رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت:برنامه‌های رصد و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح حیات وحش،روستا‌ها و واحد‌های پرورش طیور صنعتی در حال اجرا است.

راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛به اهميت پايش و رصد بيماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حيات وحش و بستن راه های انتقال اين بيماری در مناطق روستائی و پرخطر اشاره کرد و گفت: عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر انتقال می‌یابد و پرندگان آلوده به ویروس در طول مسیر مهاجرت خود می‌توانند محیط و سایر پرندگان وحشی غیر مهاجر را آلوده کنند و از این طریق بیماری را به ماکیان روستایی انتقال دهند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از تلفات و یا موارد مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح تالاب کجی نمکزار، زیستگاه های آبی، آبگیر ها و آب بندان های شهرستان نهبندان مشاهده نشده است، افزود: کاهش دما در فصل سرد سال، عامل مستعد کننده انتشار این ویروس است و تلاش می شود با شناسایی به موقع کانون های احتمالی بیماری در محیط به مهار و کنترل بیماری کمک شود.

راه انجام گفت:از ابتدای سال جاری در شهرستان 110 مورد بازدید و پایش از واحد‌های صنعتی، روستایی، زیستگاه های آبی و آبگیر‌ها به عمل آمده است که از این تعداد بازدید 110 نمونه خون از 9 واحد مرغداری صنعتی و 2 واحد اطراف زیستگاه های آبی أخذ شده و بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان مشاهده نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان به همشهریان توصيه کرد: از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی و رها کردن مرغ های بومی و ديگر ماکيان به صورت چرای آزاد خوداردی نموده و به نگهداری آنان در فضای سرپوشيده و بسته اقدام نمایند.

وی از شهروندان خواست به منظور جلوگيری از ابتلا به بيماری ويروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ، از خريد مرغ زنده جوجه رنگی در بازار که سلامت آنان مورد تأييد دامپزشکی نيست، خودداری کنند و از مرغ کشتار روز يا منجمد که دارای برچسب گواهی بهداشتی دامپزشکی هستند مصرف کنند.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.