وزیر خارجه روسیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس شورای وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا، درباره تلاش‌ها برای حفظ برجام رایزنی کردند.

تاکید لاوروف و موگرینی بر تلاش ها برای حفظ برجامبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی کویت، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز پنج شنبه در حاشیه بیست و پنجمین اجلاس شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در شهر میلان ایتالیا با هم دیدار کردند و به رایزنی درباره تلاش ها برای حفظ توافق هسته‌ای ایران پرداختند.

وزیر خارجه روسیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار درباره اوضاع سوریه نیز گفتگو کردند. در این دیدار موگرینی بر اهمیت حفظ اقدامات در جهت حصول تعهدات نشست کمیته قانون اساسی پیش از پایان سال جاری در راستای اعلامیه استانبول تأکید کرد. دو طرف همچنین به بحث درباره اقدامات در حال انجام به منظور حفظ توافق هسته ای ایران موسوم به برجام پرداختند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در گفتگو با لاوروف نگرانی خود را از بروز تنش های اخیر در دریای آزوف میان نیروهای روسی و اوکراینی ابراز داشت.

موگرینی و لاوروف همچنین به بحث و تبادل نظر درباره اهمیت مشارکت ادامه دار روسیه در شورای اروپا پرداختند. وزیر خارجه روسیه و مقام دیپلماتیک اتحادیه اروپا همچنین به بحث درباره آینده پیمان منع موشک های هسته ای میان‌بُرد، که اخیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی یکجانبه و به بهانه نقض آن از سوی مسکو اعلام کرد قصد خروج از آن را دارد، پرداختند.  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد پیمان منع موشک های هسته ای میان‌برد، پیمانی مهم و کلیدی برای امنیت اروپا و دنیا است و اعلام کرد حفظ و اجرای کامل این پیمان به نفع همه خواهد بود.

در ماه مه سال میلادی جاری، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی یکجانبه اعلام کرد کشورش را از توافق هسته ای ایران خارج می کند. این توافق در سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس و چین) صورت گرفت. اما دولت آمریکا با خروج یکجانبه از توافق  هسته ای ایران، در دو مرحله تحریم های لغو شده تحت این توافق را از سر گرفت. با این حال دیگر کشورهای امضاء کننده برجام ضمن انتقاد از اقدام واشنگتن در خروج از برجام، بر لزوم پایبندی به آن و تلاش برای حفظ آن تاکید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار