رییس سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: برای حل مشکل تولیدات باغی در شهرستان جهرم به عنوان منطقه‌ی تولیدات باغی، باید زنجیره‌ی تولید مرکبات ایجاد شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدمهدی قاسمی رییس سازمان جهادکشاورزی استان فارس در جلسه شورای اداری شهرستان جهرم، گفت: با ایجاد زنجیره‌ی تولید در این روش از ابتدای تولید تا زمان مصرف، تولیدات در قالب زنجیره دیده می‌شود و با انسجام بخشی به تولید قیمت تمام شده محصول کاهش یافته، همچنین زمینه برندسازی، فرآوری محصول، بازار وبازاررسانی، صادرات و بهره‌مندی از تسهیلات ارزان قیمت با ایجاد زنجیره فراهم می‌شود.

وی با بیان این‌که بازار تعیین کننده نوع و میزان تولید است، افزود: خوشبختانه زنجیره‌های تولید در شترمرغ و مرغ گوشتی به خوبی اجرا شده و حدود ۶۰ درصد مرغ استان در قالب زنجیره تولید می‌شود، اما در حوزه محصولات زراعی و باغی به حد مطلوب زنجیره ‎‌ها دست نیافتیم.

قاسمی ادامه داد: استان فارس درگیر خشکسالی یازده ساله بوده از این‌رو پایه تمام استراتژی‌های سازمان جهاد کشاورزی بر اساس مهم‌ترین و کمیاب‌ترین نهاده تولید یعنی "آب" گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: چالش‌های متعددی در بخش کشاورزی از جمله چالش اقلیمی شامل خشکی، خشکسالی و سرمازدگی و مسائل و مشکلات عدیده‌ای در حوزه خاک، بازار، اقتصاد، اجتماع و اشتغال وجود دارد که دو راهکار عمده حل چالش‌های بخش کشاورزی علمی، فنی و مهندسی کردن کشاورزی و تزریق سرمایه ارزان به بخش کشاورزی است.

قاسمی با اشاره به تغییرات اقلیمی و شرایط جدیدحادث شده، یادآور شد: با بکار بستن راهکار‌های علمی، فنی و تکنولوژی امکان فائق آمدن بر چالش‌ها وجود داشته که این مهم با ترویج، فرهنگ‌سازی، آگاهی بخشی و بالا بردن دانش امکان‌پذیر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به مشکلات سرمایه‌ای کشاورزان، گفت: تزریق سرمایه‌های ارزان قیمت به بخش کشاورزی با راه‌اندازی صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی محقق می‌شود که خوشبختانه در شهرستان جهرم این صندوق راه‌اندازی و هیئت مدیره انتخاب شده، هر چند این صندوق با سرمایه اندکی تشکیل شده انتظار داریم از منابع مختلف سرمایه صندوق را حتی المقدور افزایش دهیم تا جوابگوی سرمایه‌گذاری لازم برای کشاورزان در شهرستان جهرم باشد.

قاسمی از اقدامات سخت افزاری وزرات جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی فارس در جهت رفع چالش‌های کشاورزی به تولید محصول استاندارد و گواهی شده، اختصاص ۸۵ درصد یارانه بلاعوض به آّبیاری تحت فشار، تسهیلات کارا یا تسهیلات توسعه روستایی به گلخانه و صنایع تبدیلی- تکمیلی دانست و تصریح کرد: در همین راستا در طی ۵-۴ سال اخیر چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش مکانیزاسیون استان فارس جهت خرید ماشین ‎ آلات و دنباله بند‌ها تزریق شده است.
انتهای پیام/م

تشکیل زنجیره‌ی تولید مرکبات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار