جان مک لافلین، معاون سابق رئیس سیا درباره اثرات منفی دستگیری منگ وانگ‌ژو، مدیر ارشد مالی شرکت چینی هوآوی بر روابط پکن و واشنگتن هشدار داد.

هشدار معاون سابق سیا درباره تبعات بازداشت مدیر ارشد هوآوی برای آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی اُزی، جمعه گذشته، در یک دادگاه در کانادا اتهاماتی علیه منگ وانگ‌ژو، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی مطرح شد. وی به درخواست مقامات آمریکایی در ونکوور بازداشت شد. او متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران از طریق یک شرکت تابعه هوآوری به نام اسکای‌کام است. این اتهام ممکن است سی سال زندان برای او به دنبال داشته باشد.

مقامات چینی نسبت به دستگیری منگ که پدرش جزء افراد بسیار نزدیک به شی جین‌ پینگ، رئیس‌جمهور چین، است اعتراض شدیدی دارند و او را بیگناه می‌دانند. برخی معتقدند ممکن است دولت ترامپ از این اتهامات به عنوان اهرم فشار در مذاکره تجاری میان آمریکا و چین استفاده کند.

جان مک لافلین، معاون سابق رئیس سیا، در گفتگو با پایگاه اینترنتی آمریکایی «اُزی»، از پیامدهای این مسئله بر سیاست خارجی آمریکا صحبت کرده است. وی اظهار داشت در دولت‌های عادی آمریکا، مشاور امنیت ملی در چنین مسئله‌هایی همه بخش‌ها را با هم هماهنگ می‌کرد؛ اما حالا سه بخش دولت آمریکا - وزارت دادگستری، کاخ سفید و مذاکره‌کنندگان تجاری- بدون هماهنگی با یکدیگر عمل می‌کنند.

مک لافلین اضافه کرد: ما معتقدیم شیوه‌های تجاری چین ناعادلانه است و نیاز به اصلاحات دارد؛ اما این مسئله به حوزه امنیت ملی مرتبط می‌شود و توجیه کننده دستگیری یک فرد مهم و برجسته خارجی نیست. برای دستگیری چنین فردی نیاز به شواهدی داریم که نشان دهد رفتار جنایی از او سر زده است. بسیاری از نقض تحریم‌ها مجازات کیفری به دنبال ندارد و بیشتر به جریمه و محرومیت تجاری منجر می‌شود.

وی در ادامه گفت: موضوع عجیب آن است که آمریکا ادعا کرده است ترامپ از این مسئله آگاه نبوده و دستگیری منگ وانگ‌ژو همزمان با مهمانی شام کاری روسای جمهور آمریکا و چین در آرژانتین روی داده است. چین این موضوع را باور نخواهد کرد و این اقدام را یک عمل از پیش طراحی شده برای افزایش فشار بر خود تلقی می‌کند. در حقیقت این ادعای کاخ سفید نشان از ناشی‌گری کامل آن در موقعیت‌سنجی، زمان‌بندی و روش اجراست که بدتر از آن نمی‌شد.

بنا به اظهارات مک لافلین، منگ، یک مقام ارشد در چین است که پکن او را جواهر طلای صنعت فناوری خود می‌خواند. منگ به اندازه یک مقام ارشد کاخ سفید و یا وزارت امور خارجه در چین قدرت و اهمیت دارد.  به دلیل اهمیت چنین شرکت‌هایی است که چین آنها را به سیاست‌های امنیت ملی مرتبط می‌کند.

او ادامه داد: در میان جامعه تجاری آمریکا نگرانی‌هایی راجع به اقدام‌ احتمالی تلافی‌جویانه چینی‌ها وجود دارد. رسانه‌های چینی از آمریکا خشمگین هستند و موضوع به راحتی می‌تواند تظاهرات مردم آن کشور را به دنبال داشته باشد که فشار زیادی به دولت وارد می‌کند. شاید وزارت دادگستری ما چند پرونده محرمانه علیه منگ دارد که هنوز آنها را آشکار نکرده است. در صورتیکه چنین پرونده‌هایی در کار نباشد، دور از انتظار نیست آمریکا به دنبال یک راه حل آبرومندانه از جمله بازگرداندن منگ به چین باشد. هرچند همه این اقدامات سبب عقب راندن آمریکا از مذاکرات اقتصادی می‌شود. 

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار