به نوشته رویترز، نشست امسال سران شورای همکاری خلیج فارس در سایه بحران دیپلماتیک با قطر و محکومیت بین‌المللی قتل روزنامه‌نگار عربستانی در ریاض برگزار می‌شود.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت نشست سالانه سران شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه در ریاض در حالی گشایش می‌یابد که یک بحران دیپلماتیک وخیم قطر و چند کشور عرب منطقه را رو در روی هم قرار داده و عربستان سعودی نیز در قضیه بحث‌برانگیز قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های ریاض، هدف انتقادات شدید جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست خود در ریاض عمدتا مسایل امنیتی به ویژه مناقشه مسلحانه یمن و همچنین «نفوذ ایران در منطقه» را بررسی خواهند کرد، اما سیاست انرژی و تحریم قطر نیز از سوی عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین، مصر در این نشست مطرح خواهد شد.

بحران دیپلماتیک در روابط کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس با قطر پنجم ژوئن زمانی آغاز شد که عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر، قطر را به داشتن رابطه با سازمان‌ها و گروه‌های افراط‌گرا متهم کرده و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند. این کشور‌ها علاوه بر قطع روابط خود با قطر، محدودیت‌های هوایی شدیدی بر ضد قطر اعمال کرده و مرز‌های زمینی و دریایی خود را با این کشور گازخیز کوچک خلیج فارس بستند. این وخیم‌ترین بحران دیپلماتیک است که در سال‌های اخیر در منطقه خاورمیانه شکل گرفته است. اما قطر همواره این اتهامات را بی‌اساس دانسته و به شدت رد کرده است.

دوحه هفته گذشته اعلام کرد در پایان این ماه از سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) خارج می‌شود.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، را به نشست ریاض دعوت کرده است، اما [در پی اعلام اینکه امیر قطر در این نشست شرکت نمی‌کند] دوحه مشخص نکرده است که چه هیئتی را برای شرکت در این نشست به عربستان می‌فرستد.

قتل جمال خاشقجی که دوم اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اتفاق افتاد به شدت از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شد و در روابط میان ریاض و برخی کشور‌های غربی نیز تنش‌هایی به وجود آورد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار