در حالیکه امروز، آخرین روز برگزاری مذاکرات صلح یمن در سوئد است، دو طرف درگیر بر مشخص شدن وضعیت شهر بندری الحدیده تمرکز کرده‌اند.

پیوستن دبیر کل سازمان ملل به مذاکرات صلح یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، امروز (روز آخر مذاکرات صلح یمن) به جمع مذاکره‌کنندگان خواهد پیوست. پیش از این، دو طرف درگیر بر سر بازگشایی فرودگاه صنعا و از سرگیری صادرات نفت توافق کرده‌اند، اما در خصوص بندر راهبردی الحدیده در دریای سرخ توافقی صورت نگرفته است.

دو طرف بر سر وضعیت بندر الحدیده به توافق نرسیدند. این بندر شریان حیاتی میلیون‌ها نفر در یمن است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، چهارشنبه وارد سوئد محل برگزاری مذاکرات صلح یمن شد. او به همراه مارتین گریفیتس، نماینده ویژه‌اش، مسئولیت دارند نتایج مذاکرات صلح سازمان ملل در خصوص یمن را که نخستین دور آن دو سال پیش برگزار شد، اعلام کنند.

گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تلاش می‌کند حملات به الحدیده را متوقف کند. او پیشنهاد کرده است که هر دو طرف درگیر از این شهر بندری خارج شوند و یک نهاد موقت با نظارت بین المللی در آنجا مستقر شود.

دو طرف پذیرفته‌اند سازمان ملل در این بندر که شریان اصلی ورود کالا به یمن است ایفای نقش کند؛ اما اختلاف بر سر آن است که چه کسی کنترل شهر را به عهده بگیرد. نیروهای انصارالله می‌خواهند الحدیده یک منطقه بی‌طرف اعلام شود، درحالیکه نیروهای دولت مستعفی و فراری یمن اصرار دارند اداره شهر بر عهده آنها باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار