حمیدرضا آذرنگ کارگردان گفت:آثار ماندگار دغدغه زمان خود را به تصویر می کشند و تاریخ انقضا ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری نمایش «خنکای ختم خاطره» با حضور حمیدرضا آذرنگ (نویسنده، کارگردان و بازیگر)، فاطمه معتمد آریا، امین میری، بهنام شرفی و دیگر بازیگران این نمایش امروز (چهارشنبه) در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

حمیدرضا آذرنگ کارگردان با بیان اینکه بیشتر آثاری را که می‌نویسم، کارگردانی می‌کنم، گفت: برای نوشتن آثارم خیلی وقت می‌گذارم و دوست داشتم با نگاه خودم کار را اجرا می کنم.

وی با بیان اینکه  برای ساخت «خنکا» فقط ۲۰ روز فرصت داشتیم،گفت:من شبانه روزی کار نوشتن اثر را انجام می‌دادم.

این کارگردان بیان کرد: چندین بار به آقای مسافر گفتم که کار عجله‌ای می‌شود از این رو در کوتاه‌ترین شکل ممکن و توام با مراسم پیش تولید اتفاق افتاد.

آذرنگ با بیان اینکه این کار آغازگر فعالیت سالن سمندریان با «خنکا» بود و حجم استقبال هم خوب بود، گفت: شرایط سیاسی آن سال ملتهب بود از این رو از حضور حضار شگفت زده شدیم.

وی ادامه داد:تلاش کردم به تازه بودن کار کمک کنم و اولین بار است که اثر را خودم کارگردانی می‌کنم.

آذرنگ در خصوص نحوه تمرین تصریح کرد: در مدت ۲ ماه تمرین کردیم. بسیاری از سالن‌ها امکان ارائه پلاتو و محل تمرین ندارند و ما در پلاتو و دفتر‌های کاری مختلف تمرین کردیم که ایده آل من و گروهم نبود.

وی ادامه داد:حال ما نسبت به اجرا خوب است از این رو امیدوارم حال تماشاگران نیز خوب شود.

این کارگردان با بیان اینکه تئاتر را برای همه می‌نویسم و شعارم تئاتر برای همه است، گفت: آثار ماندگار دغدغه زمان خود را به تصویر می‌کشند و تاریخ انقضا ندارند. اگر در کشور خود یا بقیه کشور‌ها به اجرا گذاشته شوند دغدغه روز را به نمایش می‌گذارند.

آذرنگ افزود: ما تقاضای مخاطب را خودمان تعیین می‌کنیم. مردم سلیقه متفاوت دارند، اما برای «خنکا» تمام اقشار حضور پیدا کردند به طوری که مدیریت سالن به من گفت تا الان ندیده بودم تئاتری روی همه اقشار تاثیر بگذارد.

آذرنگ:رسالت تئاتر تخلیه روان مردم نیست

این کارگردان گفت:معتقدم رسالت تئاتر تخلیه روان و به آرامش رساندن نیست چرا که این وظیفه مرکز بهداشت است.

مجید رحمتی بازیگر در ادامه نشست گفت: من سالهاست حمیدرضا آذرنگ را می شناسم و دوست داشتم در کارهای او بازی کنم.من به عنوان بازیگر در کار «ترن» به کارگردانی نیما دهقان و حمیدرضا آذرنگ بازی کردم.

وی با بیان اینکه نیما براساس یک چارچوب خاصی پیش می رود ولی روحیه آقای آذرنگ برایم جذاب بود،گفت:او همیشه روحیه کاملا احساسی دارد و جزء معدود کارگردان هایی است که با بازیگرش صمیمیت دارد؛ برایم تجربه جذابی بود و امیدوارم تماشاگران استقبال کنند.

امین میری بازیگر نقش پیرمرد گفت: من حمید آذرنگ را با نمایشنامه روحی شناختم. خصوصیت تمام آثار آقای آذرنگ این است که در حوزه جنگ می نویسد و این به دلیل تاثیراتی است که در دوران نوجوانی اش در اندیمشک حس کرده و به خوبی اثرات جنگ را به مخاطب نشان می دهد.

میری ادامه داد:«خنکای ختم خاطره» جزء عجیب ترین متن هایی است که معنی واقعی تئاتر را نشان می دهد چرا که هم لبخند و هم غم دارد.

پریا وزیری بازیگر نقش دختر کرد گفت: احساسی بودن و درک بازیگر از سوی آقای آذرنگ فوق العاده است. همه بازیگران اساتید من هستند از این رو خوشحالم که در کنارشان بازی کردم.

هیراد آذرنگ گفت: وقتی پدرم  نقش پسر جنوبی را به من پیشنهاد داد. آنقدر تپش قلب گرفتم که نزدیک بود سکته کنم اما خوشحالم پسر حمیدرضا آذرنگ هستم. پدرم اسطوره زندگی من است و امیدوارم بتوانم پدرم را سربلند کنم.

فاطمه معتمد آریا در خصوص اینکه آیا همکاری اخیر با آذرنگ در «آباجان» در این نمایش تاثیر داشته یا خیر، گفت: من با حمیدرضا آذرنگ آشنا بودم ولی در آباجان همکار شدیم اما آن همکاری تاثیری در این نمایش نداشته است؛ وقتی آقای آذرنگ متن را فرستادند فکر کردم چطور می توانم به این کار نه بگویم چرا که جنگ تاریخ انقضا ندارد.

وی افزود: جنگ همیشه با من همراه است. اثرات جنگ از شاهرگ به ما نزدیک تر است. من در هر دوره فعالیتم یک کار برای جنگ داشتم.

معتمدآریا در خصوص ممیزی های این روزها گفت: ممیزی ها قبل از انقلاب هم وجود داشت. من هر وقت کاری انجام می دهم تا پایان کارهستم.

وی با بیان اینکه من خوشحال می شوم اگر بشنوم جلوی بی خردی و بی فرهنگی ها گرفته می شود،گفت: ما تلاش می کنیم با بی فرهنگی نسبتی نداشته باشیم. وقتی به طور سطحی به هنر فکر نکنیم همه مجذوب آن می شوند و مجموعه ما دچار سانسور نخواهد شد.

آذرنگ در خصوص انتخاب بازیگران بیان کرد: آرزوی من  بود که خانم معتمد آریا در این کار حضور داشته باشد. شاید این درست ترین جایی است که او در کنارم بود.

وی با بیان اینکه بقیه دوستان هم کارهای خوبی داشتند که آنها را انتخاب کردم،ادامه داد:خیلی دوست داشتم پسرم هیراد  به صحنه برسد و معتقدم یکی از معضلات هنر ما آرزو کشی جوانان است.

آذرنگ با بیان اینکه دغدغه ما اجرا است،گفت: در جامعه ما پُز شده که بگویند به من گیر دادند و کارم توقیف شد اما وظیفه من کار کردن است.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه من کاملا درونی بوده تا به اجرا برسم،ادامه داد: آرزو می کنم روزی که دغدغه ای نسبت به جامعه نداشته باشم دیگر در این دنیا هم نباشم.

گفتنی است؛ نمایش «خنکای ختم خاطره» از ۲۴ آذر تا ۲۱ دی ساعت ۲۰ در تماشاخانه ایرانشهر با بازی فاطمه معتمدآریا، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، مرتضی آقاحسینی، مجید رحمتی، امین میری، بهنام شرفی، پریا وزیری، سارا شاهرودیان، امید سلیمی، هیراد آذرنگ و ماهرخ لک به روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است:
سربازی پس از سال‌ها  از زیرخاک زنده بیرون می‌آید و تنها نشانش نام بی نشان اوست... یوسف؛ حالا گروهی به دنبال یوسف گمشده‌ می‌گردند.

گفتنی است؛ رضا مهدی‌زاده طراح صحنه، الهام شعبانی طراح لباس،محمدجواد طالبی موسیقی، وحید لک مجری طرح، محمد گودرزیانی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز ، راضیه اسماعیلی منشی‌صحنه، پیام نیکخواه عکاس از عوامل این نمایش هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار