مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: حدود 20 تا 30 میلیون دلار ارزش صادرات فرآورده‌های دامی کشور مربوط به استان اصفهان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از ارکان اصلی در حوزه غذایی، سازمان دامپزشکی کشور است؛ دامپزشکی سازمانی است که نزدیک به یک قرن از تأسیس آن می‌گذرد و در حوزه سلامت و بهداشت به معنی اهم فعالیت دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: نیمی از عوامل عفونت‌زای انسان منشأ دامی دارد و خط مقدم مقابله با این گونه بیماری‌ها دامپزشکی است و اگر خدمات حوزه دامپزشکی نبود بیمار ناشی از این بیماری‌ها تخت‌های بیمارستان را اشغال می‌کرد.

وی تصریح کرد: نظارت بر فرآورده‌های خام دامی از اهم فعالیت‌های دامپزشکی بوده و صادرات خام دامی در حوزه تجارت بین‌المللی انحصاراً بر اساس گواهی‌های بهداشتی صادره از دامپزشکی اعتبار دارد.

به گفته موحدی بین 20 تا 30 میلیون دلار ارزش صادرات فراورده‌های دامی کشور مربوط به استان اصفهان است و در این بین شهرستان اردستان در بین دو هزار و 600 واحد طیور که در استان اصفهان وجود دارد رتبه اول تولید گوشت را دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: در سال  حدود 13 میلیون نوبت‌سر واکسیناسیون انجام می‌شود که در همین رابطه بیش از 6 هزار واکسن هاری در استان اصفهان تزریق و در حوزه تب برفکی دام بزرگ بالای 500 هزار رأس و در دام سبک بیش از یک‌میلیون رأس واکسیناسیون انجام‌شده است.

وی ادامه داد: یک‌ میلیون 491 هزار و 775 قطعه مرغ به علت آنفلوآنزای مرغی معدوم و مبلغ یک میلیارد و 444 میلیون غرامت توسط دامپزشکی استان پرداخت‌شده است.

موحدی در خصوص کشتارگاه‌های دام سبک و سنگین گفت: تجهیز، تأسیس، تکمیل و رفع معایب کشتارگاه‌ها با متولی آن است، اما ناظری که ایراد می‌گیرد دامپزشکی بوده و برای ساخت یک کشتارگاه صنعتی بیش از 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید به‌صورت منطقه‌ای در شهرستان‌ها ایجاد شود.

 

انتهای پیام/م

نیمی از عوامل عفونت‌زای انسان منشأ دامی دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.