شیرزاد گفت: با توجه به محدودیت برند در کشور ما، محصولات ارگانیک از منظر برندسازی در رنج هستند.

محصولات ارگانیک از منظر برندسازی در رنج هستند/ توسعه کشت و کار محصولات ارگانیک در دستور کار قرار گرفتبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در یازدهمین جشنواره محصولات ارگانیک تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت توسعه کشت محصولات ارگانیک اظهار کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی از طریق ۳ هزار فروشگاه مصرفی در صدد حمایت از فراهم کردن بستر لازم برای کشت و کسب و کار محصولات ارگانیک است.

وی با اشاره به اینکه کشت و کار محصولات ارگانیک دارای ریسک بالایی است، افزود: شرکت‌های تعاون روستایی در صدد کاهش ریسک تولید هستند تا بتوانند با رقابتی شدن کشت این محصولات سهم قابل توجهی از بازار را به دست گیرند.

شیرزاد ادامه داد: با توجه به آنکه کشت محصولات ارگانیک از حاشیه سود چندانی برخوردار نیست از این رو سازمان تعاون روستایی برای اولین بار با مدیریت ریسک در واحدهای سطح به دنبال کاهش ریسک تولید و افزایش حاشیه سود است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان کرد: کشت ارگانیک کشت تخصصی است به طوری که با کارگر ساده زراعی نمی‌توان به امر کشت و کار پرداخت بلکه در واقع استفاده از دانش آموخته‌های فنی و تکمیلی در این حوزه می‌توانند ضمن کاهش بیکاری در بین دانش آموختگان کشاورزی، میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه جذب دانش آموختگان کشاورزی در اشتغال و توسعه کسب و کارهای پایدار نقش بسزایی دارند، بیان کرد: هم اکنون ۳.۵ میلیون هکتار از بهترین اراضی در اختیار شرکت‌های تعاونی است که اگر بتوانیم دانش آموختگان را جذب کنیم گام بلندی در اشتغال بخش کشاورزی و توسعه کسب و کار‌های پایدار با ارزش افزوده بالا برداشتیم.

وی با بیان اینکه محصولات ارگانیک در کشور ما از منظر برندسازی در رنج هستند، افزود: متأسفانه برند محدودی از محصولات ارگانیک داریم که سازمان تعاون روستایی از طریق مذاکره با شرکای خارجی در بخش تعاونی‌های اتحادیه‌ اروپا سعی می‌کند برندسازی را تشویق کند تا تولیدکنندگان بتوانند در کنار اتحادیه‌ها که هزینه برندسازی را متقبل می‌شوند سهمی از بازار داشته باشند.

شیرزاد با اشاره به اینکه تولید کنندگان بخش ارگانیک از بی‌صدایی در رنج هستند، اظهار کرد: توصیه بنده آن است که تولید کنندگان ارگانیک با فعال شدن در بخش تعاون روستایی می‌توانند فدراسیون قوی تشکیل دهند چرا که این امر به زنجیره لجستیک متعارف می‌تواند کمک کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت خرید توافقی زعفران گفت: سال گذشته حدود ۶۸ تن زعفران از کشاورزان به صورت توافقی خریداری شد که این امر در مدرن سازی بازارهای زعفران و نزدیک شدن قیمت محصول به نرخی منصفانه در بازارهای بین الملل تأثیر بسزایی داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی قیمت کنونی هر کیلو زعفران را ۸ میلیون تا ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، بسته به انواع و اقسام مختلف، چون نگین، پوشال، سرگل اعلام کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون ۴ اتحادیه ملی و ۲ اتحادیه مرکزی در بازار زعفران حضور دارند تا در صورتی که قیمت‌ها در بازار کاهش یابد برای حمایت از کشاورز وارد بازار شوند.

سازمان تعاونی روستایی در تنظیم بازار محصولات نقش مهمی دارند توافقی

شیرزاد با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی نقش تنظیم بازاری در حمایت از تولید کننده و مصرف کننده دارد، بیان کرد: در چهار ماه اخیر که قیمت پیاز و سیب زمینی به اوج خود رسیده بود سازمان مرکزی تعاونی روستایی با ورود ذخیره‌های انبارهای خود به بازار و میادین میوه و تره بار نقش مهمی در تعادل قیمت این محصولات در بازار داشت.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پایان با اشاره به اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی ۲.۵ میلیون تن ظرفیت انبارداری برای تنظیم بازار و تعادل قیمت دارد، تصریح کرد: بر این اساس سازمان تعاون روستایی به منظور حمایت از تولید کننده و مصرف کننده برای تنظیم بازار و تعادل قیمت محصولات خود را روانه بازار می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار