قشر عشایر استان ایلام تاثیر بسزایی در تولید و توسعه بخصوص تولید محصولات دامی و لبنی دارند.

تاثیر بسزای قشر عشایر استان ایلام در تولید محصولات دامی و لبنیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، امروزه تولید محصولات لبنی از اهمیت خاصی برخوردار است.تلاش و کوشش عشایر استان بخصوص زنان عشایر در تولید ،توانسته تاثیر خود را در افزایش تولید فراورده های لبنی نشان دهد .

زنان عشایر در استان توانایی بسیار بالایی در تولید فرآورده لبنی و دیگر محصولات دارند که موجب شده تا این استان به یک قطب در بحث فرآورده دامی تبدیل گردد.در دنیای امروز زنان روستایی و عشایری به عنوان کنشگران فعال عرصه تولید و توسعه نقش آفرینی می‌کنند و بخش مهمی از سرمایه انسانی روستا و مناطق عشایری محسوب می‌شوند .

چگینی یکی از زنان عشار استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،گفت:دیدگاه من و تمام زنان عشایر بر تولید فرآرده لبنی، صرفا اقتصاد و فروش  محصولات نیست زیرا علاوه بر دید اقتصادی بر این موضوع، با تولید محصولات هم می توان در بحث تولید فعال باشیم و هم استان را به یک قطب در بحث فرآورده لبنی تبدیل کرد.

وی افزود: تولید و فروش دوغ، شیر، ماست،کشکو.. به شهر و سایر روستاها توانسته هم  منبع درآمدی برای ما باشد و هم در رفاه زندگیمان تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

 به گفته خانم چگینی علاوه بر فروش محصولاتی همچون دوغ و ماست ،محصول پنیر محلی که در زبان کردی «قاقنه و لوگ»گفته می شود این محصول را برای استفاده شخصی خود مورد استفاده قرار می دهند.

سلیمی مدیرکل امور عشار استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،گفت: زنان عشایر ۴۸ تا ۴۹درصد جمعیت عشایر استان را تشکیل می دهند ،آنان در فرآیند تولید و توسعه نقش دارند یعنی هم در پرورش و حراست از دام و هم در تولید فرآورده ها و تبدیل آنها به شیر و ماست و ... نقش بسزایی دارند.

سلیمی افزود: ظرفیت تولید شیر در استان ۲۵هزار و ۱۸۷تن است که توسط زنان عشایر تولید می شود،همچنین به صورت سالانه در استان ظرفیت تولید روغن حیوانی ۴۶۵تن است که توسط این گروه  تولید می شود که این روغن در نوع خود بهترین نوع روغن حیوانی است.

وی اضافه کرد: عشایر استان میانگین و به صورت سالانه حداقل ۳۷۰تن کشک تولید می کنند.

به گفته سلیمی، سال گذشته ۷۹۰۰تن کشک تولیدشده که امسال به بیش از ۸۱۰۰تن افزایش یافته و همچنین در طول سال ۷۹۰۰تن گوشت قرمز عرضه می کنند که این مقدار معادل ۳۱درصد تولیدات پرو تئین در استان است.

وی افزود:۲۵درصد تولیدات عشایر مصرفی است و ۷۵درصد آن به بازار و استان های همجوار عرضه خواهد شد.

سلیمی تاکید کرد: عشایر استان به صورت چشمگیری  در آمد حاصله از تلاش خودرا  خواهند دید .

تولیدات صنایع دستی عشایردر ایلام

سلیمی مدیرکل امور عشار استان  بیان کرد: علاوه بر تولیدات لبنی قشر عشایر استان تولیدات صنایع دستی همچون چیت بافی، جاجیم بافی، فالی و قالیچه، سیاه چادر که در زبان محلی «دوار» گفته می شود را هم انجام می دهند که ارزش اقتصادی تولیدات صنایع دستی آنان  در سال بیشتر از ۳۰میلیارد تومان است.

سلیمی در ادامه صحبت های خود گفت: کل ارزش اقتصادی تولیدات ۶۰هزار نفری عشایر استان بالغ بر ۴۰۰میلیارد تومان است .

 وی یاد آور شد: نزدیک به ۱۲میلیارد تومان تسهیلات از محل سامانه کارا و اشتغالزایی روستاییان و عشایر برای اشتغال اختصاص داده شده  و همچنین در این باره امسال ۲۱میلیارد تومان تسهیلات به عشایر استان اختصاص دادیم که برای بیش از ۴۳نفر در هر منطقه شغل ایجاد شده است.

 زنان عشایر نقش موثری در توسعه جوامع محلی دارند

 زنان روستایی و عشایری از دیرباز در نظام زراعی خرد و در قالب کشاورزی خانوادگی فعالیت داشتند و در سال های اخیر به دلیل افزایش مهاجرت مردان از روستاها به شهرها، نقش آنان در تولید افزایش یافته و بخش زیادی از فعالیت‌های کشاورزی توسط زنان انجام می‌شود.

 نامگذاری ۱۵ اکتبر به نام روز جهانی زن روستایی نشان دهنده‌ نقش اساسی بانوان روستایی و عشایری و مشارکت آنان در توسعه کشاورزی و افزایش امنیت غذایی است، از این رو اهداف توسعه‌ پایدار با زندگی زنان روستایی و عشایری پیوند محکمی دارد.

زنان روستایی و عشایر نقش موثری در توسعه جوامع محلی دارند، بنابراین ارائه خدمات آموزشی ترویجی و مالی به آنها باید در اولویت و توجه جدی قرار گیرد.

 نقش  شرکت های تعاون روستایی در تولیدات و آموزش به زنان عشایر

 محمد ناصر ناصری مدیر تعاون روستایی استان ایلام  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام،گفت: 5  شرکت به  نام شرکت های تعاون روستایی زنان در شهرستان های استان وجود دارند که این شرکت ها برای زنان عشایر دایر شده و نقش آموزشی را ایفا خواهند کرد.

 ناصری افزود: به طور کلی این شرکت ها محصولات سنتی عرضه می کنند و برخی از آنها فروشگاه هایی  برای فروش وسایل خیاطی و .. به عشایر استان را دارند، همچنین نقش آموزشی در خصوص تولید محصولات لبنی،صنایع دستی، آموزش سبزی کاری مصوب به جهاد کشاورزی و .. را به زنان عشایر  دارند.

به گفته  ناصری اداره کل تعاون روستایی ایلام تسهیلات کم بهره به صورت وام به زنان عشایر عرضه می کند که بتوانند به راحتی روند تولید و توسعه خود را ادامه دهند .

وی ادامه داد:یک نمایندگی به نام بیمه زنان عشایر وجود دارد که به نمایندگی بیمه روستاییان و عشایر، خدمات بیمه ای به زنان عشایر ارائه می دهند.

نقش حمایتی مدیریت تعاون روستایی استان ایلام

  محمد ناصر ناصری مدیر تعاون روستایی استان ایلام  گفت: به طور کلی مدیریت تعاون روستایی استان دارای 82 تشکل شامل تعاونی های روستایی، تولید، زنان، و کشاورزی، سهامی زراعی، اتحادیه های استانی و شهرستانی و همچنین صنوف کشاورزی است که این مدیریت وظیفه هدایت، حمایت و نظارت به این تشکل ها را برعهده دارد.در همین راستا و براساس ماده 3 اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران هدف اصلی سازمان تامین موجبات پیشرفت و توسعه و تقویت تعاون و گسترش عملیات بازرگانی و بازاریابی محصولات کشاورزی در روستاها است که برای رسیدن به اهداف فوق و با استفاده از ظرفیت شرکت های تعاونی تحت پوشش در اختیار فعالیت های ذیل را به انجام می رساند.
 

اقدامات شش ماهه اول سال 1397 مدیریت تعاون روستایی استان ایلام

خرید تضمینی مباشرتی گندم 89221 تن
خرید توافقی شبکه 533 تن
ارزش ریالی کالاهای فروش رفته 11258 تن
توزیع مواد سوختی 11083000 لیتر
توزیع گاز 360000 کیلو
توزیع آرد روستایی 1619 تن
توزیع کود شیمیایی 3905 تن
تولید و فرآوری بذور اصلاح شده 4903 تن
توزیع انواع بذور 1510 تن
توزیع نهاده های دامی 1236 تن
توزیع سموم شیمیایی 4932 لیتر
اجرای طرح مبارزه تلفیقی آفات 500 هکتار
 اجرای طرحهای کشاورزی حفاظتی 500 هکتار
صدور پراونه فعالیت نظام صنفی 1706 نفر
آموزش و توانمندسازی 450 نفر روز
توسعه و ایجاد شرکتهای تعاونی تولید 10 شرکت
توسعه و ایجاد شرکتهای سهامی زراعی 2 شرکت
توسعه سامانه های نوین آبیاری 1000 هکتار
حسابرسی تعاونی ها 86 شرکت
روستاییان و عشایر از جمله قشرهای تولید کننده و تلاشگر در زمینه های مختلف اقتصادی هستند که در کنار آن، مشکلات و نیازهایی نیز دارند و چشم انتظار توجه مسئولان هستند.
 امید است توانمندسازی افزون،  روستاییان و عشایر ایلام  در دستور کار مسئولان قرار بگیرد ،به طور قطع پیشرفت و توسعه شهرها و به دنبال آن کشور، در سایه پیشرفت و توانمند سازی مناطق روستایی و عشایری امکان پذیر است و این مهم نیز با رفع نیازها و کاستی های روستاییان و عشایر تحقق می یابد.

گزارش از باقی

انتهای پیام/با

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.