کنسرت نمایش «خط سوم» با ارکستر بزرگ، بازیگران و گروه حرکت در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کنسرت نمایش «خط سوم» با ارکستر بزرگ به رهبری مهدی وجدانی و بند ۶ نفرِ گروه دال همراه با خوانندگی مهیار علیزاده، بازیگران و گروه حرکت بامداد یکشنبه ۱۸ آذر در تالار وحدت به نمایش در آمد.

اجرای همزمان موسیقی و نمایش و در برخی موارد، اجرای مستقل گروه ارکستر از ویژگی‌های این پرفورمنس بود. پرده‌های «شمس مرده است»، «این منم شمس» با اجرای قطعه‌ افسانه شوی مهیار علیزاده، «خواستم بگریزم»، «تقدیر کدامیک از ما بود» با موسیقی ماه شو، «فریاد» با قطعه‌ طولانی تو مرو با صدای مهیار علیزاده و میلاد درخشانی، اجرای قطعه‌ «می‌خوانمت» با گروه زهی و در نهایت اشارات نظر بخش‌های اصلی این اجرا بودند.

نُت ها هم زبان با پریشانی های کیمیا خاتون / چگونه آشفتگی شخصیت داستان به اجرا سرایت کرد؟

در بخش این منم شمس با قطعه‌ «افسانه شو»همزمان بازیگران حرکت وحدت کلمه در شعر را نمایش می‌دادند.

پرفورمنس «خط سوم»، درباره شخصیت مولوی با تمرکز و محوریت دخترش کیمیا خاتون ( همسر شمس ) بود. رضا موسوی کارگردان و طراح صحنه و سمیه تاجیک نویسنده این پروژه بودند، محمدحسین توتونچیان نیز تهیه‌کنندگی کار را بر عهده داشت.

مهیار علیزاده و میلاد درخشانی خوانندگان این کنسرت نمایش بودند، علیزاده طراحی و آهنگسازی کار را هم بر عهده داشت. ارکستر زهی به رهبری مهدی وجدانی و نوازندگانی از جمله ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک به همراه گروه موسیقی تلفیقی دیگر اعضای این اجرا بودند.

زمانی که کیمیا خاتون دختر جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولوی از دلتنگی ها، دغدغه‌ها و آشفتگی‌های زندگیش می‌گفت، ساز‌ها به کمک او می‌آمدند که درد دلش را راحت‌تر بیان کند. استفاده از گیتار الکتریک که ماهیتی اعتراضی دارد در بخش اعظمی از این کنسرت استفاده شد.

گروه دال که در بیشتر این نمایش روی صحنه بودند علاوه بر اجرای مستقل، سعی داشتند همگام با نمایش و تصاویری که روی صحنه پخش می‌شد، دوری کیمیا از همسرش شمس را به احساسات نمایش اضافه کنند. دکلمه‌های شایان صبور، در ابتدا و اواسط اجرا، مکملی بر دیالوگ‌های کیمیا خاتون بود.

بازیگران حرکت و بازیگر نقش کیمیا اندیشه فولادوند با الهام از ارواح زندانی که در اشعار مولوی دیده می‌شود، با نت‌ها همراه می‌شدند. در میان بازی‌ها مهیار علیزاده قطعاتی با اشعار مولوی اجرا می‌کرد. در یک قطعه میلاد درخشانی به عنوان خواننده مهمان در صحنه حاضر شد. درخشانی با اجرای قطعه‌ای پس از معرفی اعضا پایان بخش مراسم بود.

نُت ها هم زبان با پریشانی های کیمیا خاتون / چگونه آشفتگی شخصیت داستان به اجرا سرایت کرد؟

ارکستر زهی از اواسط اجرا به نمایش اضافه شدند. زمانی که قطعه‌ای از دلتنگی‌های خود مولوی اجرا شد، کارگردان از حضور ارکستر زهی پرده برداشت تا با ویالون‌ها فضای احساسی شعر بیشتر به چشم بیاید. شیوه‌ چینش ارکستر و بند و به طور کل گروه نمایش شاید ایرادی بود که به این اجرا وارد بود. موضوعی که رضا موسوی کارگردان کار هم به آن اعتراف کرد.

موسوی پس از اجرای کنسرت نمایش گفت: از اجرا راضی نیستم؛ چراکه ما نتوانستیم پیش از اجرا در تالار وحدت تمرین کنیم. صبح اجرا با عوامل به تالار آمدیم و تنها چند ساعت پیش از اجرا توانستیم با توجه به ابعاد صحنه برنامه ریزی کنیم. این مشکل بزرگی است که به نمایش ما لطمه زد.

وی درباره‌ همکاری با مهیار علیزاده بیان کرد: ما از گذشته در چند پروژه با هم همکاری داشتیم. هدفمان این بود که بتوانیم با محوریت کیمیا خاتون، بخشی از رابطه عاشقانه‌ او با همسرش شمس را بیان کرده و از اشعار مولوی نیز در این راه الهام بگیریم. متناسب با نیاز‌ها ساز‌ها انتخاب شده و سپس به سراغ انتخاب اشعار برای آهنگسازی قطعات رفتیم.

برخلاف نظر موسوی کارگردان «خط سوم» مهیار علیزاده از اجرا راضی بود و در این باره به خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: من کمتر پیش می‌آید که از یک اجرا راضی باشم، اما امروز بسیار راضی و خوشحال هستم. عملکرد ارکستر بسیار خوب بود و علاوه بر آن قطعات به خوبی اجرا شد.

نُت ها هم زبان با پریشانی های کیمیا خاتون / چگونه آشفتگی شخصیت داستان به اجرا سرایت کرد؟

این موزیسین و خواننده با اشاره ادامه همکاری با رضا موسوی در پروژه «خط سوم» اظهار کرد: با توجه به سابقه‌ همکاری من و رضا موسوی، ممکن است این تجربه در سالن‌های دیگر و شهرستان‌ها ادامه پیدا کند. حتی متوجه شدم تهیه کننده‌ کار در تدارک اجاره سالن هستند.

امید نعمتی نیز در گفتگویی کوتاه پس از اجرای کنسرت نمایش به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بسیار اجرای خوبی بود. من عاشق کار‌های مهیار علیزاده و میلاد درخشانی هستم؛ هر دو فوق العاده بودند و ترکیب کنسرت با نمایش از نظر من اتفاق بزرگی است. امیدوارم این راه ادامه پیدا کند چراکه هم به تقویت هنر نمایش و هم به موسیقی کمک می کند.

گفتنی است؛ لوریس چکناواریان، سالار عقیلی، محمد علی بهمنی، عباس سجادی، امید نعمتی، پیمان خازنی، پویا امینی، نیما رئیسی، گروه موسیقی دال، مسعود کرامتی، هنگامه قاضیانی، هستی مهدوی، حامد کمیلی، ... از مهمانان این اجرا بودند.

انتهای پیام/

نمایش خط سوم در تالار وحدت برگزار شد

برچسب ها: کنسرت ، خواننده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار