به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کیا سورنتو با طراحی جدید و استفاده از دانش مدیر ارشد دپارتمان ام. بی.ام.و، به دنبال رقابت در بازار کراساورهای خانوادگی و ۷ سرنشین است.
سال ۲۰۰۳ بود که شرکت خودروساز کرهای کیا (Kia) شاسیبلند سورنتو (Sorento) را با پیشرانهی ۶ سیلندر V. شکل ۳.۵ لیتری هیوندای به قدرت ۱۹۲ اسب بخار در بازار جهانی عرضه کرد. نسل اول سورنتو که درحقیقت اولین و آخرین نسل از سورنتوی شاسیبلند بود، در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ دو فیسلیفت دریافت کرد.
برخلاف نسل اول، سورنتو در نسل دوم (۲۰۰۹) شاسی یکپارچه را کنار گذاشت، وارد کلاس خودروهای کراساور سایز متوسط شد و نمایندهای شایسته جهت نمایش زبان طراحی کیا لقب گرفت. سال ۲۰۱۴ نسل سوم سورنتو پلتفرم خود را با مینیون کیا کارنیوال (سدونا) به اشتراک گذاشت و مجوز ورود به باشگاه پرافتخار ایمنترین کراساورهای بازار جهانی را به دست آورد.
مدل جدید سورنتو تغییرات اندکی در بدنه و قوای فنی داشته است. در واقع این تغییرات در بازطراحی نمای جلو و عقب و استفاده از گیربکس ۸ سرعتهی اتوماتیک جدید در تیپهای V۶ سورنتو خلاصه میشود. از آنجایی که مدل سال قبل تجهیزات ایمنی و گجتهای مناسبی داشت، انتقال تمام آنها به مدل جدید خبری خوشحالکننده برای طرفداران بزرگترین کراساور کیا خواهد بود.
صادقانه باید گفت که در نگاه اول، به احتمال زیاد متوجه تغییرات مدل جدید سورنتو نخواهید شد. اما با قرار دادن مدل سال گذشته و جدید در کنار هم، تلاش تیم طراحی کیا در بهینه کردن زیبایی بدنه و کابین سورنتو قابل مشاهده است. بااینحال همچنان استفادهی فراوان از تزئینات کروم، بهخصوص در جلوپنجره و رینگها از اولویتهای مهم دستور کار طراحان بوده است. نمای جلوی سورنتو جدید با چراغهای جدید و مهشکنهای LED با تزئینات کروم در تیپ SXL جذابتر شده است.
در نمای جانبی بیشترین تغییر را باید به رینگهای ۱۹ اینچی جدید نسبت داد. سورنتو در نمای عقب به چراغهای LED، دیفیوزر جدید و همانطور که انتظار میرفت تزئینات کروم بسنده کرده است. در مجموع بازطراحی بدنهی سورنتو حداقل بوده است؛ اما اگر طرفدار انواع جزئیات ریز و درشت کروم باشیم، جذابتر جلوه میکند.
کابین و فضای داحلی سورنتوی جدید نیز در بخشهای مختلف بازطراحی شده است. فرمان و دریچههای هوای جدید در کنار پنل دیجیتال فرمان بهینهشده، بخشی از تغییرات کابین هستند. قرار دادن سانروف پانورامیک در کنار چرم ناپا، ترکیب رنگهای جدید روکشهای صندلی و سیستم تنظیم برقی بخش میانی صندلیها برای تمام سرنشینان در تیپهای SX و SXL کابین سورنتو را راحت و کاربرپسند میکند، ولی کیفیت متریال استفادهشده در کابین در برابر تویوتا هایلندر یا سوبارو اسنت (Ascent) ناامیدکننده است. کیا سورنتو بهصورت استاندارد در تمام تیپها با طرح ۷ سرنشینه عرضه میشود؛ مدل ۲۰۱۸ سورنتو فقط در تیپهای LX V۶، EX V۶، SX و SXL بهصورت استاندارد با ظرفیت ۷ سرنشین بود. البته باید گفت: دسترسی به صندلیهای ردیف سوم کمی مشکل است و باوجود فضای پای حداکثر ۸۰.۵ سانتیمتر، چندان هم جادار نیست.
البته صندلیهای ردیف اول و دوم کاملا جادار و راحت است. برای درک جادار بودن صندلیها، کافی است که به فضای پای ۱۱۲ سانتیمتری در جلو و ۱۰۰ سانتیمتری در عقب (ردیف دوم) توجه شود. درواقع کیا سورنتو فضای پای بیشتری از اصلیترین رقبای خود، یعنی هوندا پایلوت (Pilot) و تویوتا هایلندر (Highlander) در اختیار سرنشینان ردیفهای اول و دوم قرار میدهد. فضای بار سورنتو ۱۰۷۶ لیتر است که با خواباندن صندلیهای ردیف سوم، این حجم به ۲۰۶۷ لیتر افزایش پیدا میکند.
باید در نظر داشت که کیا سورنتو، اصلاً یک کراس اور اسپرت و به دنبال ثبت زمانهای سریع در پیست نیست و در بخش رانندگی و فرمانپذیری اسپرت، کاملاً از رقبای خود عقبتر خواهد بود. سورنتو سواری راحت و آرامبخش را در کنار پاسخدهی نسبتاً حساس فرمان ارائه میکند. تکانهای بدنه در کمترین حد ممکن است و سیستم تعلیق بدون شلوغکاری در کنار گیربکس ۸ سرعتهی اتوماتیک که البته چندان هم عملکرد پرسرعتی ندارد، ناهمواریهای جاده را جذب میکند.
سیستم تمام چرخ محرک با قابلیت پیشبینی و تشخیص قدرت مورد نیاز هر محور در مسیرهای خاکی، برفی یا حتی یخی، رانندگی را با سورنتو جدید را آسانتر کرده است. تیم مهندسی کیا برای طرفداران طبیعتگردی و کاروان، ظرفیت کشش تا ۲۲۶۸ کیلوگرم را در سورنتو با پیشرانهی V۶ و سیستم تمام چرخ محرک تدارک دیده است. سورنتو دقیقاً مناسب مصرفکنندگان اصلی خود، یعنی یک خانوادهی تقریباً پرجمعیت ساخته شده است.
مدل جدید سورنتو پیشرانهی ۲ لیتری توربوشارژ را از لیست پیشنهادات خود خط زده است؛ اما همچنان پیشرانههای ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری و ۶ سیلندر V. شکل ۳.۳ لیتری با قدرتهای به ترتیب ۱۸۵ و ۲۹۰ اسب بخار، در کنار این کراساور کرهای باقی ماندهاند. باید در نظر داشت که پیشرانهی ۲.۴ لیتری با مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی به ترتیب ۱۰.۶، ۸.۱ و ۹.۴ لیتر از پیشرانهی V۶ و مدل سال قبل سورنتو با همین پیشرانه کممصرفتر است. در واقع سورنتو ۲۰۱۸ با پیشرانهی ۲.۴ لیتری و گیربکس ۶ سرعتهی اتوماتیک در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی بهترتیب ۱۱.۲، ۸.۴ و ۹.۸ لیتر سوخت مصرف میکرد.
پیشرانهی V۶ سوخت بیشتری مصرف میکند؛ اما به لطف وجود گیربکس جدید، سورنتو جدید در هر ۱۰۰ کیلومتر جادههای شهر، بزرگراه و ترکیبی به ترتیب ۱۲.۳، ۹ و ۱۱.۲ لیتر بنزین مصرف میکند که در برابر مصرف مدل ۲۰۱۸ شهر، بزرگراه و ترکیبی ۱۳.۸، ۱۰.۲ و ۱۲.۳ پیشرفت قابل توجهی محسوب میشود.
تمام تیپهای سورنتو جدید بهصورت استاندارد به سیستم اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو و نمایشگر لمسی ۷ اینچی مجهز هستند. سیستم اطلاعات و سرگرمی کیا یووو (Uvo) نسخهی سوم قابلیتهایی، چون سیستم رهیاب و رادیوی ماهوارهای را با نمایشگر ۸ اینچی لمسی (بهصورت استاندارد در تیپ SXL) در اختیار سرنشینان قرار میدهد. از دیگر تجهیزات جدید مدل جدید سورنتو که بهصورت آپشن ارائه میشوند، میتوان به پد شارژ بیسیم و سیستم صوتی هارمن کاردون کوانتوملاجیک (Harmon Kardon QuantomLogic) اشاره کرد.
تیپهای EX و گرانتر سورنتو جدید به سیستمهای ایمنی و کمکراننده، چون سیستم هشداردهندهی برخورد از روبرو، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشداردهندهی نقطه کور و ترافیک عقب خودرو و سیستم نظارت فضای پیرامون خودرو مجهز شدهاند. سیستم نظارت فضای پیرامون خودرو، یکی از بهترین سیستمهای ایمنی سورنتو است که در نگهداشتن خودرو در بین خطوط و حفظ فاصلهی مناسب با خودروی روبرو بدون هشدارهای آزاردهنده به راننده کمک میکند.
بدون شک مدل جدید کیا سورنتو را باید پیشرفتی قابل قبول، هرچند اندک، برای نسل سوم این کراساور کرهای در نظر گرفت. صندلیهای ردیف سوم که بهصورت استاندارد ارائه میشوند، در کنار مصرف سوخت کمتر و دیگر تجهیزات و قابلیتهای استاندارد مانند اپل کارپلی و اندروید اتو، سورنتو را به یک کراساور جادار و خانوادگی ایدهآل برای مشتریان این کلاس از خودروها تبدیل میکند. کیا سورنتو مدل جدید به دنبال انقلابی جدید در کلاس کراساورهای سایز متوسط نیست؛ اما هنوز هم رقیبی سرسخت و شاید بیادعا برای رقبای ژاپنی، آمریکایی و اروپایی خود محسوب میشود.
انتهای پیام/