مدیر عامل هواپیمایی ایران:

اروپا مجوز تحویل ایرباس‌ها به ایران را از آمریکا بگیرد/ از قراردادهای خرید کوتاه نمی‌آییم

شرفبافی گفت: از اتحادیه اروپا انتظار داریم مانند هواپیما‌های ATR مجوز تمدید اوفک برای تحویل هواپیماها به ایران ایر را دریافت کند.

اروپا مجوز تحویل ایرباس‌ها به ایران را از آمریکا بگیرد/ از قراردادهای خرید کوتاه نمی‌آییمبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در نشست خبری سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه ایران ایر پنجاه و هفت سال در خدمت مردم بوده است، گفت: امیدواریم عمر این شرکت هواپیمایی بزرگ ایران به صد سال برسد.

وی ادامه داد: ایران ایر پیش از برجام، در دوران برجام و بعد از برجام استوار بوده و ما هیچ نگرانی بابت مسائل تحریم نداریم.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در چهار حوزه تخصصی، فعالیت‌های بسیار متعددی را انجام داده‌ایم، گفت: در بخش مهندسی و تعمیرات توانسته‌ایم توان تعمیر و نگه‌داری قطعات هواپیما را افزایش دهیم و توانسته‌ایم تجربه آشیانه و امکان تعمیرات ناوگان موجود را  به‌دست بیاوریم.

شرفبافی با بیان اینکه برای بخش طراحی هواپیما کار و فعالیت‌های بزرگی انجام داده‌ایم، گفت: ایران ایر توانسته دستگاه‌های تست بسیار پیشرفته‌ای را طراحی کند و امروز این دستگاه در غرفه ایران ایر به نمایش گذاشته می‌شود و طراحی این دستگاه توسط متخصصان و فارغ‌التحصیلان داخلی صورت گرفته و از هیچ مشاور خارجی‌ای در طراحی آنها استفاده نشده است.

وی تأکید کرد: در بخش عملیاتی در حوزه خدمات فرودگاهی، خلبانی و کترینگ توانسته‌ایم گروه توانمندی را به کار گیریم به طور مثال در بخش کترینگ پروازهای خارجی توانسته‌ایم پیشرفت قابل چشمگیری به‌دست آوریم به طوری که تولید ما از ۳ هزار پرس غذا به ۲۵ هزار پرس غذا افزایش یافته است.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به تحریم‌های شدید هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توسط خزانه‌داری آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا تمام هواپیماها از جمله هواپیماهای زمین‌گیر ما را تحریم کرده و حتی هواپیمایی که فروخته و متلاشی شده را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌ است.

وی اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم که از تمامی توان و نیروی داخلی خود جهت قدرتمند کردن این بخش استفاده کنیم و هیچ نگرانی در این بخش نداریم، در این حوزه وزارت امور خارجه، وزیر راه و شهرسازی و دولت جمهوری اسلامی ایران همکاری بسیار خوبی داشتند.

شرفبافی از سه قرارداد بزرگ در طول برجام خبر داد و گفت: طبق این قرارداد‌ها ۱۶ فروند هواپیما شامل سه فروند ایر باس و ۱۳ فروند ATR وارد کشور شد.

وی ادامه داد: دو فروند هواپیمای ایر باس ۳۳۰ و ۳۲۱ و ۱۳ فروند هواپیمای ATR با تمدید مجوز توانستیم، دریافت کنیم و از طرف کارخانه سازنده ATR حمایت‌های بسیاری دریافت کردیم.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه در رابطه با هیچکدام از قراردادهای خرید هواپیما کوتاه نیامده‌ایم، افزود: ایران ایر در دسته بالا قرار دارد و از اتحادیه اروپا انتظار داریم مانند هواپیما‌های ATR مجوز تمدید اوفک برای تحویل هواپیماهای ایرباس به ایران ایر را دریافت کند.

شرفبافی افزود: اگر شرکت بویینگ علاقه‌مند به همکاری با ایران ایر است، ما حاضر به ادامه مذاکرات در این خصوص هستیم.

وی با بیان اینکه ۵ فروند هواپیمای ATR با تمدید مجوز افک تحویل ایران ایر داده شد، افزود: از این هواپیما‌ها برای پروازهای داخلی و خارجی از جمله باکو و آذربایجان استفاده می‌شود.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه توجه اقتصادی به عملکرد هما از اصلی‌ترین وظایف ما به شمار می‌رود، گفت: بازسازی سیستم‌های مدیریتی مالی و ساختاری را در طول چند سال گذشته انجام داده‌ایم و توانستیم با استفاده از متخصصان داخلی و خارجی برنامه‌ریزی منابع تأمین هواپیما را انجام دهیم.

شرفبافی با بیان اینکه برنامه استراتژیک هما داخلی است، افزود: ایران ایر در طول یک و نیم سال گذشته دوره آموزشی "همای دانا، همای توانا" را انجام داده و در طول این مدت توانست ۲۵ مدیر صنعت حمل و نقل هوایی را به طور کامل آموزش دهد.

وی به عدالت جغرافیایی اشاره کرد و گفت: با ایجاد عدالت جغرافیایی توانستیم پروازهای منطقه‌ای را ایجاد کنیم و از طریق آن پروازهای جنوب را در طول ۱۵ ما گذشته توسعه دهیم به طوری که دو فروند هواپیما را در اختیار پروازهای جنوب قرار دادیم.

شرفبافی با بیان اینکه حوزه ایمنی حرف اول را در صنعت حمل ونقل می‌زند، تصریح کرد: ایمنی، پایه، اساس و رکن هر پروازی است و ما در سال گذشته علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها توانستیم پروازهای ایمن و مطمئنی را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر میزان تأخیرهای شرکت ایران ایر در طول سال جاری گفت: در طول امسال از تاریخ ۹۷/۰۱/۰۱ تا پایان شهریور ماه میزان تأخیر پروازهای داخلی ۷ درصد و میزان تأخیر پروازهای خارجی ۱۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران ایر در عملیات حج به عنوان موفق‌ترین و منظم‌ترین ایرلاین در بین ایرلاین‌های تمام کشورها شناخته شده است، گفت: سعی داریم تجربه خوب رصد مانیتورینگ را در تمام پروازها ایجاد کنیم و به صورت یکپارچه پروازها را رصد کنیم تا شاهد کاهش تأخیرها در تمام پروازها باشیم.

شرفبافی از انعقاد تفاهم‌نامه هواپیمای بک‌آپ با انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد و افزود: سعی می‌کنیم در شرایط اضطراری هواپیمای بک آپ را از سایر شرکت‌های هواپیمایی بگیریم تا میزان تأخیر پروازها بیشتر نشود، همچنین اگر شرکت‌های هواپیمایی در شرایط اضطراری به هواپیمای بک آپ نیاز داشته باشند، ایران ایر این هواپیما را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی بیان کرد:‌ در نیمه دوم سال به دلیل شرایط جوی بد آب و هوا شاهد افزایش تأخیرها خواهیم بود به طور مثال هم‌اکنون شهر ارومیه و دزفول به دلیل شرایط بد آب و هوایی با تأخیر دو ساعته پروازها مواجه است.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به پرداخت حقوق پرسنل هما اشاره کرد و افزود: برای پرداخت حقوق دی ماه سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان از سازمان بنادر و دریانوردی استقراض کرده و همان سال آن را تسویه کردیم که البته این استقراض با مجوز وزیر راه و شهرسازی دریافت شد.

وی درباره صندوق بازنشستگی هما گفت: مطابق دستور معاون اول رئیس جمهور باید تمام صندوق‌های بازنشستگی تجمیع شود و ما این اقدام را در هما انجام داده و در بودجه سال ۹۸ این تقاضا را ارائه کرده‌ایم.

شرفبافی در پایان گفت: امیدواریم مجلس این موضوع را تصویب تا وضعیت پرداخت حقوق بازنشستگان مشخص شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار