علیرضا زرین دست برنده جایزه بهترین فیلمبرداری پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: ما هنوز نتوانستیم قصهها یا وقایع هشت سال دفاع مقدس را تبدیل به فیلم یا تصویر کنیم؛ چون در نوشتن فیلمنامه یا تصویب فیلمنامههایی که تبدیل به فیلم میشوند، سختگیریهایی دارند که به نظرم زیاد و از حد نرمال بالاتر است.
زرین دست ادامه داد: این سختگیریها منجر به این میشود که فیلمنامهها تأثیر خود را از دست بدهند و تبدیل به فیلمنامههای خنثی شوند. اگر این تغییر روش را به وجود بیاورند و اجازه دهند که وقایعی که در جنگ اتفاق افتاده به صورت واقعی تری به فیلمنامه تبدیل شود، قطعا ارزشهای واقعی هشت سال دفاع مقدس ما را تبدیل به فیلمهایی بهتر از این میکند.
زرین دست افزود: به عنوان مثال، فیلمنامه «سرو زیر آب» خیلی متأثر از ایرادهای مختلفی است که روی فیلمنامه گرفته میشد و به فیلمنامه لطمه خورد. امیدوارم نسبت به فیلمهای دفاع مقدس نگاه بازتری داشته باشیم. ما سالهاست که درگیر سیستم ممیزی در فیلمهای دفاع مقدس هستیم. من از فیلمنامههای اولیه «ملکه» و «سرو زیرآب» مطلعم و خیلی نسبت به این فیلمها ایراد گرفته و از آنها کم شد.
او با تأیید اینکه اختصاصی برگزار کردن جشنواره مقاومت کار خوبی است، افزود: نفس جشنواره تأثیرگذار و خوب است؛ چون انگیزه به وجود میآورد. هرقدر هنرمند و فیلمساز برای تولید و ساخت فیلم انگیزه داشته باشد، تأثیر مثبتی در رقابتها و انگیزه بچهها برای کار بهتر دارد.
انتهای پیام/