با وجود تشدید تنش‌ها میان روسیه و ناتو، نخستین ایستگاه از نسل جدید رادار‌های نظامی روسیه در جمهوری موردوویا در غرب این کشور راه‌اندازی شد.

رادارهای جدید روسیه 5000 هدف از جمله موشک ها مافوق صوت را به طور همزمان ردگیری می کنندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشنال اینترست، بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، نسل جدیدی از رادار با نام "کانتینر" در اول دسامبر در جمهوری موردوویا در غرب روسیه مستقر شده است. این نسل از رادار می‌تواند مسیر پرواز هر پرنده‌ای را از فاصله سه هزار کیلومتری ردیابی کند. همچنین رادار مذکور دارای این قابلیت است که به طور همزمان پنج هزار شیء پرنده از انواع مختلف از جمله هواپیماهای کوچک را ردیابی کند.

کانتینر علاوه بر انواع وسایل پرنده می‌تواند موشک‌های مافوق‌صوت را نیز از همان فاصله سه هزار کیلومتر رهگیری کند. به گفته ژنرال آندره دمین، «این ایستگاه راداری روسیه را قادر می‌سازد انواع هواپیماها را بسیار فراتر از مرزهای خود رهگیری کند. نیروهای مسلح و فرماندهان روسی با استفاده از این رادارها می‌توانند اطلاعاتی راجع به پرتاب احتمالی موشک‌های کروز و موشک‌های مافوق صوت به سوی روسیه بدست آورند.»

سامانه راداری 29B6 یا همان "کانتینر" از دو بخش فیزیکی مجزا تشکیل شده است؛ فرستنده و گیرنده. بخش گیرنده در شهر کوویلکینو قرار داده شده و فرستنده نیز با فاصله حدود 300 کیلومتر در شمال واقع شده است. این رادار از یک نرم‌افزارِ مبتنی بر الگوریتم برای پردازش اطلاعات مربوط به موقعیت و مسیر هدف استفاده می‌کند.

رادارهای استاندارد تنها می‌توانند اشیائی را که در افق (میدان دید) آنهاست ردیابی کنند؛ اما نحوه عملکرد رادارهای "مافوق افق" مانند رادار کانتینر به این ترتیب است که فرستنده یک موج کوتاه به سمت بالا به لایه یونوسفر ارسال می‌کند که این لایه نیز به نوبه خود سیگنال مربوطه را  در زاویه خاصی به سمت پائین بازمی‌تاباند. این فرایند یک سیگنال انعکاسی تولید می‌کند که از طریق یونوسفر به گیرنده بازمی‌گردد. به این ترتیب نه تنها افق رادار پوشش داده می‌شود، بلکه فضای بالای آن نیز دربر گرفته می‌شود.

راه‌اندازی این سامانه راداری که بخش وسیعی از اروپا، خلیج فارس و بخش‌هایی از خاورمیانه را پوشش می‌دهد گام نخست از یک برنامه ده مرحله‌ای است. برنامه راه‌اندازی دیگری نیز برای سال آینده پیش‌بینی شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هدف نهایی این طرح را پوشش کامل محیط پیرامونی روسیه تا سال 2020 عنوان کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار