باشگاه خبرنگاران جوان با معرفی غذا‌های ساده و حاضری کمکتان می‌کند تا در زمانی کوتاه غذای وعده شام را حاضر کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، بسیاری از پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که در وعده‌ شام غذاهای سبک و کم حجم مصرف کنند تا با دریافتکالری کم به اضافه وزن مبتلا نشوند؛ از این رو باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد با معرفی انواع غذاهای نانی و غیر برنجی به شما کمک کند تا با کنار گذاشتن غذاهای برنجی، انتخاب متنوعی برای وعده غذایی شام خود داشته باشید.

 در مطلب زیر طرز تهیه 5 نوع غذای نانی و غیر برنجی آمده است که می‌توانید باکمک آنها شامی دلچسب تهیه کنید.

مرغ بریان در فر

مواد لازم برای 2 نفر

مرغ ۱ عدد درسته، زعفران دم کرده:۱ استکان کوچک، آبلیمو دو قاشق غذاخوری، سیر دوحبه، فلفل دلمه‌ای ۱ عدد کوچک، گوجه:۱ عدد.

طرز تهیه؛ مدت زمان لازم برای پخت 3 ساعت

ابتدا فر را با حداکثر دما روشن کنید و بگذارید داخل فر کاملا داغ شود؛ مرغ را بشوئید، درون شکم مرغ را خالی و تمیز کنید و ۱۵ دقیقه داخل آب نسبتا گرم قرار دهید تا خونابه داخل مرغ کاملا خارج شود، بعد گردن و قسمت‌های اضافی سر بال مرغ را با قیچی بچینید.

۱ استکان زعفران، ادویه و آبلیمو را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا سس یکدستی حاصل شود، مرغ را از آب در بیاورید و داخل سبد بگذارید تا آب آن چیده شود. دقت کنید که مرغ کاملا خشک شود، تمام سطح مرغ و داخل شکم آنرا با نمک آغشته کنید و بعد با قلمو سطح و شکم مرغ را با سس آبلیمو بپوشانید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا رنگ و بوی مرغ کاملا عوض شود.

مرغ مزه دار شده را ۱۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید و در این مدت چندین مرتبه از سس آبلیمو روی تمام سطح مرغ و داخل شکم آن بریزید، گوجه را به دو نیم تقسیم کنید و فلفل دلمه‌ای و سیر را به قطعات درشت خرد کنید، بعد از اینکه مرغ کاملا مزه دار شد و رنگ آن تغییر کرد، آنرا از یخچال خارج کنید، مرغ را سرو ته کنید تا چیزی از سس داخل شکم آن باقی نماند و موجب تلخی آن نشود.

داخل شکم مرغ را با گوجه و مقداری از سیر و فلفل دلمه‌ای خرد شده پر کنید؛ با نوک چاقو زیر پوست مرغ را کمی بخراشید تا بتوانید مقداری از سس، فلفل و سیر خرد شده را در آن جای دهید. زیر پوست مرغ را در قسمت‌های مختلف با بقیه فلفل و سیر خرد شده و مقدار کمی از سس پر کنید.

بعد به روش زیر انتهایی‌ترین قسمت یکی از پا‌های مرغ را یک شکاف ۴ سانتی ایجاد کنید و پای دیگر مرغ را از داخل شکاف رد کنید (این عمل برای ثابت نگه داشتن پا‌های مرغ در حین طبخ است)؛ وقتی پای مرغ ثابت شد، دو تکه فویل را دور قسمت‌های انتهای پای مرغ بپیچید تا در اثر حرارت مستقیم نسوزند. (قسمت‌های انتهایی پای مرغ فاقد گوشت و چربی هستند و در اثر حرارت خیلی زود میسوزند)و بعد از انجام تمام مراحل فوق به کمک یک تکه نخ ضخیم مرغ را جمع و کاملا ثابت کنید.

دوباره مقداری از سس آبلیمو روی تمام سطح مرغ بریزید و مرغ را به سیخ جوجه گردان دستگاه فر بکشید و داخل محل مخصوص قرار دهید؛ شعله گریل را روشن و سیخ را در حالت گردان تنظیم کنید، هر ۱۵ دقیقه یکبار، با قلموی آشپزخانه سطح روی مرغ را با مخلوط کره ذوب شده و ۱ قاشق غذا خوری زعفران دم شده پوشش دهید تا هم خشک نشود و هم کاملا طعم دار و ترد شود.

برای طبخ کامل مرغ با این روش حدودا ۳ ساعت زمان لازم است که این زمان بسته به نوع مرغ می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. می‌توانید با فرو کردن چنگال یا نوک کارد داخل گوشت مرغ از پختن آن مطمئن شوید؛ و بعد به آرامی مرغ را از داخل سیخ خارج کنید، نخ دور آن و فویل‌ها را جدا کنید و در ظرف مناسب سرو کنید. بهتر است مرغ بریان را بلافاصله بعد از خارج کردن از فر سرو کنید تا حالت چرمی و کشدار پیدا نکند. به همین منظور ظرف سرو و مخلفات آن را قبل از خارج کردن مرغ از فر آماده کنید.

طرز تهيه چند نوع غذای خوشمزه و مجلسی با مرغ

مرغ هندی

مواد لازم برای 2 نفر

مرغ خرد شده ١ عدد ، پیاز متوسط ٣ عدد ، گوجه متوسط ٣ عدد ، سیر ٣ حبه ، جعفری خرد شده مقداری ، روغن مایع نیم لیوان ، نمک + دارچین + دونه های زیره ١ قاشق کوچک ، پودر زیره ١ قاشق کوچک ، ادویه هندی ” کاری » (بهارات)١ قاشق غ ، زرد چوبه ١ قاشق چ ، ماست نیم لیوان

طرز تهیه؛ مدت زمان لازم برای پخت 2 ساعت

مرغ را در روغن کمی تفت داده و بعد زیره، پودر زیره، دارچین، ماست، سیر و ادویه را به آن اضافه کنید ،سپس زرد چوبه را هم به همین ترتیب اضافه کرده و هم بزنید؛ حدود ۵ دقیقه هم میزنید و بعد ١ لیوان و نیم آب و نمک را به آن اضافه کرده و در ظرف را بگذارید تا وقتی که مرغ نیم پخت شود، سپس گوجه و پیازی که درشت خرد شده و جعفری را بریزید در میکسر و کمی هم آب اضافه کرده و با هم مخلوط کنید.

مخلوط گوجه و پیاز را بریزید روی مرغ و بگذارید تا مرغ بپزد؛ ماست را با کمی آب مخلوط و به مرغ اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگه بگذارید روی حرارت بمانه و با برنج و یا نان سرو کنید.

طرز تهيه چند نوع غذای خوشمزه و مجلسی با مرغ

مرغ شکم پر

مواد لازم برای 3 نفر

مرغ ۱ عدد، مغز گردو ۱/۲ لیوان، پیاز ۲ عدد، سیر ۲ حبه، زعفران دم کرده ۲ قاشق چایخوری، سبزی معطر (جعفری یا گشنیز) ۲ قاشق غذاخوری، رب گوجه فرنگی ۱ قاشق چایخوری، رب انار ۲ قاشق غذاخوری، زرشک ۱ قاشق غذاخوری، کره مقدار لازم، نمک و فلفل مقدار لازم

طرز تهیه؛ مدت زمان لازم برای پخت 2 ساعت

داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید، پیاز و سیر را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شوند سپس سبزی معطر را اضافه کنید و تفت دهید تا سبزی سرخ شود، در ادامه گردو‌های خرد شده، زرشک، زعفران دم کرده، رب گوجه فرنگی و رب انار را اضافه کنید، کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید، موادی که آماده کرده‌اید را داخل شکم مرغ بریزید و با دست خوب پخش کنید تا تمام سطح داخلی مرغ به این مواد آغشته شود سپس با نخ کوک یا هر نوع نخ ضخیمی که دارید مرغ را جمع کنید.

ابتدا نخ را از پشت گردن مرغ به سمت جلوی سینه‌ها بیاورید و زیر استخوان سینه نخ را بپیچانید سپس دو طرف نخ را به بخش انتهایی پای مرغ ۲ بار بچرخانید و گره بزنید (در زمان پیچاندن نخ را بکشید تا مرغ جمع شود)؛ نخ‌های اضافی را قیچی کنید، کره را آب کنید سپس با دست تمام سطح مرغ را با کره آب شده ماساژ دهید (میتوانید برای آبدار ماندن مرغ زیر پوست سینه مرغ را به آرامی بلند کنید و فاصله میان پوست و گوشت را نیز به کره آغشته کنید).

پس از آماده شدن مرغ روی آن مقداری نمک و فلفل بپاشید، مرغ را داخل ظرف پیرکس یا سینی فر قرار دهید و ۲ لیوان آب داخل ظرف بریزید (میتوانید به جای آب با سبزیجاتی مانند سیب زمینی، هویج و … زیر مرغ را پر کنید)؛ مرغ داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱ ساعت قرار دهید تا مرغ پخته و روی آن طلایی شود (ممکن است زمان بیشتری لازم باشد) سپس نخ‌های اطراف مرغ را جدا کنید و مرغ را سرو کنید.

طرز تهيه چند نوع غذای خوشمزه و مجلسی با مرغ

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.