به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد ، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم که صبح روز پنج شنبه ۲۲ آذر ماه در مشهد برگزار شد گفت: مهمترین نکات در توفیق امر مدیریت ویژگیهای مدیر، برنامه داشتن و درک صحیح از موضوعی است که قرار است هدایت و راهبری داشته باشیم و برنامه تدبیر کمک میکند تا با داشتن یک برنامه عملیاتی، زمان بندی و نظم دادن به امور بتوانیم به مدیر جهت پیشبرد اهداف کمک کنیم و ما این برنامه را با سند تحول بنیادین منطبق کردیم و به عنوان تنها برنامه اجرایی
مدارس در دوره ابتدایی که در آن هر ۶ ساحت تعلیم و تربیت گنجانده شده است معرفی کردیم تا به عنوان نقشه راه مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد و تمام کارهایی که در مدرسه انجام میشود باید در راستای سند تحول بنیادین باشد و این نکته مهم که ساحتهای ۶ گانه تعلیم و تربیت به اندازه هم مهم هستند و هیچ کدام نسبت به دیگری برتری خاصی ندارند.
وی تصریح کرد: اگر قرار است کار مدیر اثربخش باشد باید در نهایت به تغییر محسوس در رفتار مخاطبان، مراجعان و کارکنانش منجر شود و بهترین کار برای دانستن ویژگیهای یک مدیر اثرگزار مراجعه به قرآن کریم و مبانی دینی است و بهترین مدیر هدایت گری که از طرف خداوند متعال برای بشریت فرستاده شده وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) است که توانست تغییر اساسی در یک جامعه جاهلی ایجاد کند و از مهمترین ویژگیهایی که خداوند در زمینه موفقیت پیامبرش توصیف کرده است تاثیرگزاری بر روی قلب همه افراد دنیاست که سبب تحول شده است و این مهم از طریق عطوفت، مهربانی، رحمت، بخشش و نرم خویی پیامبر بدست آمده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: اگر میخواهیم در دوره ابتدایی توفیق بدست آوریم و تربیت و تحول اتفاق بیافتد باید براساس سند تحول بنیادین نگاه تخصصی به کودک داشته باشیم و اقتضائات دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم و بدانیم که ما مسئول تربیت و هدایت همه دانش آموزان هستیم و باید در کلام و رفتار خود عدالت تربیتی داشته باشیم و به بچهها اجازه اشتباه کردن بدهیم تا یاد بگیرند و اعتماد به نفس و عزت نفس پیدا کنند.
رضوان حکیم زاده افزود: ما به هیچ وجه تکلیف را حذف نکردیم بلکه براساس اصول تربیتی تکالیف مهارتی را جایگزین مشق شب سنتی کردیم و میخواهیم به جای رونویسی صرف، مهارت نوشتن افکار، مشاهدات، احساسات و نظرات خویش را در دانش آموز تقویت کنیم و اگر بخواهیم بچهها در مدرسه و منزل همه چیز را کاربردی یاد بگیرند باید تکالیف مهارتی را جایگزین تکالیف سنتی کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح بازی، آموزش و یادگیری تصریح کرد: در دوره ابتدایی فقط برنامه رسمی دوره ابتدایی مدنظر است و قرار نیست ذهن بچهها از مطالب انباشته شود بلکه قرار است کودک با بازی مطالب را یاد بگیرد یعنی بازی به عنوان بستری برای یادگیری علوم مختلف و مهارتهای زندگی در کودک ایفای نقش میکند و بجای حافظه محوری به سمت مهارت آموزی حرکت کند.
انتهای پیام//ر.ر
ما به هیچ وجه تکلیف را حذف نکردیم