رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی با قوت بیشتری بحث ساماندهی متکدیان را دنبال کنند، گفت: هیچکدام از گروه‌های مورد نظر بدون متولی نیستند و اگر مشکلی وجود دارد دلیل این است که دستگاه‌ها به خوبی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: بهزیستی باید معتادان متجاهر را در مرکز ماده ۱۶ نگهداری و در صورت لزوم سه ماه این مدت را تمدید کنند.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان افزود: باید مراقبت و حمایت‌های بعد از خروج انجام شود و در این زمینه تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص است.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت:: در بحث متکدیان، کلاشی جرم و قابل تعقیب کیفری است و باید در حق آن‌ها اعمال شود و در صورتی که کسی واقعا نیازمند است، کمیته امداد وظیفه دارد آن‌ها را تحت پوشش قرار بدهد و حمایت کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه بخش زیادی از متکدیان از اتباع بیگانه هستند، افزود: اداره کل اتباع بیگانه باید برای ساماندهی امور بیگانگان تشکیل شده است و باید تمامی امورت مربوطه را انجام دهند.

وی گفت: متکدیان باید پالایش شده و افرادی که تظاهر به فقر و کلاشی می‌کنند باید حتمابا آن‌ها برخورد کیفری انجام شود و مابقی باید جمع آوری و ساماندهی شوند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان با بیان این مطلب که مشکلات اقتصادی بر پدیده تکدی گری تاثیر دارد، افزود: شورای تامین استان کرمان مصوبات خوبی در خصوص کمپ‌های ماده ۱۶ داشته است.

این مقام ارشد قضائی استان کرمان گفت:: مدیران باید برای افزایش ظرفیت‌های مورد نیاز اقدام کنند و بهزیستی به تناسب نیاز ضروری استان تکلیف دارد که ظرفیت لازم برای نگهداری معتادان متجاهر و متکدی را ایجاد کند و در اینجا گفتن "ظرفیت نداریم" معنائی ندارد؛ وقتی متولی می‌شوید که مرکز ماده ۱۶ ایجاد کنید و مسئولیت می‌پذیرید باید ظرفیت ایجاد کنید.

وی با اشاره به اینکه کمک به جمع آوری و ساماندهی متکدیان یکی از وظایف ذاتی دستگاه‌های مربوطه است، افزود: معتادان متجاهر باید در مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ به مدت سه ماه نگهداری شده و در صورت نیاز نیز تمدید شود و پس از پایان دوره ترک اعتیاد، اقدامات حمایتی پس از خروج برای آن‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اقدام به کلاشی نیز جرم است، گفت: اگر فردی با تظاهر به مشکلات جسمی اقدام به تکدی گری کند جرم است و برخورد قانونی لازم با آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: هیچ کدام از گروه‌های متکدیان بدون متولی نیستند و برای ساماندهی ان‌ها در دستگاه‌های مرتبط اعتباراتی نیز پیش بینی شده است و اگر این کار به درستی انجام نمی‌شود، به دلیل آن است که دستگاه‌ها کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

موحد گفت: برای ساماندهی متکدیان باید همه دستگاه‌ها مسئولیت خود را در تمامی بخش‌ها بپذیرند و فرمانداری نیز این طرح را پیگیری کند.

وی افزود: دستگاه قضائی و نیروی انتظامی نیز وظایف خود برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان را انجام می‌دهند و معتاد متجاهر متکدی به بهزیستی معرفی شود و بهزیستی ملزم به پذیرش این افرد است و اگر ظرفیت ندارد به صورت کتبی به دستگاه قضایی اعلام کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت:: اداره کل امور اتباع خارجی استانداری کرمان نیز باید برای اطفال متکدی که تبعه بیگانه هستند پیگیری ویژه‌ای داشته باشند و با همکاری نیروی انتظامی خانواده‌های آن‌ها را تعیین کند.

وی افزود: نیروی انتظامی نیز باید با استفاده از نیرو‌های تخصصی پلیس اطلاعات افراد کلاش متکدی را شناسایی کند، تا به دستگاه قضایی معرفی شده و روند قانونی برای آن‌ها پیگیری شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه درباره مجازات‌های جایگزین حبس گفت: مجازات حبس واقعا برای کشور مصیبت بار است و در حبس دچار تناقض هستیم که نوع رفتار دچار مشکل است و اگر می‌خواهیم کسی را اجتماعی کنیم باید به جامعه برگردانده و در جامعه تربیت کنیم به ویژه در جرائم خفیف باید رعایت شود.

موحد با اشاره به اینکه هدف قانونگذار در مجازات جایگزین حبس محقق نشده، افزود: دستگاه‌های پذیرنده مکلف هستند محکومینی را که دادگاه تعیین کرده بپذیرند و حکم دادگاه را اجرا کنند.
انتهای پیام/ی

متولیان امر پدیده تکدی گری را کنترل کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار