لایروبی و پاکسازی ۲۰ کیلومتر از انهار و زهکش‌های منتهی به تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در این عملیات، لایروبی زهکش‌های داخل مراتع روستای قره داغ و زهکش اصلی چشمه این روستا به تالاب کانی برازان با استفاده از یک دستگاه بیل مکانیکی انجام می‌شود.

فاروق سخنور افزود: با لایروبی انهار، آب با سرعت بیشتری به طرف تالاب جاری و از ماندن آب و تبدیل شدن آن به مرداب در داخل انهار همچنین از رشد گیاهان و لجن‌ها در این زهکش‌ها جلوگیری می‌شود.

سخنور گفت: با انجام عملیات لایروبی در انهار بسیاری از چشمه‌ها و زهکش‌ها دوباره احیا شده و با احیا شدن چشمه‌ها آب زلال به سوی تالاب در حال جریان است.

وی در ادامه گفت: هم اکنون تالاب کانی برازان از وضعیت مطلوبی برخوردار است و هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی بومی و مهاجر در آن مشغول تغذیه و استراحت هستند.

سخنور افزود: در این تالاب انواع گونه مختلف پرندگان شامل فلامینگو، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، پرستوی دریایی، کشیم بزرگ، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، تنجه، انواع مرغابی و اردک از جمله اردک سرسبز، ارده ای، سرحنایی، سرسفید و بلوطی حضور دارند.

تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر به فرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی معرفی شد.

بر اساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

در مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب‌های قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق پذیرای پرندگان مهاجر هستند و این شهرستان را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل کرده اند.

انتهای پیام/ج

پاکسازی تالاب کانی برازان شهرستان مهاباد

منبع خبرگزاری صدا و سیما مهاباد

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.