تشریح عملکرد معاونت معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه

معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه؛ عملکرد این معاونت را از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آبان ماه سال جاری تشریح کرد .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،عزت اله حاصلی معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه عملکرد ۸ ماهه معاونت معدن این سازمان در بخش اکتشاف، صدور پروانه‌ها و مجوز‌های معدنی، وضعیت پهنه‌ها، محصولات معدنی، ذخیره‌های قطعی معادن و سایر موارد مرتبط را تشریح کرد.

وی گفت : استان کرمانشاه با داشتن بیش از ۱/۱ میلیارد تن ذخایر شنایی شده، حدود ۲ درصد از کل ذخایر معدنی کشور را داراست و از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی‌شده در سطح کشور، ۲۰ نوع از آن در این استان شناسایی‌شده است.

وی افزود: استان کرمانشاه ازنظر ذخایر بیتومین؛ رتبه اول کشور را دارد و از حیث سنگ‌های تزیینی نیز دارای جایگاه مناسبی است، به‌نحوی‌که مرمریت شهرستان هرسین این استان، از شهرت جهانی برخوردار است.

حاصلی؛ سپس به تشریح وضعیت مجوز‌های معدنی پرداخت و در ادامه گفت: انواع مجوز‌های معدنی که توسط این سازمان صادر می‌شود به شرح ذیل است:
۱- پروانه اکتشاف؛ مجوزی است که برای انجام عملیات اکتشاف مواد معدنی در محدوده مشخص، از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود.
۲- گواهی کشف؛ تأییدیه‌ای است که توسط وزارت متبوع پس از اتمام عملیات اکتشافی و کشف ذخیره، به نام دارنده پروانه اکتشاف صادر می‌شود.
۳- پروانه بهره‌برداری؛ مجوزی است که توسط وزارت متبوع، برای بهره‌برداری از معادن در محدوده‌های مشخص صادر می‌شود.
۴- اجازه برداشت؛ مجوزی است که توسط وزارت متبوع برای تأمین مصالح ساختمانی موردنیاز طرح‌های عمرانی و برداشت واریزه‌ها، ذخایر محدود کشف‌شده و برداشت جزئی از یک ذخیره معدنی و نیز آزمایشگاهی صادر می‌شود.

معاون بخش معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در همین زمینه اظهارنظر داشت: از ابتدای سال تاکنون ۱۷ فقره معدن غیرفعال، با اقدامات این سازمان فعال‌شده و به استخراج مواد معدنی که شامل سنگ لاشه، قیر طبیعی و سنگ تزیینی است، می‌پردازند.

وی استخراج سالیانه این معادن را ۴۴۱ هزارتن و اشتغال‌زایی آن‌ها را ۱۲۶ نفر اعلام کرد.

حاصلی همچنین در خصوص پهنه‌های مطالعاتی استان گفت: این پهنه‌ها شامل شهرستان‌های گیلان غرب، سنقر و کلیایی، هرسین و اسلام‌آباد غرب است که در پهنه گیلان غرب، عملیات اکتشافی در محدوده‌هایی به مساحت ۱۲۵۰ کیلومترمربع توسط شرکت صبا میهن به‌منظور کشف قیر طبیعی صورت می‌پذیرد. در پهنه سنقر، اکتشاف مربوط به کانسار‌های فلزی به مساحت ۲۸۰۰ کیلومترمربع است که توسط شرکت ایمیدرو در حال بررسی و مطالعه است و در شهرستان هرسین، عملیات اکتشافی در مورد سنگ‌های تزیینی در محدوده ۱۱۰ کیلومترمربعی است.

حاصلی نوع عملیات مطالعاتی و اکتشافی پهنه اسلام‌آباد غرب را مربوط به سنگ دولومیت در مساحتی معادل ۲۶۰۰ کیلومترمربع عنوان نمود و با اشاره به بخش میانی استان کرمانشاه نیز افزود: پروژه اکتشاف کانسار‌های رسوبی و غیرفلزی در بخش میانی استان کرمانشاه در محدوده‌ای به مساحت ۸۷۰۰ کیلومترمربع در حال انجام است.

این مقام مسئول در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه؛ مواد معدنی مهم استان کرمانشاه را به ترتیب: بیوتین، مرمریت، فلدسپات، سنگ آهن، منگنز، دولومیت، سیلیس، سنگ لاشه، مخلوط کوهی، مارن وآهک، سنگ گچ و میکا عنوان کرد .

 

 

انتهای پیام/د

پروانه اکتشاف؛ مجوزی است که برای انجام عملیات اکتشاف مواد معدنی صادر می شود

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، جلسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار