مشکل کار تیمی در بین ایرانیان/ ایران دارای نیروی نخبه خوبی است/ وابستگی علوم پایه به بودجه دولتی در کشورحق‌دوست گفت: در سطح بین‌الملل رقابتی شدید با دیگر کشورها داریم و باید در زمینه‌های علمی با سرعت به جلو برویم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر حق دوست معاون برنامه‌ریزی راهبردی وزارت بهداشت امروز در مراسم هم‌اندیشی مرجعیتی علمی اسلامی در حوزه سلامت که در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد اظهار کرد: متأسفانه در یک زمانی از نظر پزشکی پیش رو بودیم و ایران حرف اول را در دنیا می‌زد اما امروز از این نقطه فاصله گرفته‌ایم، از این رو باید چالش‌ها و مشکلات را شناخت و برطرف کرد.

وی ادامه داد: امروزه در  ابهامی خاص هستیم به‌طوری که از یک طرف اوضاع دانشگاه و آزمایشگاه‌ها را و همچنین موضوع فرار مغزها را می‌بینیم و در قسمت دیگر آمارهای رو به رشد کشور را می‌بینیم که سیگنال‌های خوبی را در زمینه علمی به ما نشان می‌دهد که جای تأمل را برای ما باقی می‌گذارد.

حق دوست ادامه داد: اگر آمارها از نظر رشد و پیشرفت درست هستند پس چرا دچار آسیب‌های مختلف هستیم، برداشت ما این است که وضعیت فعلی مانند ماشینی است که برخی از قطعاتش به خوبی عمل می‌کند و قطعات دیگر فرسوده هستند.

معاون برنامه‌ریزی راهبردی وزارت بهداشت بیان کرد: در سطح بین‌الملل رقابتی شدید با دیگر کشورها داریم و باید در زمینه‌های علمی با سرعت به جلو برویم، در رشته‌های پایه، علوم بالینی و علوم مرتبط با سلامت نقاط قوت و ضعفی داریم و شرط اول موفقیت شناخت سیستم است.

وابستگی علوم پایه به بودجه دولتی در کشور

وی با اشاره به اینکه از نظر تعداد نخبه‌های علمی در کشور هیچ کمبودی نداریم ادامه داد: افراد قابل توجهی در علوم پایه به درجه نخبگی رسیدند و مراکز تحقیقاتی خوبی راه‌اندازی شده است اما متأسفانه در گروه علوم پایه مرتبط با سلامت و علوم پایه غیر‌پزشکی کارهایی خوب انجام نگرفته است و یکی از اشکالات علوم پایه وابستگی به بودجه دولت است.

حق دوست افزود: مسئله محور نبودن علوم پایه یکی دیگر از اشکالات است؛ وقتی نقش هر یک از گروه‌ها در جامعه مشخص نباشد کارها به درستی انجام نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی راهبردی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نیروی انسانی در علوم بالینی از نظر کمیت و کیفیت کشور از رشدی قابل توجه برخوردار است به طوری که در دنیا وقتی اسم پیوند برده می‌شوند، نام ایران زبانزد همه کشورهاست ادامه داد: همکاران ما در علوم بالینی که صاحب نام هستند، وابسته به تکنولوژی و منابع خارج از کشور هستند و ما در زمینه تولید دانش به ابزارهای علوم بالینی به آن‌ها وابسته هستیم.

ضعف خودباوری در کشور وجود دارد

وی ادامه داد: متأسفانه ضعف خودباوری در کشور وجود دارد؛  آسیبی که باید برطرف شود،کار گروهی و تیمی در ایران به خوبی انجام نمی‌شود و این مسئله یک مشکل فرهنگی است که باید هر چه سریعتر برطرف شود.

حق دوست یادآوری کرد: نظارت بر عملکردها به خوبی انجام نمی‌شود و همین مسئله باعث کاهش انرژی و انگیزه ما می‌شود.

انتهای پیام /

برچسب ها: هم اندیشی ، نخبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار