کاوشگر قدیمی، اما قدرتمند مدارگرد شناسایی مریخ مکان مریخ نورد گم شده اینسایت را برای دانشمندان مشخص کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان آژانس فضایی آمریکا، ناسا نخستین تصاویر هوایی از مکان دقیق فرود مریخ نورد اینسایت را منتشر کرده‌اند.

این تصاویر نشان می‌دهد که دقیقاً درچه نقطه‌ای مریخ نورد با سطح سیاره تماس پیدا کرده و چترنجات و سپرحرارتی آن باز شده است.
 

مشخص شدن دقیق مکان مریخ نورد اینسایت با استفاده از دوربین قدرتمند مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) که به دور سیاره می‌چرخد به دست آمده است.
 

تا پیش از تعیین دقیق موقعیت محل فرود مریخ نورد به وسیله کاوشگر فضایی، کارشناسان نمی‌توانستند موقعیت محل فرود را شناسایی کنند.
 

تصاویر جدید نشان می‌دهد که اجزای کمکی همراه مریخ نورد شامل، سپر حرارتی و چتر نجات همگی درفاصله ۳۰۰ متری از یکدیگر در دشت گدازه‌ای به نام (Elysium Planitia) قرار گرفته‌اند.
 

تصاویر جدید دریافتی از موقعیت مریخ نورد اینسایت با درکنارهم قرار دادن تصاویر کوچک و چسباندن آن‌ها به یکدیگر به دست آمده است.
 
شناسایی دقیق موقعیت مکانی مریخ نورد به دانشمندان اجازه می‌دهد تا قبل از شروع حفاری با استفاده از بازوی رباتیک مریخ نورد مکان مناسب را پیدا کنند.

مکان مورد نظر باید فاقد سنگ، تپه و حفره باشد تا مریخ نورد آسیب نبیند و بتواند به حفاری در وضعیت ایمن بپردازد.
 

کارشناسان اعلام کرده‌اند با توجه به تجهیزاتی که درمریخ نورد نصب شده است می‌تواند تا عمق یک مترو ۸۰ سانتی متری از سطح مریخ به حفاری بپردازد و با استفاده از ابزار‌های آزمایشگاهی خود جنس خاک و اجزای آن را شناسایی کند.
 

هدف ارسال مریخ نورد اینسایت به سیاره مریخ

هدف اصلی ازارسال مریخ نورد اینسایت به سطح سیاره مریخ، توانایی حفاری و بررسی راز و رمز‌های پنهان درعمق این سیاره، بررسی جنس اجزای خاک و شناسایی لرزش پوسته‌های درونی زمین و زلزله بر سطح مریخ است که با استفاده از حسگر‌های ویژه‌ای انجام می‌شود.
 

چندی پیش دانشمندان موفق به دریافت صدای باد در سطح سیاره مریخ شدند که صدای آن در اثر برخود با تجهیزات مریخ نورد اینسایت تقویت شده بود و با حذف و اضافه چند اوکتای صوتی به آن قابل شنیدن درمحدوده قدرت شنوایی انسان شد.

مریخ نورد اینسایت با استفاده از حسگر شناسایی اثر صوت و لرزه سنج خود موفق به ثبت صدای باد درسیاره مریخ شد.
 

یکی از هدف‌های ارسال مریخ نورد اینسایت به مریخ، بررسی میزان گرمایش سطح و اعماق زمین این سیاره است؛ کارشناسان اکنون به بررسی میزان گرمای هسته و پوسته مریخ می‌پردازند.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار