دبیر ستاد پژوهش و فناوری فارس برنامه های هفته پژوهش در استان را اعلام کرد.

اعلام برنامه های هفته پژوهش در فارس

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ، زبرجد معاون پژوهشی دانشگاه شیراز و دبیر ستاد پژوهش و فناوری فارس با اشاره به اینکه امسال از ۲۴ تا ۳۰ آذرماه هفته پژوهش است و هر کدام از روزها به نام‌های مختلف نامگذاری شده است، گفت: ۲۴ آذر به نام «پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه»، ۲۵ آذر «پژوهش، فناوری و رسانه»، ۲۶ آذر «پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی»، ۲۷ آذر «پژوهش، فناوری و علوم انسانی و هنر»، ۲۸ آذر «پژوهش، فناوری و تعاملات بین‌المللی» و ۲۹ آذر پژوهش، فناوری و مسئولیت‌های اجتماعی نامگذاری شده است.

وی افزود: در روز ۲۴ آذرماه بازدید دانش آموزان از دانشگاه‌ها آزادانه در کل کشور صورت می‌گیرد.

زبرجد تصریح کرد: در روز یکشنبه ۲۵ آذر که به نام روز پژوهش، فناوری و رسانه نامگذاری شده است، نمایشگاهی در مجتمع فرهنگی، رفاهی دانشگاه شیراز با حضور همه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دانش بنیان و فناور با بیش از ۶۰ غرفه گشایش می‌یابد و آخرین دستاورد‌های پژوهشی فارس به نمایش گذاشته می‌شود.

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری فارس اظهار کرد: بازدید از این نمایشگاه تا آخرین روز هفته پژوهش از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۷ بعد از ظهر برای عموم آزاد است.

وی همچنین افزود: ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه تا ۵ و ۳۰ دقیقه فردا ۲۵ آذر مراسم افتتاح دفاتر نمایندگی صنایع، سازمان‌های ملی و استانی با حضور مسئولان کشوری و استانی صنایع برگزار می‌شود.

زبرجد با اشاره به کار نو و جدید دانشگاه شیراز در راستای تقویت تعامل بین صنعت، جامعه و دانشگاه، افزود: در این راستا دانشگاه شیراز محلی به نام خانه جامعه و صنعت به نمایندگی صنایع سازمان‌های ملی و استانی برای ایجاد هم افزایی، تعامل بیشتر و توسعه مشارکت دانشگاه و مراکز پژوهش کشور و رفع مشکلات استانی و ملی راه اندازی کرده است.

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری فارس ادامه داد: در روز سه‌شنبه ۲۷ آذر ماه از بیش از ٤٠ نفر از تولیدکنندگان علم که عموما شامل اساتید دانشگاه‌های استان، اساتید حوزه علمیه، پژوهشگران و محققان مراکز تحقیقاتی، آموزش و پرورش، پارک علم و فناوری و موسسات پژوهشی هستند، تقدیر می‌شود.

وی گفت: در کنار برگزاری نمایشگاه در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی برگزار می‌شود که در این کارگاه‌ها اصول پژوهش و تحقیقات توسط پژوهشگران و موسسات تحقیقاتی آموزش داده می‌شود.

زبرجد در خصوص دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه شیراز، بیان کرد: این دانشگاه در سال گذشته رتبه سوم ISC و رتبه ۲۵ را در بین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور‌های اسلامی همچون ترکیه، مالزی، مصر و پاکستان کسب کرده است.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه این دانشگاه همچنین در رتبه بندی نظام‌های معتبر جهانی همچون تایمز و QS توانسته خوش درخشیده است، اضافه کرد: در رتبه بندی نظام تایمز رتبه ۸۰۱ تا یک هزار را به خود اختصاص داده و در همین رتبه بندی در علوم کامپیوتر رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ را کسب کرده است.

وی افزود: در رشته مهندسی و فناوری این دانشگاه رتبه ۵۰۱ تا ۶۰۰ و در علوم زیستی رتبه بیش از ۶۰۱، در علوم طبیعی ۶۰۱ تا ۸۰۰ را بدست آورده است.

زبرجد تصریح کرد: از دیگر اقدامات این دانشگاه در انتشار علوم، ترجمه انگلیسی گلستان سعدی با همکاری یونسکو بوده است.

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری فارس اضافه کرد: با توجه به شرایط تحریم نشر مشترک با ناشران بین المللی اشپرینگر (SPRINGER) و علاوه بر این چاپ حدود ۴۰ عنوان کتاب بوده است.

وی گفت: در چاپ مقالات، مقالات با کیفیت این دانشگاه از سال ۹۶ تا ۹۷ بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته و مقالاتی که در ۱۰ مجله برتر به چاپ رسیده ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز افزود: از دیگر فعالیت‌های دانشگاه شیراز در راستای تقاضا محوری، فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی را به صورت جهت دار مورد حمایت قرار می‌دهد که موجب می‌شود محققان این دانشگاه بعد از چند سال به عنوان صاحبنظر در موضوع خاص باشند.

دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری فارس تصریح کرد: از دیگر اقدامات، بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه به عنوان دستیار پژوهشی است به این صورت که دانشجویان را به مدت یک سال استخدام و حقوق ماهیانه به آن‌ها پرداخت می‌کند.

زبرجد با اشاره به راه اندازی واحد کارآفرینی دانشگاه شیراز، بیان کرد: این واحد با هدف حمایت از ایده‌های نو و کسب و کار اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: طرح‌های کارآفرینی دانشجویی مورد حمایت قرار می‌گیرد و ایده‌ها به سمت شرکت‌های دانش بنیان سوق داده می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها سایه انداختن تحریم بر پژوهش‌ها است و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مجلات، مقالات دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه شیراز را به علت اینکه ایران تحت تحریم است بر می‌گردانند و همین امر موجب می‌شود پژوهشگر از نظر روحی تحت تاثیر قرار گیرد.

وی گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه درصدی از بودجه کل دانشگاه است و همه آن متعلق به معاونت پژوهشی نیست و در بخش‌هایی مانند معاونت آموزشی و امور خوابگاه‌ها نیز صرف می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز اظهار کرد: امسال خالص بودجه پژوهشی دانشگاه شیراز ۱۳ میلیارد تومان بوده است که هنوز به صورت کامل محقق نشده است و امیدواریم تا پایان امسال ۸۰ تا ۸۵ درصد آن محقق شود.

زبرجد بیان کرد: پیش بینی می‌شود سال آینده ۲۰ میلیارد تومان بودجه به دانشگاه شیراز اختصاص داده شود و با توجه به اینکه کار‌های پژوهشی دانشگاه ارتباط مستقیم با قیمت ارز داد حتما باید این بودجه افزایش داشته باشد.

وی ادامه داد: نگاه مسئولان به پژوهش، تزئینی نباشد چرا که فرصت‌ های مطالعاتی و همایش‌های بین المللی برای دانشگاه‌ها دارای اهمیت است و ایران نمی‌تواند از سایر کشور‌ها مجزا باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز گفت: شرط توسعه یک جامعه تکیه بر علم و دانش است چرا که زیربنای توسعه، علم و فناوری است و کشور‌هایی که در علم مقتدر باشند به معنای واقعی احساس غرور می‌کنند.

وی ادامه داد: قسمتی از علم و دانش علاوه آموزش، پژوهش است و با توجه به اهمیت آن در کشور ۲۵ آذر ماه به عنوان پژوهش و فناوری نامیده شده است.

انتهای پیام/چ

صحبت های معاون پژوهشی دانشگاه شیراز  در خصوص برنامه های هفته پژوهش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.