به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
گرگان ، فرودگاه شهرستان کلاله حدود نیم قرن قدمت دارد و نخستین بار به منظور سمپاشی اراضی زراعی درسال ۱۳۵۰ و در سه کیلومتری شمال غربی شهر کلاله و در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شد.
این فرودگاه پس از پیروزی انقلاب همچنان کاربری هواپیماهای سمپاش را داشت تا اینکه با صرف هزینههای میلیاردی، بار نخست درسال ۱۳۷۴ و بار دوم در سال ۱۳۹۱ باحضور رئیس جمهوری وقت و با هدف استفاده مسافری درمسیر تهران - کلاله (هفتهای دو پرواز رفت و برگشت) بازگشایی شد، اما به دلیل استقبال کم رنگ مسافران، پس از دو ماه فعالیت تعطیل شد.
فرودگاه کلاله پس از یک وقفه چهار ساله و برای بار سوم ۲۸ مهر ۱۳۹۵ مجددا در مسیر تهران - کلاله راه اندازی شد، اما با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایتهای دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران در کمتر از دو ماه از آغاز فعالیت، با توقف پرواز و تعطیلی مواجه شد.
با تلاشهای مسئولان منطقه، برای بار چهارم پروازهای این فرودگاه در ۱۸ مرداد ۹۶ مجددا در مسیر تکراری تهران - کلاله راه اندازی شد، ولی مشکل اساسی استقبال کم مسافران، باز هم این فرودگاه را که به قول برخیها طلسم شده است، به تعطیلی موقت کشاند و در اول آبان ۹۶ مدیرکل فرودگاههای استان گلستان خبر تعطیلی موقت پروازهای فرودگاه کلاله را پس از دو ماه فعالیت، به دلیل کاهش مسافران اعلام کرد.
با آغاز مجدد پروازها از این فرودگاه با فرود یک فروند هواپیمای ATR۷۲ ، این پنجمین بار است که فعالیت مجدد این فرودگاه واقع در شرق استان گلستان از سر گرفته میشود.
پس از راهاندازی مجدد این فرودگاه استقبال خوبی صورت نگرفت و از شهریورماه ۱۳۹۶ ضریب اشغال صندلی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده، به همین علت پروازهای این فرودگاه به صورت موقت تعطیل شد.
این در حالی است که فرزانه شرفبافی، رئیس هواپیمایی کشوری در ۲۸ دیماه سال گذشته در مراسم از سرگیری پروازهای فرودگاه کلاله از برنامهریزی ایران ایر برای استمرار پروازهای این فرودگاه خبر داد و گفت: برنامهریزی برای پرواز از کلاله به تهران و بالعکس و همچنین کلاله مشهد و بالعکس در بازه زمانی معین در دستور کار است.
حتی شهرام کوسهغراوی، نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوهتپه در مجلس شورای اسلامی نیز از جمله کسانی است که بارها قول پایداری پروازها در فرودگاه کلاله را داده بود، اما حالا با تعطیلی ۷ باره پروازهای این فرودگاه مدعی شده است که چنین حرفی نزده و هیچگاه قولی در این زمینه نداده است.
حمیدی فرماندار کلاله در گفتگو با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
گرگان، در این باره گفت: فروردین ماه امسال، هواپیمای ایران ایر پسابرجامی، هواپیمایی جدید و امن ۵۰ نفره برای پروازهای فرودگاه کلاله در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: این شرکت هواپیمایی، انجام پرواز کلاله تهران و بالعکس در هفته دو مرحله را متعهد شد، اما به دلیل استقبال نکردن مردم، این پروازها هر دفعه با مسافر کمتری رو به رو شد.
حمیدی افزود: با توجه به کمبود مسافر، قیمت بلیت به ۹۰ هزار تومان نیز نزول پیدا کرد، اما باز هم هواپیما با یک یا ۲ مسافر رفت و آمد کرد تا جایی که هزینه سوخت هواپیما نیز تامین نمیشد.
فرماندار کلاله گفت: پیگیریها همچنان ادامه دارد و در این فکر هستیم که اگر پرواز کلاله، زاهدان و بالعکس برقرار شود ممکن است استقبال مردم بیشتر شود و فرودگاه کلاله دوباره رونق بگیرد.
وی ادامه داد: اگر پرواز زاهدان، گرگان مدیریت شود و مردم شرق استان از فرودگاه کلاله استفاده کنند وضعیت بهتر خواهد شد.
حمیدی گفت: با پیگیریهای استاندار گلستان در فکر راه اندازی فرودگاه باری بین المللی نیز در فرودگاه کلاله نیز هستیم.
صادقی معاون عملیات فرودگاه گرگان در گفتگو با خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: فرودگاه کلاله استانداردهای لازم کشوری را دارد، اما اکثر مردم شرق استان کشاورز و برخی از آنها قشر کارمند و بازاری هستند که استفاده از پروازهای کاری به حد نصاب نمیرسید و فرودگاه کلاله با کمبود مسافر مواجه شد.
وی ادامه داد: همین امر سبب شد که هزینه سوخت هواپیما تامین نشود و پروازهای فرودگاه کلاله کم کم از رونق افتاد، اما با این حال رایزنیهایی در انجام شده است و همچنان نیز ادامه دارد تا به نتیجه برسد.
صادقی در خصوص حل مشکل لغو پروازها و از سرگیری مجدد آنها گفت: به دلیل اینکه در ترکیب جمعیتی شرق استان هموطنان اهل سیستان و بلوچستان وجود دارند ممکن است پرواز کلاله، زاهدان و بالعکس جواب دهد .
وی گفت: این کار مستلزم این است که سوخت پرواز کلاله، زاهدان و بالعکس تامین شود، اما در فرودگاه کلاله این شرایط وجود ندارد و مدیر کل فرودگاههای استان و نماینده مردم شرق استان رایزنیهایی با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی انجام داده اند.
وی گفت: سولهای برای انجام سوخت رسانی در فردوگاه کلاله در نظر گرفته شده تا کار خودروی سوخت رسان در این جایگاه به راحتی صورت پذیرد، اما شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تردد تانکر سوخت ۱۰ هزار لیتری از مسیر تهران به کلاله به دلیل مسائل ایمنی آن مخالفت میکند.
معاون عملیات فرودگاه گرگان گفت: از زمان قبل از انقلاب از این فرودگاه نیز برای پروازهای آموزشی، نشست و برخاست هواپیماهای سمپاش برای مبارزه با ملخ و همچنین در زمان آتشسوزی بهره برداری میشود و همچنان ادامه دارد.
وی با بیان اینکه این فرودگاه تمامی زیرساختهای لازم را برای برقراری پروازها دارد اما کمبود مسافر سبب شده تا این پروازها استمرار نداشته باشد، افزود:جمعیت شرق استان به ویژه در شهرهای آزادشهر و کلاله ارتباط چندانی با تهران ندارند برای همین شاید اگر به جای تهران، پروازی به مقصد زاهدان برقرار میشد، تداوم پیدا میکرد. اما مشکل ما برای برقراری این پرواز، دستگاه سوخترسان بود که به رغم اینکه جایگاه موردنیاز را آماده کردیم هنوز دستگاه به استان اختصاص نیافته است.
سردگمی مسافران در فرودگاه کلاله
محمد یکی از شهروندان کلاله ای که دانشجوی تهران است در مورد همکاری نکردن آژانسهای هواپیمایی گفت: مسافران به آژانس هواپیمایی رجوع میکند و بلیت برای تهران میخواهد مثلا میگویند پروازهای کلاله مرتب نیست و یا فقط دو روز در هفته و در ساعتهای مشخص پرواز دارد.
وی افزود: موضوع دیگر بی انظباتی هواپیماهاست و گاهی پیش میآمد که هواپیمای ATR در آسمان فرودگاه کلاله دور میزد و برمی گشت در حالی که شرایط آب و هوایی کلاله مساعد بود.
فرودگاه کلاله با بی مهری مواجه است
یکی از تماشاچیان مسابقات کورس اسبدوانی که از تهران برای دیدن مسابقات به گلستان سفر می کند گفت: برای تماشای مسابقات کورس اسبدوانی که در گنبدکاووس برگزار میشود از سراسر ایران می آیند که اگر بعدازظهر چهارشنبه پرواز از تهران و بعداز ظهر جمعه پرواز از کلاله برقرار شود تغییر خوبی ایجاد و کار ما راحت تر میشود .
علاوه بر توجه ویژه مسئولین، حمایت مردم نیز لازم است و سفر با هواپیما سفر لوکسی نیست و اگر مدیریت زمان را درنظر بگیرند باصرفهتر از اتوبوس است.
زمینهای فرودگاه کلاله ۳۴۰ تا ۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی دارد که قریب به یک میلیارد تومان اجاره داده میشود اگر بخشی از اجاره این زمین به یارانه صندلیهای خالی هواپیما اختصاص داده شود این منطقه محروم پیشرفت خواهد کرد.
برای انجام پروازهای مسافری در فرودگاه کلاله چندین میلیارد تومان هزینه شده است بنابراین مسئولان باید به دنبال هر روزنه ای باشند که این میزان سرمایه گذاری به هدر نرود.
گزارش از سیده معصومه مرتضوی
انتهای پیام/م