعث می‌شود که کاربران جذب این فناوری شوند به‌طور مثال اگر ۲ یا سه صفحه شارژ را بخرید، می‌توانید آنها را در خانه، محل کار یا ماشین قرار دهید تا در هنگام استفاده نکردن از گوشی، این دستگاه را روی صفحه قرار دهید تا شارژ شود و هر زمانی که لازم شد گوشی را از پد بردارید و بعد از انجام کارتان، گوشی را دوباره روی پد بگذارید؛ بدون این که نیاز باشد هر بار آن را از کابل جدا و دوباره متصل کنید.

نکته‌ حائز اهمیت این شارژر این است که به لطف ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار، دستگاه‌های نزدیک آن شارژ می‌شوند.

با وجود این که چند سالی از معرفی فناوری شارژ بی‌سیم می‌گذرد، اما به لطف تلاش بی‌وقفه‌ شرکت‌ها برای بهبود این فناوری در آینده‌ نزدیک می‌توانیم انتظار همه‌گیر شدن شارژ بی‌سیم را داشته باشیم.

 

///

کاملا مشخص است که هم کمپانی‌ها و هم مصرف کنندگان رویای استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم از راه دور را دارند؛ بسیاری از کمپانی‌های سراسر جهان در تلاش بوده‌اند تا این رویا را به حقیقت تبدیل کنند و به تازگی برخی از بزرگترین فروشنده‌های دیوایس‌های الکترونیکی جهان راه حلی برای این موضوع پیدا کرده‌اند.

پتنت‌های جدیدی به تازگی در پایگاه داده WIPO (سازمان جهانی مالکیت معنوی) به ثبت رسیده که تاییدی بر تمایل و تلاش کمپانی‌ها به توسعه فناوری شارژ وایرلس واقعی است، اختراعات جدید به ثبت رسیده روشی برای متمرکز کردن انرژی بر روی دستگاهی مشخص در محیط را شرح می‌دهد.

راه بروید و تلفن همراهتان را شارژ کنید

هر شرکت باید به دنبال سیستمی باشد که نه تنها قابلیت متمرکز سازی انرژی بر روی دیوایسی خاص را دارد بلکه می‌تواند با استفاده از منعکس کننده‌ها موانع را از بین ببرد و دستگاه را شارژ کند، این بدان معناست که کاربر می‌تواند همزمان در حرکت با گوشی و تبلت خود آنها را شارژ کند.

برخی شرکت‌های خصوصی‌هم به دنبال طراحی ابزار‌هایی برای اضافا کردن این قابلیت به گوشی‌ها هستند؛ شاید مجبور باشید یک قطعه اضافی را روی تلفن همراهتان تحمل کنید، اما تصور این که این ابزار، بدون نیاز به قرار دادن گوشی بر روی یک سطح مغناطیسی امکان شارژ بی­‌سیم تلفن شما را ممکن می‌­کند؛ قطعا جذب آن خواهید شد.

طراحی ابزار شارژ بی‌سیم جدید اغلب در قالب یک استوانه مخروطی شکل طراحی شده است و کاربران با قرار دادن گوشی خود در فاصله چند متری ابزار یادشده هم می‌­توانند گوشی خود را شارژ کند؛ اما شاید مهم‌ترین مزیت این شارژر بی‌سیم، قابلیت شارژ همزمان چند گوشی باشد.

طراحان این شارژر‌ها حدود ۴ گوشی را از این طریق شارژ می‌کنند و با اضافه شدن هر گوشی جدید به این مجموعه سرعت پایین‌تری از شارژ ارائه می‌شود.

///

فناوری رزونانس القایی در این ابزار همان است که در شارژر‌های بی‌سیم فعلی استفاده می‌شود، اما رمز جادویی در این مورد یک الگوریتم پرتویی است که می‌تواند میدان مغناطیسی در اطراف دستگاه را طراحی کند.

لازم به ذکر است فناوری فعلی یک رابط استاندارد توسعه یافته توسط کنسرسیوم شارژ بی‌سیم برای انتقال قدرت الکتریکی القایی تا فواصل ۴ سانتی‌متر است.

در واقع سیستم فعلی شامل یک پد انتقال قدرت و یک گیرنده سازگار در یک دستگاه قابل حمل است؛ برای استفاده از این سیستم، دستگاه تلفن همراه در بالای پد انتقال قدرت قرار می‌گیرد، که آن را از طریق القای الکترومغناطیسی شارژ می‌کند.

در حال حاضر برخی شرکت خودروسازی هم این سیستم را در قسمت کنسول مرکزی خود ارائه می‌کنند.

احتمالا هر گجت سازگار با شارژر‌های بی‌سیم فعلی بتواند با شارژر‌های نسل بعد هم کار کند، برای مثال تا زمانی که گوشی خود را نزدیک به مخروط نگه دارید، می‌توانید کار با دستگاه اعم از فرستادن پیام کوتاه، بازی کردن، سر زدن به شبکه‌های اجتماعی یا هر چیز دیگری را ادامه دهید.

اگرچه هنوز تضمینی برای تبدیل شدن این اختراع به یک محصول تجاری واقعی وجود ندارد اما با این وجود فناوری مذکور تکامل بعدی شارژرها خواهد بود؛ شارژ بی‌سیم از راه دور، رویایی است که در صورت تحقق می‌تواند هر کدام از کمپانی‌ها را در این زمینه به یکی از بزرگترین کمپانی‌های الکترونیکی جهان تبدیل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار