قائم مقام خانه کشاورز گفت: پایین بودن قیمت تضمینی، واردات بی رویه و قاچاق پوشاک منجر به ناکامی صادرات طلای سفید شد.

عوامل متعددی بر ناکامی صادرات طلای سفید دامن زدعنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، واردات بی رویه پنبه و قاچاق پوشاک را یکی از فاکتور‌های مهم در کاهش تولید داخل برشمرد و گفت: بی توجهی به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و اعمال سیاست‌های نادرست موجب شد تا توسعه کشت پنبه و حمایت از پنبه کاران مغفول بماند.

به گفته وی نبود حمایت دولت و رقابت پذیری در تولید محصولاتی همچون پنبه موجب شد تا کشاورزان به سمت و سوی کشت دیگر محصولات روند.

بیابانی غفلت از بخش تحقیقات را یکی دیگر از عوامل نابودی خودکفایی در تولید پنبه دانست و افزود: بی توجهی به موضوع تحقیقات، عدم ورود واریته‌های مناسب و با کیفیت و‌همچنین ورود آفات و بیماری‌ها را در بخش زراعت پنبه به همراه داشته است.


بیشتر بخوانید: نیم نگاهی بر کشت و صنعت تولید پنبه در ایران/ ضرورت مقابله با قاچاق و واردات بی‌رویه پنبه


قائم مقام‌خانه کشاورز ادامه داد: اگرچه کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی در سال‌های نه چندان دور صادرکننده طلای سفید بودند، اما مسائلی نظیر پایین بودن قیمت تضمینی، کاهش میزان بهره وری در هکتار، واردات بی رویه پنبه و قاچاق پوشاک موجب شد تا ایران در تولید و صادرات طلای سفید ناکام بماند.

وی در پایان تصریح کرد: طی چند سال اخیر کشاورزان در پی مدیریت کارآمد و اعمال سیاست‌های مناسب اتحادیه پنبه کاران، مجددا نسبت به کشت محصول رغبت پیدا کردند.

انتهای پیام/

واردات بی رویه یکی از فاکتور های مهم در کاهش تولید پنبه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار