رای نیاوردن پیش‌نویس قطعنامه واشنگتن علیه حماس در شورای امنیت علی‌رغم هشدارهای این کشور، شکستی بزرگ برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه رای الیوم در شماره امروز خود در یادداشتی نوشت: امروز، روزی تاریخی برای ملت فلسطین و مشخصا برای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس در سازمان ملل پس از پیروزی اخیر در تجاوز کوتاه اسرائیل به نوار غزه بود. در این تجاوز کوتاه فرمانده نظامیان اسرائیلی کشته شد و تسلیحات اسرائیلی برجا مانده در اختیار مقاومت قرار گرفت و نیرو‌های مقاومت نیز این تسلیحات را در اختیار یحیی السنوار قرار دادند. امروز نیز پیروزی دیگری برای مقاومت در سازمان ملل رقم خورد.

روز پنج‌شنبه گذشته جهان در کنار ملت فلسطین ایستاد و پیش‌نویس قطعنامه آمریکا را برای محکوم کردن حماس به دلیل شلیک موشک به اسرائیل رد کرد. آمریکا برای تصویب پیش‌نویس خود به رای مثبت دو سوم اعضای مجمع عمومی نیاز داشت ولی آمریکای به اصطلاح ابر قدرت نتوانست این میزان رای را تامین کند به طوری که ۸۷ کشور به این پیش‌نویس رای مثبت دادند، ۵۷ کشور مخالفت کردند و ۳۳ کشور نیز رای ممتنع دادند.

رای الیوم افزود: آمریکا بر اساس این پیش‌نویس قطعنامه می‌خواست حماس را به دلیل تدابیر دفاعی خود در برابر تجاوزگری‌های اسرائیل و همچنین شلیک موشک از غزه به اسرائیل محکوم کند. در این پیش نویس قطعنامه از اسرائیل خواسته نشده است به تجاوزگری‌های خود علیه فلسطینیان پایان دهد. در حالی که برخی از کشور‌های عربی منطقه خلیج (فارس) به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، از مقامات این رژیم در سلطان‌نشین عمان استقبال و سرود اسرائیل در یکی از این کشور‌ها نواخته شده است ولی یکی از کشور‌های این منطقه یعنی کویت قبل از رای‌گیری پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کرد که باید محکوم کردن حماس بر اساس دو سوم آرا باشد و این پیشنهاد کویت با ۷۵ رای مثبت، ۷۲ رای منفی و ۲۶ رای ممتنع به تصویب رسید و آمریکایی‌ها نتوانستند مانع از تصویب این پیشنهاد شوند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، به کشور‌های عضو درباره رای ندادن به پیش نویس قطعنامه آمریکا هشدار داده بود ولی کشور‌ها توجهی به این هشدار‌ها و تهدیدات نکردند و آمریکا در تصویب پیش‌نویس قطعنامه خود شکست خورد.

در ادامه این یادداشت آمده است: همچنین بولیوی و ایرلند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای اصلاح پیش‌نویس آمریکا ارائه کردند و اگر این پیش‌نویس تصویب می‌شد، اسرائیل را به دلیل تجاوزگری‌های خود علیه فلسطین و ادامه شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن و قدس شرقی محکوم می‌کرد. به مانند همین پیش نویس ایرلند و بولیوی در شورای امنیت نیز در اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا تصویب شد و آمریکا در مخالفت با این پیش‌نویس از حق وتوی خود استفاده نکرد و رای ممتنع داد.

جنبش حماس از شکست آمریکا در تصویب پیش‌نویس قطعنامه خود استقبال و آن را سیلی به دولت آمریکا دانست و تاکید کرد این شکست به معنای مشروعیت بین‌المللی مقاومت و حمایت سیاسی بزرگ از مسئله فلسطین است.

در ادامه این مطلب آمده است: برخی از رسانه‌های عرب‌زبان که معمولا اقدامات شیطنت‌آمیزی علیه حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین دارند و همیشه ادعا می‌کنند اقدامات گروه‌های مقاومت در منطقه هیچ سودی ندارد، این بار نیز تلاش کردند پیروزی حماس را کم‌اهمیت و بی‌تاثیر نشان دهند. یکی از این رسانه‌ها نیز گفت این پیروزی به سود برنامه گروه‌های مقاومت در منطقه به ویژه جماعت اخوان المسلمین است. رسانه‌های اسرائیلی به ویژه هاآرتص این پیروزی را سیلی به آمریکا و اسرائیل توصیف کرده است.

رای الیوم در انتهای این یادداشت نوشت: فشار‌های گروه‌های مقاومت به اسرائیل به ویژه شلیک موشک‌هایی که می‌تواند تل‌آویو را هدف قرار دهد، آمریکا را وادار کرد برای حمایت از متحد خود پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای محکومیت حماس به مجمع عمومی ارائه کند ولی این کشور در پیشبرد این طرح شکست خورد. این شکست، پیروزی مهم و حمایت قاطع جهان از ملت فلسطین در برابر ظلم و استبداد آمریکا به حساب می‌آید. ما این پیروزی شیرین و بزرگ را به مقاومت تبریک می‌گوییم و بار دیگر شعار آزادی فلسطین از نهر تا بحر را سر می‌دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار