حجتی گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای، بهره‌وری آب را تا ١٠ برابر افزایش می‌دهد.

استفاده بی رویه از سفر‌های زیر زمین باعث برخوردن تعادل این منابع شده استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر کشاورزی امروز در دومین کنفرانس دو سالانه اقتصاد آب که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به سفره‌های زیرزمینی، اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین کار‌ها برای جلوگیری از هدر رفت آب تغذیه سفره‌های زیرزمینی آب است البته نقد‌های فراوانی به نحوه اجرا وارد است.

وی افزود: استفاده بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی باعث برهم خوردن تعادل این منابع شده است که امیدواریم با کمک وزارت نیرو بحث تعادل سازی انجام شود.

۶۱۰ دشت در کشور وجود دارد

وزیر کشاورزی تصریح کرد: ۶۱۰ دشت در کشور وجود دارد و نیاز است با همکاری دستگاه‌های ذی ربط بهینه سازی مصرف صورت گیرد.

وی افزود: سهم بخش کشاورزی در دنیا  از مصرف آب معمولا ۷۰ درصد است که این رقم در کشور ما بالاتر است.

وزیر جهاد کشاورزی  اظهار کرد: انتقال و آبیاری در زمینه کشاورزی دو موضوع اصلی در حوزه آب است و نیازمند مدیریت و استفاده از شیوه‌های علمی برای کاهش هدر رفت آب در این حوزه هستیم که در سال گذشته اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

حجتی تصریح کرد: مهم‌ترین بخش آن بهره‌وری آب است که جای کار زیاد دارد و نیازمند حضور و ظهور علم و دانش و تکنولوژی در این زمینه هستیم.

وی بیان کرد: رویکرد ما در این سال‌ها در مورد واردات محصولات کشاورزی این بود که محصولاتی را به کشور وارد کنیم که به آن در تابستان به دلیل محدودیت منابع نیاز بیشتر است.

وزیر کشاورزی گفت: در سال‌های اخیر سعی کردیم محصولاتی که کشت آنها در فصل بهار بوده را در پاییز کشت کنیم که نمونه آن ذرت است.

حجتی تصربح کرد: سال گذشته یک میلیون تن چغندر در پاییز کاشتیم و در بهار برداشت کردیم؛ از سوی دیگر، کشت نشایی ٢٥ درصد مصرف آب را کاهش خواهد داد، به نحوی که کشت به این شیوه به شدت در حال توسعه است؛ اما درکنار آن به توسعه کشت گلخانه‌ای نیز برای مدیریت مصرف آب توجه ویژه داریم؛ چراکه کشت گلخانه ای، بهره وری آب را تا ١٠ برابر افزایش می‌دهد.

تراز تجاری کشاورزی ۳ میلیارد دلار منفی است

وزیر کشاورزی ادامه داد: راهکار بعدی توسعه کشت گلخانه‌هاست که امیدواریم در این زمینه با همکاری وزارت نیرو محدودیت آب در گلخانه‌ها مرتفع شود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: جهت‌گیری کشت محصول در گلخانه‌ها به این ترتیب بوده که در نیمه اول امسال ۱۴۰۰ هکتار توسعه گلخانه داشته‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آمار واردات غذا در ۶ ماهه ابتدای امسال بیان کرد: تراز واردات و صادرات یک میلیارد دلار مثبت شده است، به طوری که سال گذشته تراز واردات و صادرات منفی ۳ و خرده‌ای میلیارد بوده است و امروز به منفی ۲ میلیارد و خرده‌ای رسیده است و امیدواریم تا پایان سال از ۳ میلیارد تجاوز نکند.

حجتی در پایان گفت: طی ۵ سال گذشته بیشترین سرمایه گذاری در حوزه مزارع انجام شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار