با وجود بیش از دو میلیون تن فلورین ذخیره شده در مازندران، تاکنون سرمایه گذاری مناسبی در صنایع تبدیلی آن انجام نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ایران با برخورداری از ۵۷ میلیارد تن ذخایر شامل ۶۸ نوع ماده معدنی غیرنفتی، یکی از ۱۵ کشور نخست جهان در عرصه دارایی‌های معدنی است.

به علل گوناگون که فقدان سرمایه گذاری مناسب مهم‌ترین آنهاست، کشورمان نتوانسته است در میان کشور‌های مشابه دارای ذخایر معدنی همچون استرالیا، کانادا، آفریقای جنوبی و شیلی، در جایگاه واقعی خود قرار گیرد. سهم معدن در تولید ناخالص داخلی آن کشور ها، بالای ۸ درصد و همین شاخص در ایران زیر یک درصد است.

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

کاربرد فلورین در صنایع

اصغری رئیس اداره بهره برداری صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: فلورین در صنعت ذوب و ریختگری به عنوان کمک ذوب و روان کننده سربار‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: اگر این ماده معدنی دارای عیار بالای ۹۷ درصد باشد در فرایندی به موادمعدنی مورد نیاز صنایع شیمیایی تبدیل و به عنوان سنگ‌های تزیینی استفاده می‌شود.

اصغری گفت: این کانی به رنگ‌های زرد، سبز، صورتی، آبی، بنفش، بی رنگ و گاهی سیاه بوده و در سیستم کوبیک متبلور می‌شود، به صورت نیمه شفاف بوده و دارای جلای شیشیه‌ای است، وزن مخصوص این کانی ۱۸/۳ و سختی آن ۴ می‌باشد.

رئیس اداره بهره برداری صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود: مهم‌ترین شیمیایی فلورین در تولید اسید فلوریدریک است که اثر سولفوریک بر فلورین به دست می‌آید. از حدود یک کیلوگرم فلورین، ۴۵۴ گرم اسید فلوریدریک تهیه می‌شود.

وی گفت: اسید فلوریدریک کاربرد‌های متعددی، ازجمله در تهیه فلوروکربن‌ها، پاک کننده‌ها، فعال کننده‌های سطحی مواد دارویی، عوامل کف‌زا در آتش نشانی و همچنین کاربرد در صنعت آلومینیوم برای تهیه فلورید آلومینیوم دارد.

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

چرخ‌های صنعت تبدیلی فلورین در مازندران به کندی می‌چرخد

وهاب زاده کارشناس معدن با بیان اینکه مازندران سومین کمربند بزرگ فلورین زایی دنیا بعد از معادن سرب قدیمی امریکا و میدلن انگلیس است، گفت:فلورین‌های مازندران از نظر تنوع در دنیا بی نظیر است و در ۱۵۰ صنایع کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فراوری فلورین بصورت فیزیکی در حال جداسازی است، گفت: متاسفانه در کل کشور فراوری فلورین مدیریت نشده است.

این استاد دانشگاه منابع طبیعی ساری گفت: فلورین مازندران تمام رنگ‌های شناخته شده دنیا شامل سبز، دودوی، سفید، سیاه، بنفش، صورتی، رز و رگه‌های آبی را دارد و در صورت فراوری به گوهر و جواهرات تا هزار برابر ارزش افزوده همراه خواهد داشت.

وهاب زاده افزود: ۲۵ نماد فرهنگی، مذهبی و بومی شامل گردبنند، تسیبح، دستبند و زیور آلات از فلورین می‌شود تهیه کرد که تاکنون تولید و وارد بازار نشده است.

وی گفت: عادت به خام فروشی، ریسک پذیری بالا سبب شد تا سرمایه گذاران به سرمایه گذاری سنگ فلورین رغبت نداشته باشند.

وی با بیان اینکه اسید اچ اف که اسید پایه صنعتی است و در حجم زیادی با قیمت هر لیتر ۶۰۰ هزار تومان وارد کشور می‌شود، افزود: از یک کیلوگرم فلورین حدوده ۴۰۴ گرم اسید اچ اف یا اسید فلوریک تولید می‌شود.

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

خام فروشی بلای جان معادن؛ چرخ صنایع تبدیلی نمی‌چرخد

خام فروشی معدنکاران به خاطر جلوگیری از تعطیلی معادن، ضعف صنایع فرآوری، فقدان قابلیت برنامه ریزی برای فرآوری برخی مواد معدنی، مغایرت نرخ خرید صنایع داخلی از معدنکاران با قیمت جهانی مواد خام معدنی، فراهم نبودن زمینه برای فروش داخلی مواد خام معدنی، معضل تسهیلات بانکی و نرخ سود بالا، غفلت از بخش فرآوری مواد معدنی، تاثیر ظرفیت استخراج معدن بر موضوع خام فروشی و بی ثباتی در برنامه ریزی برای بهره برداری و تولید در بخش معدن» به عنوان دلایل خام فروشی مواد معدنی همواره توسط معدن داران و فعالان بخش صنایع معدنی مطرح می‌شود.

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

 

گرجی زاده معدن دار گفت: معدن پاچی میانا در جنوب شهرستان ساری قرار دارد و قدیمی معادن فلورین ایران و مازندران است.

وی افزود: ظرفیت تولید سالانه این واحد معدنی ۱۲۰۰ تن طبق پروانه بهره برداری است و پس از استخراج توسط کارگران سنگ جوری به کارخانه‌های ذوب آهن فولاد اهواز و اصفهان به صورت خام ارسال و استفاده می‌شود.

این معدن دار پاچی میانا در ساری گفت: تبدیل فلورین به عیار ۹۷ درصد به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد و بازگشت سرمایه زمان بر است و حدود ۱۰ سال طول می‌کشد.

گرجی زاده با بیان اینکه هزینه تمام شده استخراج و فراوری و فروش فلورین درکشور ما بیشتر از کشور مکزیک است، افزود: به دلیل نداشتن دستگاه‌های مرتبط، هزینه کارگری دراستان بالا است و رغبت سرمایه گذار برای راه اندازی کارخانه فراوری شیمیایی وجود ندارد.

وی گفت: زمانی که اختلاف شدید قیمتی بین داخل و خارج وجود داشته باشد، معدن دار برای درآمد خود مجبور است به فروش خارجی و صادرات دست بزند.

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

 

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

 

قیمت خرید تولیدات معدنی است که در کشور به اندازه نرخ جهانی نیست

سنگ فلورین نیمه شفاف و دارای جلای شیشه‌ای است و در هفت رنگ گوناگون از معادن مازندران استخراج می‌شود. سنگ‌های استخراجی از معادن استان در کارخانه فراوری فیزیکی سنگ فلورین سوادکوه ابتدا طبقه بندی، شستشو و براساس اختلاف وزن استاندارسازی و جداسازی می‌شوند.

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

رفیع فرد معدن دار سوادکوهی گفت: در کارخانه فراوری فلورین، ماهانه ۵۰۰ تن سنگ فلورین استخراجی از معادن شهر‌های کیاسر، کلاردشت و آمل به این کارخانه آورده می‌شود و موادمعدنی پس از طبقه بندی و شستشو براساس اختلاف وزن استاندارسازی می‌شود.

وی افزود: فلورین‌ها عمداً در صنعت متالوژی و صنایع منیزیم کاربرد دارد و به استان‌های خراسان جنوبی و کارخانه منیزیم در ترکیه، ارمنستان و ترکمنستان فرستاده می‌شود.

مدیرعامل کارخانه فراوری سنگ معدنی فلورین درسوادکوه با بیان اینکه قیمت هر تن فلورین خام ۴۰۰ هزار تومان است، گفت: سالانه ۲۵۰ هزار دلار فلورین بعد از فراوری به ارزش ۱۶۵ دلار صادر می‌شود.

رفیع فرد با بیان اینکه قیمت خرید تولیدات معدنی است که در کشور به اندازه نرخ جهانی نیست. افزود: زمانی که اختلاف شدید قیمتی بین داخل و خارج وجود داشته باشد، معدن دار برای درآمد خود مجبور است به فروش خارجی و صادرات دست بزند.

 

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

 

صادرات ۴۰۰ یورو فلورین از مازندران

برسان معاون معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه هم اکنون ۱۴ معدن فلورین در استان شناسایی شد که برخی از این معادن تعطیل است، گفت: حدود ۱۵ هزار تن سنگ فلورین سالانه از این معادن استخراج و برای فراوری اولیه به کارخانه فراوری استان منتقل می‌شود.

وی افزود: قسمتی از فلورین‌های استخراجی بصورت خام برای کمک ذوب به صنایع فولاد اصفهان فرستاده می‌شود.

برسان با بیان اینکه مازندران یک میلیون ۴۰۰ یورو توان صادراتی در بخش فلورین دارد، گفت: با توجه به تحریم‌های اخیر امسال ۴۰۰ هزار یورو فلورین به کشور‌های به ترکیه، ارمنستان و ترکمنستان صادر شد.

معاون معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود: اگر کارخانه فراوری شیمایی فلورین در استان راه اندازی شود ارزش افزوده این محصول تا ۵ برابر افزایش می‌یابد.

وی گفت: اگر سرمایه گذاران برای احداث صنایع فراوری شیمیایی فلورین اقدام کند، اداره کل صنعت معدن و تجارت استان همکاری لازم را در زمینه پرداخت تهسیلات و تهیه زمین خواهد کرد.

وی افزود: از بیش از دو میلیون تن فلورین ذخیره شده در ۱۴ واحد معدنی مازندران سالانه ۱۵ هزار تن برداشت و در صنایع داخل و خارج استفاده می‌شود.

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

سنگ‌های فلورین علاوه کاربرد شیمیایی در صنعت به دلیل دارا بودن رنگین کمانی از رنگ‌های زرد، سبز، صورتی، آبی، بنفش، بی رنگ و گاهی سیاه قابلیت استفاده در صنعت جواهرسازی هم دارند.

سالانه ۲۵ هزار تن فلورین به ارزش ۵۴ میلیارد تومان از کشور خارج می‌شود با پرداخت تسهیلات به بهره بردارا ن. معادن فلورین و راه اندازی صنایع تبدیلی تا ۵ برابر ارزش افزوده نصیب کشور کند.

کانی کار راه انداز در صنعت ذوب و ریختگری چشم انتظار سرمایه گذاری کلان +فیلم

 

 

آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

 

برچسب ها: وزارت صنعت ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.