به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها دوران خوبی برای فیسبوک نیست، زیرا خبرهای زیادی از فاش شدن اطلاعات کاربران توسط این شرکت منتشر شده است. این رسواییها به اعتماد کاربران به فیسبوک خدشه وارد کرده است. در این متن، چند نمونه از انتشار و جمع آوری اطلاعات خصوصی کاربران توسط فیسبوک را مشاهده میکنید.
یکی از مواردی که در سایتهای خبری به آن برمیخوریم، مسئله فاش کردن پیامهای خصوصی کاربران به شرکتها است. بر اساس یک گزارش رسانهای، فیسبوک اجازه دسترسی گسترده به اطلاعات خصوصی کاربرانش را به بعضی از شرکتها داده است. طبق این گزارش، اطلاعاتی که شرکتهای دیگر اجازه دستیابی به آنها را دارند، بسیار بیشتر از آن چیزی است که فیسبوک قبلتر اعلام کرده بود.
قسمتی از اطلاعاتی که فیسبوک در اختیار دیگر شرکتها گذاشته است، «پیامهای خصوصی» کاربران است. تعداد این پیامها 70 میلیون گزارش شده است. دسترسی شرکتهای دیگر به اطلاعات خصوصی کاربران فیسبوک از طریق «اپها» یا برنامههای این شرکتها است.
چند مورد از شرکتهایی که این اطلاعات به آنها داده میشود شامل مایکروسافت، نتفلیکس (پخش فیلم) و اسپاتیفای (پخش موسیقی) میشوند. با توجه به این رسوایی جدید فیسبوک و گزارشهای مشابه که پیشتر به آنها برخورد کردهایم، به اعتماد کاربران فیسبوک آسیب وارد شده است. اطلاعات کاربران فیسبوک با بیش از 150 شرکت در میان گذشته شده است. نکته قابل توجه این است که همه این شرکتها در حوزه رایانه و اینترنت فعال نیستند. بعضی از آنها سازمانهای رسانهای و سازندگان خودرو هستند.
فیسبوک در واکنش به این گزارش میگوید اطلاعات داده شده با اجازه کاربران بوده است! این مسئله تنها نمونه از انتشار اطلاعات خصوصی کاربران فیسبوک نیست. به تازگی خبر دیگری نیز منتشر شده است که باز هم به انتشار اطلاعات خصوصی کاربران مربوط میشود. اما این بار فیسبوک اطلاعات را خودش به دیگر شرکتها نمیدهد، در واقع او این اطلاعات را از دیگر نرمافزارها جمع آوری میکند. در خبر منتشر شده از این مسئله، گفته شده است که فیسبوک اطلاعات کاربران را از نرمافزارهایی که برای ورود به آنها نیاز به وارد کردن اطلاعات فیسبوک است، جمع آوری میکند.
اخیرا یک گروه بر روی بعضی از این نرمافزارها آزمایشهایی انجام دادهاند. در این آزمایشها نرمافزارهایی که مربوط به مواردی همچون دوستیابی، سلامت، مسائل دینی و چند مورد دیگر بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در جواب این آزمایش معلوم شد که فیسبوک اطلاعات کاربران را از این اپلیکیشنها جمع آوری میکند. این اطلاعات میتوانند شامل آدرس IP، برنامه در حال استفاده، نوع دستگاه و شناسههای تبلیغاتی منحصر به فرد کاربران باشند. این اطلاعات به محض باز کردن برنامه منتقل میشوند.
فیسبوک در دفاع از خودش مسئله SDK را پیش کشید. SDK فیسبوک به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا به تجزیه و تحلیل فیسبوک دسترسی داشته باشند. فیسبوک در سیاستهای خود میگوید که اجازه دسترسی به اطلاعات برنامههای شخص ثالثی که از SDK و API استفاده میکنند را دارد. زمانی که شما یک بار از طریق گوشی به فیسبوک خود وارد شدهاید ( چه از طریق مرورگر و چه برنامه فیس بوک ) فیسبوک میتواند شناسه تبلیغاتی خود را به نمایه شما پیوند دهد.
اینها تنها بخشی از رسواییهای فیسبوک است. این مسائل به قدری تکرار شدهاند که دادستان کل واشنگتن، پایتخت آمریکا، از فیسبوک شکایت کرده است. دلیل شکایت او این است که فیسبوک اطلاعات شخصی میلیونها کاربر را برخلاف مقررات به شکل عمده فروشی برای تبلیغات سیاسی و انتخاباتی به شرکت کمبریج آنالتیکا واگذار کرده است. در نتیجه این شکایت، محاکم قضایی انگلیس فیسبوک را 500 هزار پوند جریمه کرد.
چند سوال پس از بررسی این موارد پیش میآید. چرا این شبکه اجتماعی پس از این همه رسوایی هنوز هم مورد استفاده کاربران قرار میگیرد؟ آیا زمان آن فرا نرسیده است که فیسبوک بسته شود و جای خود را به یک شبکه اجتماعی امنتر بدهد؟ فیسبوک از جمع آوری این حجم از اطلاعات کاربرانش چه فکری در سر دارد؟ و دهها سوال دیگر که فقط گذر زمان میتواند به آنها پاسخ دهد.
گزارش از مصطفی عسگری
بیشتر بخوانید: ۲۲ نرم افزار مخرب از گوگل پلی حذف شدند
انتهای پیام/