مدیر انجمن جامعه‌شناسی سرپل ذهاب گفت:آموزش حلقه گمشده مسائل اجتماعی است و باید سرچشمه آن را در آموزش و پرورش یافت.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، همایش جامعه‌شناسی فاجعه زلزله، واکنش و الزامات توسعه، شامگاه شنبه، به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران، دفاتر سنندج، سردشت و سرپل ذهاب، در محل تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

فاضل الیاسی مدیر انجمن جامعه‌شناسی سرپل ذهاب در این همایش گفت: آموزش حلقه گمشده مسائل اجتماعی و فجایع این چنینی است و باید سرچشمه آن را در آموزش و پرورش یافت که اکنون این سوال مطرح است که، آیا وظیفه دانشگاه در پرورش نیروی متخصص و یا تجاری‌سازی و خدمت به جامعه است؟ 
وی با اشاره به آسیب‌شناسی این مناطق تصریح کرد: تا این لحظه پس از گذشت بیش از یک سال در حدود ۷ هزار پس‌لرزه را در این مناطق شاهد بودیم.

این جامعه شناس اذعان کرد: زلزله نه تنها خانه‌ها را بلکه تمام زندگی‌ها را تخریب کرد و اکنون تمام افراد بازمانده دارای فوبیای پس‌لرزه هستند.

مدیر انجمن جامعه‌شناسی سرپل ذهاب گفت: ضعف فرهنگ کار، رهاشدگی کودکان و سالمندان، خودکشی، اعتیاد بیکاری و کودکی آزاری و بی‌انگیزگی از جمله تبعات زلزله است.

الیاسی با بیان اینکه مشکلات و ضعف مدیریتی در زلزله بسیار زیاد است، تصریح کرد: تبعیض در کمک‌های نقدی، غیرتخصصی بودن و احساسی بودن کمک‌ها، نبود حریم خصوصی، ترس از آینده، تغییر سبک زندگی، سالمندآزاری، سواستفاده از دختران، ورود هزاران نیروی کار و ورود مشکلات جدید از جمله این مشکلات است.

عثمان محمودی نیز درادامه این همایش با اشاره به اینکه پس از زلزله کرمانشاه مردم در بلاتکلفی بودند، گفت:مردم شهر و روستا بعد از وقوع زلزله با خانه‌¬های ویران¬ شده و شغل‌های از بین رفته مواجه شدند و زندگی در چادر با حضور کودکان، سالمندان و بیماران در دمای سرد هوا واقعا فاجعه تراژدیک است.

مدیر مرکز مشاوره همراز جوانرود با بیان تبعات اجتناب‌ناپذیر این گونه بلایای طبیعی بر روح و روان حادثه‌دیدگان، اظهار کرد: هر گاه در جایی شاهد وقوع چنین بلایای طبیعی هستیم به طور معمول اختلالات بسیاری دامنگیر مردم آن منطقه خواهد شد که به عنوان یکی از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان از اختلال استرس (SD) یا اختلال پس از حادثه نام برد.

وی می‌افزاید: از علائم اختلال استرس (SD) یا اختلال پس از حادثه در این گونه حوادث طبیعی بی‌قراری، گوش به زنگی، دلهره و نگرانی، افسردگی و گوشه‌گیری و... است که نسبت به روی دادن مجدد این واقعه است که در بسیاری از مواقع باعث می‌شود که فرد حادثه‌دیده نتواند کار‌های روزمره خود را به شکل طبیعی انجام دهد.

جلال حاجی‌زاده در ادامه این پنل افزود: باید توسعه را با خوشبختی و سعادت جامعه پیوند زد و باید براساس چشم‌انداز‌های نوینی به بحث توسعه نگاه کرد.

حاجی‌زاده گفت: توسعه مفهومی مدرن است و ریشه‌یابی توسعه از منظر سعادت نیازمند یافتن مبانی توسعه است.

وی گفت: افلاطون بهترین شیوه زندگی نیک را تلفیق سیاست و حکمت می‌داند و ارسطو سعادت را در تعادل می‌داند.

به گفته این جامعه‌شناس، توسعه موضوع اندیشه‌های سیاسی است و در مدرنیته متاسفانه جایگاه هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی افول کرد و این جایگاه شکسته شد.

انتهای پیام/م

برگزاری همایش جامعه شناسی فاجعه زلزله، واکنش و الزامات توسعه در دانشگاه کردستان

برچسب ها: زلزله ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.