نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان گفت: نقادی لازمه انجام رسالت دانشجویی است اما نیاز به تخصص دارد و هرکسی نمی‌تواند نقد کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی مطهری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در جمع دانشجویان اصفهانی اظهار کرد: اهمیت روز دانشجو به خاطر حادثه مهم تاریخی است که 3 نفر از دانشجویان در اعتراض به استعمار خارجی و استبداد داخلی به شهادت رسیدند، همیشه قائل به آن هستیم که دانشجو یک رسالتی دارد در حالی که چنین حرفی در خصوص سایر اقشار زده نمی‌شود.

وی با بیان این که خاص بودن دانشجویان می‌تواند خطراتی را متوجه آن‌ها کند، بیان کرد: جوانی دوره خشم و شهوت است و ممکن است گاهی احساسات بر عقل آن‌ها تسلط یابد یا این که از دانشجو به عنوان ابزار استفاده شود ، دانشجو ممکن است به جهل مرکب دچار شود ، از طرفی عوام نیست از طرفی هم متخصص در همه فنون نیست.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان این که رسالت اصلی قشر دانشجو مبارزه با استعمار خارجی و استبداد داخلی است ، عنوان کرد : نقادی لازمه انجام رسالت دانشجویی است اما نیاز به تخصص دارد و هرکسی نمی‌تواند نقد کند، امروز بیشتر لجن‌پراکنی مطرح است، نقد میان لجن‌پراکنی و تملق‌گویی است.

مطهری با بیان این نقد شرایطی دارد و تسلط بر موضوع لازمه نقد است ، تصریح کرد :کسی که قصد نقادی دارد باید نیتش خیرخواهی برای جامعه باشد، دانشجو می‌تواند یک مصلح اجتماعی باشد و مصلح هم قبل از هر چیز باید صالح باشد، کسی نمی‌تواند ادعای مصلح داشته باشد اما خودش صالح نباشد، پیش از انقلاب منافقین در خانه‌های تیمی بودند و دختر و پسر در یک خانه زندگی می‌کردند اما ادعا هم داشتند که مجاهد اسلامی هستند، شهید مطهری معتقد بود یک روح پاک می‌تواند مجاهد باشد.

وی با بیان این‌که کسی که ادعای اصلاح‌گری و اصلاح‌طلبی دارد باید در ابتدا خودش صالح باشد، مطرح کرد: مصلح نباید اهل رودربایستی باشد ، ایراداتی که مصلح می‌خواهد برطرف کند نباید در خودش وجود داشته باشد، مصلح نباید بنده طمع ، شهوت ، ثروت و منصب باشد ، ابتدا باید خودسازی کرد و سپس به سراغ اجتماع‌سازی آمد.

نائب رییس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آرمان‌خواهی یک ارزش محسوب می‌شود ، تأکید کرد : یکی از معیارهای خوب جهان‌بینی‌ها این است که جامعه خود را به سمت آرمان‌ها هدایت کند، اگر یک جهان‌بینی آرمان‌ساز باشد به آن مکتب نیرو ، حرارت و حرکت می‌بخشد اما باید میان آرمان‌خواهی و واقع‌نگری یک ارتباطی هم باشد ، خوارج عناصری بودند که آرمان‌های خوبی داشتند و به دنبال اجرای اسلام بودند اما برای امر به معروف و نهی از منکر هیچ شرایطی قائل نبودند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که امروز آرمان‌های بلندی داریم که باید به واقعیت نیز توجه داشته باشیم ، یادآوری کرد : اگر آرمان فلسطین داریم باید به وحدت میان کشورهای اسلامی نیز توجه کنیم نه این‌که کشورهای اسلامی از ترس ایران به دامن رژیم صهیونیستی بیفتند، انقلاب اسلامی هم مانند مکاتب دیگر آرمان‌هایی داشته و دارد اما انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه انقلاب است و نمی‌توان نام کودتا بر آن نهاد.

وی با بیان این در انقلاب اسلامی مردم با دست خالی وارد میدان و پیروز شدند ، ادامه داد : تنها انقلاب صدر اسلام است که در آن هم مردم با دست خالی حضور داشتند چرا که با فطرت مردم در ارتباط بود ، در انقلاب اسلامی همه اقشار مردم حتی اغنیا نیز حضور داشتند چرا که اهداف انقلاب اسلامی مادی و اقتصادی نبود ، برای ریشه انقلاب‌ها محرومیت مادی ، آزادی و مکتب یا همان ایدئولوژی را مطرح می‌کنند و انقلاب ایران یک انقلاب اعتقادی و به معنای واقعی کلمه اسلامی و پیامبرانه بود.

مطهری با بیان این‌که بی‌اعتنایی به اعتقادات مردم و گسترش فساد و فحشا در زمان طاغوت موجب ناراحتی مردم شده بود، تصریح کرد: تبدیل تاریخ اسلامی به تاریخ شاهنشاهی یکی از اشتباه هایی پهلوی بود، پهلوی تاریخ اسلامی را کنار گذاشت و تاریخ سلطنتی را جایگزین آن کرد، اگر رژیم پهلوی این 2 اشتباه را انجام نمی‌داد سرنگون کردن رژیم شاه کار آسانی نبود.

نائب رییس دوم مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هنر امام (ره) این بود که از این فرصت‌ها و اشتباه های رژیم پهلوی استفاده کرد ، افزود : حق دخالت در سرنوشت خود موضوعی بود که امام آن را شرعی و دینی معرفی کرد و امام پیوند دین و سیاست را نشان داد اما نباید دین ابزاری در دست سیاست باشد، کسانی که صحبت از جدایی دین از سیاست می‌کردند و نام آن را سکولاریسم می‌نامند در دنیای اسلام هم مطرح بوده است.

نماینده مردم تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ایده سوسیالیست‌ها در برابر ایده سرمایه‌داری شکست خورد چرا که نه با فطرت انسان سازگار بود و همین این‌که رقابت و پیشرفت را از بین می‌برد ، بیان کرد:  البته ایده سرمایه‌داری هم ضررها و آسیب‌های خود را دارد چرا که در آن مکتب هم اولویت با سرمایه است.

وی با بیان این جامعه اسلامی یک جامعه بدون تبعیض است ، آزادی‌خواهی را یکی دیگر از آرمان‌های انقلاب اسلامی نام برد و بیان کرد : آزادی اجتماعی به این معنی است که کسی نباید برده دیگری باشد اما در خصوص آزادی مسیرمان با غرب عوض می‌شود ، هم آزادی انسانی و هم آزادی حیوانی داریم، آن چیزی که باید آزاد باشد استعدادهای تفکر و اندیشه است و استعدادهای حیوانی نباید آزاد باشد که این با دیدگاه غرب است.

مطهری با بیان این‌که دموکراسی غرب با برداشتی که از آزادی دارد و ملاک را میل افراد می‌داند به ناکجا آباد خواهد رفت ، عنوان کرد : غرب معتقد است انسان در عقیده هم آزاد است و هرکس می‌تواند هرچیزی را بپرستد حتی بت ، اما اسلام معتقد است آزادی در اعتقادات آن جایی مطرح است که از عقل و اندیشه پیروی کند، برای همین پیامبر اسلام اولین کاری که بعد از فتح مکه انجام داد، شکستن بت‌ها بود، اما کوروش پس از فتح بابل، بت‌خانه‌ها را گرامی داشت و گفت هرکسی هر چه می‌خواهد بپرستد؛ این راه و روش انبیا نیست.

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حاکم نه تنها در برابر حضرت حق که در برابر مردم نیز پاسخگو است، مطرح کرد: این‌که گفته می‌شود ولی‌فقیه تنها در برابر خداوند پاسخگو است صحیح نیست، حضرت علی (ع) به مردم می‌فرمود به جای این‌که مدح مرا بگویید انتقادات مرا بازگویید.

وی با برشمردن مجدد آرمان‌های انقلاب اسلامی ، تأکید کرد : در برخی آرمان‌ها کاملاً موفق بودیم، در برخی آرمان‌ها پاره ای توفیقات و ضعف‌ها بوده است اما در برخی هم اصلاً موفق نبودیم، فاصله بین روستاها و شهرها بسیار کم شده است و نسبت به قبل از انقلاب بسیار پیشرفت کردیم اما در حوزه فاصله طبقاتی موفق نبودیم و امروز فاصله طبقاتی مشهود است.

مطهری با بیان این‌که در حوزه عدالت کارنامه مثبتی برای انقلاب اسلامی ثبت نشده است ، یادآوری کرد : شهید مطهری چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت اگر به حوزه عدالت توجه نکنیم انقلاب شکست می‌خورد و گروه‌های دیگری خواهند آمد و پرچم عدالت را در دست می‌گیرند، قوانین خوبی برای عدالت داریم اما اجرا موفق نبوده است.

نائب رییس دوم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمان جنگ به واسطه موقعیت جنگی امام (ره) فرمود قلم‌های مسموم باید شکسته شود و 17 روزنامه بسته شد اما برخی امروز هم همین عقیده را دارد و به رفتار امام استنباط می‌کنند در حالی که شرایط جنگی بوده است ، دولت پس از جنگ هم در حوزه آزادی گفتار و بیان حرفی برای گفتن نداریم در حالی که در دولت اصلاحات وضع کمی بهتر شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که افشای قتل‌های زنجیره‌ای در همان دوران آزادی بیشتر مطبوعات در دوره اصلاحات انجام شد ، یادآوری کرد: کسانی که قتل‌های زنجیره‌ای را انجام دادند معتقد بودند برای دفاع از نظام حتی می‌توانند افراد را به قتل برسانند که افشای این موضوع به نفع نظام شد و جلوی این حرکات را گرفت.

وی با بیان این در دوره اول دولت احمدی‌نژاد نیز وضعیت آزادی بیان مطلوب بود اما از سال 88 به بعد وضعیت آزادی بیان را نمی‌توان خوب توصیف کرد و تا امروز هم ادامه داشته است، عنوان کرد: دولت روحانی هم که با شعار آزادی بیان روی کار آمد اما هم چنان همان روند را ادامه می‌دهند و به خاطر یک اظهارنظر افراد را بازداشت می‌کنند.

مطهری با بیان این‌که در حوزه استقلال سیاسی بسیار موفق بودیم، بیان کرد: ایران به معنای واقعی کلمه مستقل‌ترین کشور دنیاست و همه دنیا به این موضوع اذعان دارد و کسی برای مردم ما تصمیم‌گیری نمی‌کند، در حوزه اقتصادی نیز استقلال داریم و خودمان تصمیم می‌گیریم اما این‌که مدیریت اقتصادی هم خوب است یا نه ، موضوع دیگری است.

انتهای پیام/م

سخنان نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی  درجمع دانشجویان اصفهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۰:۰۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
دانشجو باید به تمام مسایل کشور اگاه باشد تا نقادی صالح باشد، مسیولین و نمایندگان محترم که به تمام مسایل کشور اگاه هستند و تمام تلاش هم می کنند که باید همین گونه هم باشد نسبت به ارای مردم شان مسیولیت پذیری سنگین تری دارند. نقد سالم و همفکری سبب تعالی کشور می شود،نقد تخریبی آب به اسیاب بیگانه ریختن است، باید نقد بگونه ای باشد که علاوه بر بستن روزنه های استعمار سبب رفع مشکلات کشور و مردم و تعالی کشور شود.
دانشجو و دانشگاه در جنگ اقتصادی باید از تولید ملی و کالای ایرانی حمایت کند و از مسیولین و نمایندگان محترم درخواست دارد با انسجام و وحدت در مقابل بیگانه بایستد و با هم برادر باشند تا بیگانه روزنه ای مثل استبداد نبیند که سواستفاده کند، تنها عدالت اجتماعی و حق الناس سبب بستن روزنه های نفوذ می شود و مردم مقابل ایستادگی در مقابل بیگانه یکدست هستند و نمایندگان و مسیولین اجرایی محترم که در راس امور هستند، نسبت به تک به تک مردم شان مسیول اند که حق الناس و عدالت اجتماعی ذکر خدا و سبب اطمینان قلب هاست. ان اللّه یامربالعدل و الاحسان.